Jag har ett hultfredshus som är byggt i en plan med källare, dety blev färdigt 1961. Innerväggarna är byggda av ett material som kallas fiberplank: ganska täta "reglar" (20mm tjocka och med ett avstånd som är 300mm. reglarna sitter dock i par eftersom att ett block börjar och slutar med en regel) och ett massonitliknande material. Väggen är ca 70mm tjock utan ytskikt. Min fråga är: kan en vägg som byggs i detta material vara bärande och i sådant fall är väggen som jag vill ta bort bärande? Jag lägger till en ritning på mitt hus.
-
-
4 nov 2006 07:35 #2
Re: Fiberplank i bärande vägg?
Den väggen slutar mot en skorsten?
Kan du ta några bilder på avväxlingen runt skorstenen så tror jag det underlättar för forumets konstruktörsgurus. -
4 nov 2006 09:32 #3
Kan det här vara til hjälp? -
4 nov 2006 09:35 #4
en till -
4 nov 2006 09:38 #5
Jag har skickat ritningarna till hultfredshus men inte fått något svar än... Tänkte att jag skulle kunna plocka bort väggen i helgen (om den inte är bärande) -
4 nov 2006 11:57 #6
Noterat, Bort tagandet av vägen (som jag kan se på ritningen) ger runt ca 250cm öppning , dock så är själva "försvagningen" (om det nu finns någon) större då även murstocken ger en förlängning av hela öpningen du önskar. Har källaren en vägg rakt under den du önskar ta bort? Så är det väl troligt att den har enviss bärande effekt. Det är väl inte troligt att någon av takstolarna som ligger vid sidan av murstocken är på något sätt förbundna med den? Fick en almänn fråga där och undrar själv om det är tillåtet, dock så har det väl förekommit/förekommer att äldre hus har gluggar i murstocken där reglar är instoppade med en viss "förkolning" som föjld.
Mvh Hans (som ger inga garantier på något han skriver som glad amatör)
-
4 nov 2006 12:10 #7
Det går en vägg rakt under den i källaren... Borde det finnas någon balk som går längs med en bärande vägg? det enda jag kan hitta på vinden är takstolara och i väggen finns inte ens en riktig regel upptill...
Har även bekanta som bor i ett i stort sett identiskt hus, de har tagit bort väggen utan att stötta upp något. De var/är dock inte helt säkra på att den inte är bärande. Det verkar finnas mycket kunnigt folk här så jag tänkte att jag någon ska väl kunn hjälpa mig... -
4 nov 2006 15:06 #9
Hej igen
Ang att det ej finns en "riktig" regel upptill (typ hammarband) säger inte att väggen inte är bärande i någon form, räknar med att skivan du förklar som väggen är byggd av är trost sin enkla konstuktion är starka är dom dessutom limmade till en enhet med 30cm bredd så är dom ganska "tuffa". Du kan även titta om takstolens "underarm" (fel ord hoppas du förstår) och om den är skarvad i anslutning ovan till väggen du önskar ta bort. Dock så har du många möjligheter till avlastning så en efterkonstuktion i fall taket hänger sig är inga problem, du/ni har hella vinds utrymmet att lägga in en balk på.
Mvh Hans O (den glade amartören )
-
4 nov 2006 16:04 #10
Jag fattar nog inte riktigt vad du menar med underarm...
Kan man inte se på takstolens konstruktion om den är gjord för att bäras upp av bara ytterväggarna? -
4 nov 2006 18:03 #11
Jag har precis fått tag på en man som tidigare varit konstruktör på hultfredshus, dock inte när mitt hus blev till... även han säger att det med största sannolikhet rör sig om fribärande takstolar!
Nu är det bara att riva!!!
Hoppas att taket inte rasar!
Tack för hjälpen!!! -
4 nov 2006 21:42 #12
Hej, vad kul. Mr handy
Självklart ska vi berätta, håller på just nu att tar ner den å den är enkelt.
Vi har ju bekanta som tagit bort väggen och vet ett till hus som tagit bort den väggen. Vi ska dock endå prata med hultsfredshus igen på måndag för att få ett slutgiltigt säkert svar så vi inte behöver vara oroliga, ska även höra om den andra väggen, har samma förhoppningar om den. Vi renoverar även just nu källaren så snart ryker väggen ner till trappen oxå.
Får jag fråga vart ni bor, eller vart huset ligger ni köpt? Kul att veta ungefär vart samma hus finns. Vi bor i Falun.
/David
-
4 nov 2006 21:48 #13
Hej (3an) Underram var det visst, om det ännu är försent (färdig rivet) mät gärna förre och efter rivningen takhöjden. Intressant fakta för många på forumet (och mig). Många topic handlar ju om att ta bort väggar.
Mvh Hans -
5 nov 2006 10:00 #15
sådär ja! det gick ju bra... väggen är borta och takhöjden är den samma. Än så länge... Ska ta lite bilder och lägga ut sen men nu vänta nästa projekt, 25m2 klinker i källaren.
Det finns väl kanske lite mer att göra i kök och v-rum också: byta golv och tak så att de blir lika och i samma nivå. så väntar vi på en kasset till öppna spisen som tyvärr är murad åt fel håll men det blir nog bra ändå...