Vi har i nuläget bredband och tv via ADSL telefonledning och antagligen försvinner den inom en snar framtid.

Telia har nu följande erbjudande om fiberinstallation:

Anslutningspris: 6.999 kr
  • Router & TV-box ingår
  • 0 kr startavgift
  • 25 kanaler ingår
  • 20 playtjänster ingår
Bredband 250 och TV Lagom:
Kampanjpris: 599 kr/mån
Bindningstid: 24 månader

Väljer man att ansluta fiber utan bredband och tv från Telia är priset 16.250:-

Är det här en bra deal? Kommer fiberinstallation att ytterligare minska i pris framöver eller är jag bara optimistisk?

• Gilla
Mrrib och 2 till
  • Laddar…
J
Det är en kanondeal! Blir ju ca 21000 totalt. Tar du obundet blir det ju bara ca 200 kvar per månad under två år att ordna bredband och TV för som jämförelse.

Billigare blir det knappast , åtminstone inte från det priset. Risken är väl snarare att det inte blir av om inte tillräckligt många nappar.

Som sagt efter två år är det bra att justera.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 14 till
  • Laddar…
A
Vi betalade nog 19000 för installation av bredband. För drift 100 mb breband utan tv-kanaler betalar vi ca 200 kr/mån. Ditt totalpris per månad om man drar bort installationskostnaden på 16000 blir nåt liknande. Men då får du högre hastighet och tv-kanaler i det priset. Se bara till att sätta i kalendern att byta avtal efter 23 månader.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Man bör förstås kontrollera för hur många månader under bindningstiden kampanjens månadskostnad gäller.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter, om priset gäller hela bindningstiden får jag kolla upp. Det låter ju som att 599 ska gälla i 24 månader men jag har inte hittat ännu om det är så, ej heller vilket priset blir efter bindningstiden.

Vi betalar för övrigt mer än 599 i nuläget för adsl-bredband 30 och tv "lagom" så det blir ju ett par hundra billigare per månad inledningsvis, förutom kostnaden för fiberinstallationen.

När vi köpte huset för två år sen skulle fiberinstallationen kosta lite drygt 17.000 så 7.000 låter ju lite bättre.

Det sägs ju att fiberinstallation ökar värdet på huset och det är väl bra, även om det inte är aktuellt att sälja än på många år.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B
Kan bara hålla med. Orkar inte skriva allt som detta företag har gjort, men det har varit sent, bristfälligt, inte i enighet med kontrakt, och periodvis problematiskt med funktionen. Till och med problem med fakturorna. Månader utan bredband. Supporten är fruktansvärt dålig.

Nu funkar det dock, men 0 / 5 stjärnor är mitt betyg på dem.

• Gilla
Relaxman
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kan bara hålla med. Orkar inte skriva allt som detta företag har gjort, men det har varit sent, bristfälligt, inte i enighet med kontrakt, och periodvis problematiskt med funktionen. Till och med problem med fakturorna. Månader utan bredband. Supporten är fruktansvärt dålig.

Nu funkar det dock, men 0 / 5 stjärnor är mitt betyg på dem.
Fast jag har just inget annat att välja på. Det är ju inte så att olika fiberbolag står i kö för att installera fiber här.

Telia har dock levererat bredband och tv via telefonledning utan problem så än har jag inget att klaga på, förutom att tjänsterna är ganska dyra.

Om de sen kan få in fiber i huset utan vare sig dröjsmål eller problem återstår att se.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Grundproblemet med fiberanslutningar är ju att det inte finns någon konkurrens. Vill ett företag dra in fiber så är det bara att haka på eller att ställa sig utanför under överskådlig framtid. Det är ju inte så att någon annan aktör helt plötsligt bygger ett eget nät och ansluter de kvarvarande kunderna billigare.
Sen är olika företag olika bra eller dåliga, men största skillnaderna och bristerna ligger nog hos det billiga utländska underentreprenörer man köper in för att göra själva jobbet. Där spelar det ingen roll om det står Skanova eller IP-only på kontraktet...

• Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Risken är att det inte finns anslutningsplats om TS väntar. I mitt område (inte Telia) anslöt dig grannarna för knappt 10 år sedan. Jag hoppade på som en av de sista för 4 år sedan och betalade då drygt 20.000 dvs 4.000 mer än ursprungsfakturan. Därefter har det byggts 2 nya hus och dessa lär få vänta på anslutning - kön lär vara ytterligare flera år.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det många missar är att nätet byggs som ett stjärnnät. Så även om stamfibern och grannarnas fiber går i gatan precis utanför huset så innebär en efteranslutning att man måste gräva ner ny kanalisation ända bort till närmsta spridningspunkt som kan vara ganska långt bort. Att göra det för en enda kund/anslutning kan bli dyrt.

