Byggahus.se

Fiberbolag grävde grannens fiber på min tomt

1. S
    Medlem Nivå 1
    Fiberbolag grävde grannens fiber på min tomt utan att fråga mig. När de grävde så sa min granne till företaget att de inte fick gräva där att det inte var hans tomt. Men de grävde där ändå. Jag fick inte reda på att det hade grävt på min tomt förrän de var färdiga.
    Då kontaktade jag fiberbolaget, de frågade om de var okej att skicka avtal. De avtalet de skickade tycker jag är olämpligt, det ville att jag inte ska kunna få ersättning, att de skulle få lägga fler ledningar, ta bort min häck och att jag är ansvarig om vi gräver i sönder ledningen. fiber kabeln ligger 15cm från min häck som är ny och kommer växa över fiber kabeln. Vad ska man göra de har ju inte frågat om de får gräva på min tomt innan de gjorde det.

http://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/min-fastighet/tillgang-till-annans-mark/markupplatelseavtal-fiber_gallande.pdf

2. O
    Medlem · Nivå 6
    Säg att du klipper av kabeln om du inte får någon ersättning.

3. roland53
    Medlem Nivå 13
    Om det är ledning till annan än dig själv och om det verkligen är tomtmark (alltså en liten tomt < 1.000 m2) så skulle jag personligen aldrig gått med på ett sådant avtal.
    Be dom flyga o fara och att dom genast tar bort kabeln :wow:

4. S
    Medlem Nivå 1
    Det är inte grannes fel och jag vill inte bråka med han, jag vill lösa det så att varken jag eller min granne får problem

5. D09
    Medlem · Nivå 25
    Det är inte din granne som du har problem med.

Det är ett företag som medvetet gör ett intrång på din mark.

Om du ser till att kabeln försvinner så har du fortfarande i princip inget problem med grannen.

Grannen får lösa det med företaget.

Låter som företaget både snålar / genar med grävvägen. Är aroganta eftersom grannen påpekade felet och än mer Arroganta genom sitt förolämpande avtal.

Be dom lämna din fastighet

6. A
    Medlem Nivå 7
    Enklaste sättet är att ta det via kronofogden om de inte lämnar frivilligt...

• Laddar…
  7. D09
    Medlem · Nivå 25
    Avtalet dom skickade är en tom mall.

Har dom skrivit / sagt något mer?

Dom borde ha fyllt i det innan dom skickade det.

Kan ju finnas en öppning för ersättning om du vill acceptera kabeln

8. S
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  9. P
    Husägare · Nivå 6
    Vilket fiberbolag är detta? Horribelt!!

10. M
    Medlem Nivå 5
    Kan det inte räknas som egenmäktigt förfarande att gräva på din tomt utan lov? Jag hade kontrollerat med polisen om en anmälan är möjlig i ärendet. Prata sedan med bolaget om polisens syn. Då kanske de kan vara villiga att flytta kabeln och ersätta dig för intrånget.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Vill inte skriva vilket bolag det handlar om vill inte sprida negativa saker

12. R
    Medlem · Nivå 17
    Misstänker att det är fråga om olaga intrång mm.

De får väl bryta asfalten och gräva ner i vägen som alla andra.

13. S
    Medlem Nivå 1
    De som grävde påstod att det inte var på min tomt, men kommunen var och mätte upp det sen. att det använder det som försvar

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Nivå 17
    Det är grävarnas problem om de inte fått tomten utmätt ordentligt innan de börjar gräva. Har de mätt ut själv enligt koordinater och det inte stämmer är det fortfarande deras problem. Hade de anlitat lantmäteriet eller kommunen och de visat ut fel, då är det inte deras fel. Fortfarande är det din mark och de har gjort fel.

15. M
    Medlem Nivå 5
    Klent försvar...