2 135 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Fibernätsbolag grävt av min avloppsledning och vill inte reparera
Hej!
Jag har en fastighet på landet där det finns en trekammarbrunn med avloppsledning som leder ut till en stenkista under grannens åker och där denna ledning grävts av i samband med att det lagts fiber i byn(jag har inte något avtal med detta bolag och är inte kund eller liknande). Avgrävningen är på grannens mark(tror inte de brydde sig om att skriva servitut när stenkistan anlas, inte sett något).
Grannen fick dräningen till sin åker förstörd(fiberdiket korsade även den) men iom att han har grävmaskin så kunde han reparera själv och fakturera fiberbolaget.
Då jag inte kunnat gräva upp min egen ledning har jag istället verifierat att det är helt stopp i höjd med fiberdiket genom att föra in ett långt fjäderstål genom trekammarbrunnen och ut mot stenkistan.
Eftersom jag gärna vill ha denna avloppsledning och stenkista för framtida bruk (den används inte för tillfället) så vill jag att de reparerar skadan.
Därför har jag kontaktat det ansvariga fiberbolaget i juni i år och bett dom åtgärda. De har bett mig komplettera med bilder vilket jag gjort (dock endast ovan mark där jag märkt upp ungefär var avbrottet är) samt gjort en karta som visar brunn, ledning och kista.
Därefter har de slutat ge någon respons och stänger ärendet varefter jag startar ett nytt ärende. Ungefär såhär ser det ut:
Nu undrar jag hur jag ska kunna ta detta vidare rättsligt. Jag har förstått att man kan skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, är det görbart som privatperson utan vidare erfarenheter? Jag vill inte heller lägga ut alltför mycket pengar på detta och har aldrig anlitat jurist tidigare så är rädd att kostnaden för jurist ska bli dyrare än att reparera skadan.
Förslag på vad jag bör göra mottages tacksamt!
Jag har en fastighet på landet där det finns en trekammarbrunn med avloppsledning som leder ut till en stenkista under grannens åker och där denna ledning grävts av i samband med att det lagts fiber i byn(jag har inte något avtal med detta bolag och är inte kund eller liknande). Avgrävningen är på grannens mark(tror inte de brydde sig om att skriva servitut när stenkistan anlas, inte sett något).
Grannen fick dräningen till sin åker förstörd(fiberdiket korsade även den) men iom att han har grävmaskin så kunde han reparera själv och fakturera fiberbolaget.
Då jag inte kunnat gräva upp min egen ledning har jag istället verifierat att det är helt stopp i höjd med fiberdiket genom att föra in ett långt fjäderstål genom trekammarbrunnen och ut mot stenkistan.
Eftersom jag gärna vill ha denna avloppsledning och stenkista för framtida bruk (den används inte för tillfället) så vill jag att de reparerar skadan.
Därför har jag kontaktat det ansvariga fiberbolaget i juni i år och bett dom åtgärda. De har bett mig komplettera med bilder vilket jag gjort (dock endast ovan mark där jag märkt upp ungefär var avbrottet är) samt gjort en karta som visar brunn, ledning och kista.
Därefter har de slutat ge någon respons och stänger ärendet varefter jag startar ett nytt ärende. Ungefär såhär ser det ut:
Så det var en positiv ton i början så lät dom hållas men verkar bara varit ett sätt att förhala då de sen inte återkommer utan avslutar ärendena i smyg och det har nu gått snart ett halvår sen första gången jag kontaktade dom och jag har startat 3 nya ärenden i samband med att de avslutats och sista har inte gett något svar.
Nu undrar jag hur jag ska kunna ta detta vidare rättsligt. Jag har förstått att man kan skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, är det görbart som privatperson utan vidare erfarenheter? Jag vill inte heller lägga ut alltför mycket pengar på detta och har aldrig anlitat jurist tidigare så är rädd att kostnaden för jurist ska bli dyrare än att reparera skadan.
Förslag på vad jag bör göra mottages tacksamt!
ta kontakt med din granne och hör om inte denne kan fixa detta istället för en normal slant.. För att bråka med dessa bolag är ingen nytta.. de skiter i en totalt..T Tony87 skrev:Hej!
Jag har en fastighet på landet där det finns en trekammarbrunn med avloppsledning som leder ut till en stenkista under grannens åker och där denna ledning grävts av i samband med att det lagts fiber i byn(jag har inte något avtal med detta bolag och är inte kund eller liknande). Avgrävningen är på grannens mark(tror inte de brydde sig om att skriva servitut när stenkistan anlas, inte sett något).
Grannen fick dräningen till sin åker förstörd(fiberdiket korsade även den) men iom att han har grävmaskin så kunde han reparera själv och fakturera fiberbolaget.
Då jag inte kunnat gräva upp min egen ledning har jag istället verifierat att det är helt stopp i höjd med fiberdiket genom att föra in ett långt fjäderstål genom trekammarbrunnen och ut mot stenkistan.
