Hej!
Har rivit bort tapeter och bredspacklat väggarna i ett rum som består av putsade väggar. Väggarna är i nuläget så släta som jag lyckats få dem.
Jag har noterat att Målarfilt brukar vara rekommenderat vid putsade väggar för att förhindra sprickbildning och få en helt slät yta.
Jag hittar dock mängder med alternativ såsom Glasfilt, renoveringsväv samt Renoveringduk.
Såvitt jag har tolkat det så är renoveringsduk som en tjockare fiberduk medans renoveringsväv är något jag aldrig stött på tidigare.
Mitt mål är att få en så slät yta som möjligt och en yta så lämpad målning som det går att få.
Vad skulle ni rekommendera?
592 läst · 6 svar
592 läst
6 svar
Fiberduk, Glasfilt eller Renoveringsduk
-
Medlem · 16 inlägg 9 jul 2022 14:17
-
-
Medlem · 16 inlägg 7 aug 2022 11:457 aug 2022 11:45 #3
Hej Fredrik.
Jag valde att köra på fluggers Målarfilt(förgrundad) samt att grundmåla denna ytterligare långs långsidorna där ljusinsläpp sker.
rekommenderat är att grundmåla då även den förgrundade är oerhört sugande.- Laddar…
-
7 aug 2022 12:52 #4
ok, kan det vara något motsvarande "fiberfilt", typhittar inte målarfilt.
https://www.flugger.se/färg-spackel-tapet/filt-væv-og-savsmuldstapet/fl-fif-pc/fiberfilt-förgrundad -
Medlem · 16 inlägg 7 aug 2022 13:36
-
-
Medlem · 16 inlägg 7 aug 2022 14:017 aug 2022 14:01 #7
Jag satte mina kant i kant, men filten är svår att få exakt kant i kant pga att den är väldigt tunn och fladdrig. Den glider inte så lätt i limmet