Varning för lång post! Sammanfattningen är: Hur hittar jag ett tomrör (för fiber) eller ett el-rör ca 1-1,5m under gräsmatta eller kanske under stenplattor?
Vi byggde hus för drygt 2 år sedan och jag fotade en hel del under bygget. Innan markarbetet påbörjades fanns ett grönt 50mm-rör draget från gatan (asfalterad) någon meter in på tomten. Ut ur 50mm-röret kom det en fiberduct som var ihoprullad i en vinda. Bredvid denna fiber kom även elsladd och vatten.
Sen påbörjades markarbetet och en skarvgrop grävdes fram där dessa tre anslutningar fanns, sen fylldes tomten och grunden kom på plats. Från skarvgropen in till huset gick det två tomrör (ett 50mm gult för el, ett 50mm grönt för fiber) och sen vatten. När huset lyftes på plats (modulhus) så hade markentreprenören hängt ner el och fiber i ett spolrör för dräneringen, de hade alltså "hängt upp" dessa två sladdar för att visa: "Här är sladdarna, dra in dem i huset när huset är på plats". Jag har frågat varför de gjorde så och inte stoppade in sladdarna i respektive tomrör men eftersom huset inte var på plats så fanns inget fasadmätarskåp att dra sladdarna till och därför hängde de upp sladdarna så att de skulle vara enkla att mata in. Detta har jag bilder på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen kom huset på plats och någon (nätägaren?) kopplade då in elen i huset genom att stoppa in el-sladden i det gula röret från skarvgrop till fasadmätarskåpet. Här kapades även rören (?) så att de börjar närmare husgrunden, varför vet jag inte. Här skedde det stora misstaget - fiberducten "tappades" ner i skarvgropen och sen någon vecka senare fylldes skarvgropen igen. Markentreprenören har inte heller kopplat ihop det gröna tomröret från huset med det gröna röret med fiberduct som kom från gatan. Mitt gröna rör från hus till skarvgrop är tomt (det har sett när jag filmat med inspektionskamera).
Logga in
Skapa konto
Sedan byggnation har vi anlagt trädgården och fått en lägre stenmur (ca 40cm) mer eller mindre rakt ovanpå skarvgropen. Muren går mellan spolrören och brunnen, väldigt nära det ena spolröret. Men vi har också höjt marken en del (kanske 40 cm) och på ena sidan av muren är det gräsmatta och på andra sidan är det stenplattor. Detta ovetandes om att fiberducten var missad och nergrävd tyvärr. Bifogar en bild på detta där jag började leta efter sladdar mellan spolrören.
Logga in
Skapa konto
Nu kan vi (äntligen) få fiben inkopplad, vi fick inte ens beställa fiber när vi flyttade in och under 2019 fick vi beställa och nu kommer leveransen i maj/juni 2020. Nu undrar Eltel (som ska koppla in fibern) var min duct är. Jag pekar ned under stenplattor/mur/gräsmatta och säger: "Där nere". Eltel svarar glatt att de gräver upp utan extra kostnad men de gör bara en grovåterställning och de tar liksom inte hänsyn till att gräva "snyggt" utan då kommer de riva upp både mur och stenplattor. Eftersom muren är limmad riskerar jag att den går sönder så jag får köpa nya stenar till den (eller?).
Jag började därför gräva på gräsmattan, ganska nära muren, i hopp om att hitta skarvgropen och sladdarna på gräs-sidan av gropen. Om jag hittar sladden själv behöver Eltel inte gräva med grävskopa och förstöra mur/stenläggning. Men jag hittar ju såklart inte fiberducten och inte heller tomröret som går från huset till skarvgropen (se ovan bild). Nu har jag även gjort en ny grop, längre in på gården i hopp om att fibern skulle komma upp där men jag hittar ingenting här heller.
Logga in
Skapa konto
Jag har försökt hitta fiber-röret men inser att det nog är bra mycket lättare att hitta el-röret och följa el-sladden mot gatan och på så sätt hitta fibern. Men jag hittar inte elen heller. Det kan såklart vara så att den går rakt under muren och gräver jag där riskerar jag att välta muren vilket jag såklart vill undvika så långt det går. Om jag visste med säkerhet att den är där under är det en annan sak. Kan jag låna en kabelsökare för el kanske? Ska jag ringa Göteborg Energi och be dem markera exakt var sladden går?