Eftersom jag gärna vill ha denna avloppsledning och stenkista för framtida bruk (den används inte för tillfället) så vill jag att de reparerar skadan.
Därför har jag kontaktat det ansvariga fiberbolaget i juni i år och bett dom åtgärda. De har bett mig komplettera med bilder vilket jag gjort (dock endast ovan mark där jag märkt upp ungefär var avbrottet är) samt gjort en karta som visar brunn, ledning och kista.
Därefter har de slutat ge någon respons och stänger ärendet varefter jag startar ett nytt ärende. Ungefär såhär ser det ut:
Så det var en positiv ton i början så lät dom hållas men verkar bara varit ett sätt att förhala då de sen inte återkommer utan avslutar ärendena i smyg och det har nu gått snart ett halvår sen första gången jag kontaktade dom och jag har startat 3 nya ärenden i samband med att de avslutats och sista har inte gett något svar.
Nu undrar jag hur jag ska kunna ta detta vidare rättsligt. Jag har förstått att man kan skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, är det görbart som privatperson utan vidare erfarenheter? Jag vill inte heller lägga ut alltför mycket pengar på detta och har aldrig anlitat jurist tidigare så är rädd att kostnaden för jurist ska bli dyrare än att reparera skadan.
Förslag på vad jag bör göra mottages tacksamt!
De grävde ner en fiberkabel i åkermark?
Då ska den ner på minst 1 m... plöjer de ner den så är det för grunt och kommer att gå av när bonden i framtiden plöjer marken...
om man inte ser saker när man gräver så ska man inte sitta i maskin.. Men det är en annan sak..
Jag hade fixat detta själv med grannen..
Stämmer mycket väl, parallellt med en väg som har åkermark på sidan så därför som fibern gräves extra djup och därmed klippte ledningarna. Tror de märkte av att de grävt sönder, åkerdräneringen var cementrör, men de berättade inte för bonden heller utan han märkte när det blev en frusen sjö på åkern.Maskintok skrev:
Tack för råden om hur du hade gjort, det du säger låter klokast/smidigast och blir nog så jag gör i slutändan men ska också testa skriva en stämningsansökan mest för att se hur det går till och utan förväntning på att det kommer ge mig nått, kan se det som ett lärotillfälle och nått att prata om i fikarummet men inte mer.
Medlem
· Västernorrland
· 2 048 inlägg
Börja med att rikta ett specificerat krav mot företaget. Det är steget mellan att kontakta kundtjänst och att stämma.
Ungefär som en faktura med belopp och sista betalningsdag samt beskrivning vad beloppet avser.
Sen kan du gå till KFM och klaga på att de inte betalat och efter det gå till tingsrätten om de protesterar mot att de ska vara betalningsskyldiga.
Under denna process så ökar chansen att de faktiskt hör av sig och meddelar vad de har för inställning till påståendet att deras grävning har förstört din anläggning och att ärendet hamnar hos någon som gör mer än knappar in rutinsvar.
Ungefär som en faktura med belopp och sista betalningsdag samt beskrivning vad beloppet avser.
Sen kan du gå till KFM och klaga på att de inte betalat och efter det gå till tingsrätten om de protesterar mot att de ska vara betalningsskyldiga.
Under denna process så ökar chansen att de faktiskt hör av sig och meddelar vad de har för inställning till påståendet att deras grävning har förstört din anläggning och att ärendet hamnar hos någon som gör mer än knappar in rutinsvar.
Jag har haft problem med IP Only i ett ärende gällande icke utförd tjänst som dom ändå försökte ta betalt för och samma där att dom slutade svara och skickade ärendet till inkasso trots att jag beivrat fakturan i god tid.
Jag fick då rådet (av inkassobolaget som varit med om detta tidigare) att ta kontakt med "Telekområdgivarna" för stöd och tips och efter ett samtal med dom så fick jag information om hur jag skulle gå vidare.
Efter att ha följt deras råd så togs plötsligt inkassokravet tillbaka och IP Only svarade genast att dom skulle åtgärda det dom inte hade gjort innan slutfakturan skulle betalas.
Jag fick då rådet (av inkassobolaget som varit med om detta tidigare) att ta kontakt med "Telekområdgivarna" för stöd och tips och efter ett samtal med dom så fick jag information om hur jag skulle gå vidare.
Efter att ha följt deras råd så togs plötsligt inkassokravet tillbaka och IP Only svarade genast att dom skulle åtgärda det dom inte hade gjort innan slutfakturan skulle betalas.
Liknande trådar
-
Fibernätsbolag och kringkostnader vid grävning?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Avgrävt fiberkabel
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vad har grävt sig under här?
Trädgård allmänt -
Tak till nedgrävt teknikrum för pool
Byggmaterial & Byggteknik -
Grävt djupare brunn - hur länge behöver jag vänta innan jag kan dricka det?
Vatten & Avlopp