69 332 läst · 238 svar
69k läst
238 svar
Fiberinstallatör vill dra genom tomt till granne
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
De får väl inte dra över din tomt utan din tillåtelse så en lättare form av utpressning bör ju leda till rabatt. Förutsatt att de inte tar ut den kostanden på grannarna istället så är det ju bara att köra!F Frasse10 skrev:
Det lär bero på hur jobbigt det blir för dem ifall du vägrar. Tvingas de göra en rejäl omväg genom besvärlig terräng så borde du ha ganska bra möjlighet att få rabatt på egen installation. Fiberbolaget vill väl tjäna pengar, så blir merkostnaden att gå runt större än vad din installation skulle kosta så borde de ju vara öppna för att bjuda dig på anslutning. Själva anslutningsavgiften är inte den stora grejen för bolaget, mycket mer värt att ha en massa kunder som är bundna till dem under lång tid framöver.
Nu arbetar jag i och för sig för en nätägare som inte bygger på det viset, men om någon skulle utöva "en lättare form av utpressning" på oss så skulle det definitivt inte resultera i några fördelar till utpressaren.David Wallin skrev:
Jag tror att chanserna att få rabatterad anslutning är liten. Normalt brukar man dock få någon form av kompensation, men den är oftast rätt blygsam.
Det där är nog väldigt olika beroende på vilken nätägare det handlar om. Dessutom tror jag att få vill bli kända som "det där företaget som man kan få rabatter hos bara man är tillräckligt jobbig".L lbgu skrev:Det lär bero på hur jobbigt det blir för dem ifall du vägrar. Tvingas de göra en rejäl omväg genom besvärlig terräng så borde du ha ganska bra möjlighet att få rabatt på egen installation. Fiberbolaget vill väl tjäna pengar, så blir merkostnaden att gå runt större än vad din installation skulle kosta så borde de ju vara öppna för att bjuda dig på anslutning. Själva anslutningsavgiften är inte den stora grejen för bolaget, mycket mer värt att ha en massa kunder som är bundna till dem under lång tid framöver.
Sen vet jag inte ifall man ska anses jobbig om man inte utan ersättning vill ge ett bolag servitut på att dra ledning över ens mark. Finns väl inga fördelar med det utan bara en massa nackdelar. Varför ska man bjuda bolaget på det?B Bonzo2000 skrev:
Jag skulle då inte ge ett bolag servitut att dra ledning över min tomt för 5 kronor metern. Löjligt låg ersättning mot att för överskådlig framtid förhindras att fullt ut utnyttja sin tomt + att bolaget när som helst kan komma och gräva upp tomten om det blivit något fel.mexitegel skrev:
Givetvis är man inte jobbig bara för att man kräver ersättning. Denna ersättning ska ju stå i proportion till den lägre kostnad företaget har när man slipper dra fibern en omväg.
@Bonzo2000 Varför tycker ditt företag att ni ska behålla hela vinsten av en sådan kostnadsminskning?
@Bonzo2000 Varför tycker ditt företag att ni ska behålla hela vinsten av en sådan kostnadsminskning?
Det är nog så att fiberbolagen inte vill att något sådant ska komma ut. Då skulle de få en hel massa krav på ersättning.
Jag känner till ett fall där anslutningen skulle bli gratis mot att fastigheten fick användas för att dra fiber till andra fastigheter. Avtalet åtföljdes av tystnadsplikt. Det var dock ett av de bolag som sedan aldrig kom till skott och byggde något. Men det förekommer definitivt den typen av avtal.
Jag känner till ett fall där anslutningen skulle bli gratis mot att fastigheten fick användas för att dra fiber till andra fastigheter. Avtalet åtföljdes av tystnadsplikt. Det var dock ett av de bolag som sedan aldrig kom till skott och byggde något. Men det förekommer definitivt den typen av avtal.
Nja. Rimligen ska den stå i proportion till minskad möjlighet att använda sin mark, företagets kostnader är inte relevanta i det perspektivet.
I praktiken beror det mycket på situationen, kan sträckningen göras utan stor framtida påverkan är det en sak. Kommer den vara i vägen är det en annan.
I praktiken beror det mycket på situationen, kan sträckningen göras utan stor framtida påverkan är det en sak. Kommer den vara i vägen är det en annan.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Låter ju helt vansinnigt att man ska få bara 5kr/meter för att "för evigt" vara hindrad att gräva på sin egen mark!
Vi har ju två parter. Tomtägaren och fiberföretaget. Om fiberbolaget tjänar X kronor på att dra fibern över tomten så vore ju en rimlig lösning att de delade på vinsten. Alltså att fiberbolaget betalar 0,5 * X för att få rätt att dra fibern över tomten. En sådan lösning borde ju alla kunna vara nöjda med, lite av en win-win situation.
Är det känsligt för fiberbolaget får de väl insistera på en sekretessklausul.
Är det känsligt för fiberbolaget får de väl insistera på en sekretessklausul.