Jag har tagit fram underlag från ledningskollen och jag gräver på någorlunda rätt ställe enligt ledningskollens kartor men det är mycket svårt att veta om jag är en halvmeter fel åt något håll, om jag ska ner djupare eller om jag ska mer åt nåt håll. Pga. muren kan jag inte heller gräva precis var som helst utan att riva muren. Jag har grävt ner till grundvatten/vatten under dräneringen och på bilderna på skarvgropen syns det att tomrören går ovanför vattennivån så jag tror inte jag behöver gräva så mycket djupare (det var mild vinter när huset levererades så mycket vatten, borde i alla fall vara mer än nu i mitten av april). Jag är ner ca 110 cm under gräs vilket ger ca 80 cm under vägens nivå.
Bifogar även bild på el från ledningskollen - det är 4,5m mellan gata och hus.
Elnätsägaren kan göra en utsättning av elen. Då går man med ett instrument och mäter ut elen exakt ovan mark och får veta ganska exakt hur djupt den ligger.
Detta borde Eltel också ha grejer för att göra.
Tack. Jag har förstått det. Jag får kontakta Göteborg Energi imorgon. Eltel bara skakade på huvudet när jag menade att de säkerligen hade mätverktyg. "Vi gräver upp" var svaret. Verkar som att de jobbade på ackord och finlir fanns inte med i deras verktygsbälte.
Börja med att be nätägaren (Göteborg energi) att markera ut var elkabeln går, det är något som de gör kostnadsfritt, har du tur kan de även ange hur djupt kabeln ligger om du frågar snällt
Sedan är det bara att gräva på lämpligt ställe. Hittar du fiberröret är det bara att dela på det, hyra kabelsökare och skicka in en söksond för att se hur långt du kommer och kan märka ut var det är på marken.
Börja med att be nätägaren (Göteborg energi) att markera ut var elkabeln går, det är något som de gör kostnadsfritt, har du tur kan de även ange hur djupt kabeln ligger om du frågar snällt
Sedan är det bara att gräva på lämpligt ställe. Hittar du fiberröret är det bara att dela på det, hyra kabelsökare och skicka in en söksond för att se hur långt du kommer och kan märka ut var det är på marken.
Tack! Vad för typ av kabelsökare menar du? Jag har dålig koll men det verkar ju finnas rejält avancerade prylar när jag sökt lite på nätet. Men vad är lämplig nivå för mitt problem och som jag kan hyra på typ Cramo för rimlig peng?
Nej, något sådant känner jag inte till? Ducten är ju som ett plastband (eller snarare rör) men det är inte den du menar antar jag.
Brukligt är att man lägger ett sökband ovanför fibern för att just kunna använda kabelsökare och hitta vart det går. Vet inte vad sökbandet innehåller men det ser ut såhär:
Brukligt är att man lägger ett sökband ovanför fibern för att just kunna använda kabelsökare och hitta vart det går. Vet inte vad sökbandet innehåller men det ser ut såhär:
[bild]
Ok - det har jag aldrig sett. Kanske att det finns i gatan, alltså i fiber-"stammen", men jag är 95% säker på att det inte finns något sånt inne på min tomt och det har jag inte heller sett på granntomter när de byggs upp. Men det hade ju såklart varit trevligt.
Ok - det har jag aldrig sett. Kanske att det finns i gatan, alltså i fiber-"stammen", men jag är 95% säker på att det inte finns något sånt inne på min tomt och det har jag inte heller sett på granntomter när de byggs upp. Men det hade ju såklart varit trevligt.
Kan finnas andra varianter också där det bara är en svart ståltråd eller en tjockare röd kabel. Men det borde ju Eltel veta om dom har lagt ner någon form av söktråd. Verkar enklast att kontakta elnätägaren
Tack! Vad för typ av kabelsökare menar du? Jag har dålig koll men det verkar ju finnas rejält avancerade prylar när jag sökt lite på nätet. Men vad är lämplig nivå för mitt problem och som jag kan hyra på typ Cramo för rimlig peng?
Hör med de på Cramo vad de har att hyra ut, det du vill ha är en sökare och en sond som du matar in i röret, på jobbet fäster jag sökaren på en rörål (flexibel glasfiberstav) för att kunna skjuta in sonden i röret.
Gekaa88 skrev:
[bild]
Sökbandet ska ligga ett par centimeter ovanför själva tomrör/fiberduct för att förvarna om att här ligger det fiber när man gräver. I sådant grönt nät som visas på bilden ligger det en metalltråd som ansluts vid kopplingsskåpet, på så sätt kan man söka ut var fibern är förlagd med en kabelsökare i efterhand.
Tomrörets funktion är ett extra skydd mot mekanisk åverkan och en förberedelse för att i efterhand kunna dra in en fiberduct till huset, jag har aldrig sett tomrör med inbyggd söktråd, men det är aldrig fel att lägga en löst i tomröret, så länge man i någon ände drar upp den över mark så att den är tillgänglig den dagen man behöver leta efter röret.