Redigerat:
  • Gilla
Yderfält och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med. Det låter som en riktig pangdeal.
En annan sak som kan vara värd att kolla upp är - vad händer om du skulle sälja huset under bindningstiden? Kan du flytta med dig abonnemang (och ny ägare har ett obundet stadsnät) eller är bindningen knuten till fastighet?

Vi drog in fiber i vårt tidigare hus, kostade 21k. Då band vi oss till Ownit i 24 månader, och efter ca ett halvår sålde vi huset (det var inte planerat från början).
Nya fastigheten kunde inte Ownit leverera till, så jag kunde antingen skriva över avtalet på nya ägaren eller bara pröjsa de 18mån som var kvar i en klumpsumma.

Nu ville han inte ha Ownit, så jag fick glatt betala mina 6k eller vad det nu var. Det var lite i sammanhanget, med tanke på att det höjde fastighetsvärdet, men ändå otroligt drygt.

useless useless skrev:
Det många missar är att nätet byggs som ett stjärnnät. Så även om stamfibern och grannarnas fiber går i gatan precis utanför huset så innebär en efteranslutning att man måste gräva ner ny kanalisation ända bort till närmsta spridningspunkt som kan vara ganska långt bort. Att göra det för en enda kund/anslutning kan bli dyrt.
Nja, alla projektörer med en halv hjärna ser till att dimensionera kanalisationen efter hur många potentiella kunder det kan komma i framtiden, så oftast behöver man inte gräva längre än fram till huvudstråket. Om det däremot styckas av mark och det plötsligt finns ett antal nya villatomter längs stråket så kan det bli snårigt att få ihop det.

Men; alla som tycker att det är dyrt missar ofta att det är rätt mycket arbete med nätet innan det ansluts till slutkunden, så där är vi helt överens.

För att hålla mig till trådens ämne så tycker jag också att det låter som ett bra pris.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
I mitt område drog Telia in fiber för några år sen och alla som hoppade på betalade de 21.000 kr för installationen.

Idag går det att koppla upp sej på samma fiber via att gäng leverantörer, bl.a Bahnhof och Com Hem för runt 12.000 (men då ingår det nog en viss bindningstid på tjänsterna)

Det var tydligen inte Telias fiber i gatan utan de köpte in sej. Och den riktiga leverantören av fibern har inga problem att hyra ut sin fiber till andra företag.

Då är det inte så mycket att tveka på för mig. Det är bara att kontakta Telia och beställa. Ju förr desto bättre för jag kan tydligen inte få det installerat förrän tidigast i mars med kampanjpriset. Eller som de skriver:

Kampanjleverans
Mellan 2022-03-01 och 2022-09-30

Betalar jag "fullpris", lite drygt 16.000 tar det 3-4 månader efter beställning att få fiber installerat på min adress. Men jag har inte bråttom. Jag kan vänta, även om det kan dröja upp till ett år.

Tack för bra svar. Hoppas någon annan också kan ha nytta av den här tråden.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B
Keiller Keiller skrev:
Vi har i nuläget bredband och tv via ADSL telefonledning och antagligen försvinner den inom en snar framtid.

Telia har nu följande erbjudande om fiberinstallation:

Anslutningspris: 6.999 kr
  • Router & TV-box ingår
  • 0 kr startavgift
  • 25 kanaler ingår
  • 20 playtjänster ingår
Bredband 250 och TV Lagom:
Kampanjpris: 599 kr/mån
Bindningstid: 24 månader

Väljer man att ansluta fiber utan bredband och tv från Telia är priset 16.250:-

Är det här en bra deal? Kommer fiberinstallation att ytterligare minska i pris framöver eller är jag bara optimistisk?
16250 är kampanjpris , standard annars är 34900kr om jag inte sett fel. Kollade precis på detta.

du kommer aldrig under 16250… så slå till på det. Inget att ens fundera på. Sen om du ska ta tjänstepaket samtidigt är det ju bra om du ändå ska ha en tjänst. Kom ihåg kolla pris när det börjar närma sig 24 mån bara

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.