22 773 läst ·
105 svar
23k läst
105 svar
Fiberanslutning, högt pris till mig för att kompensera andra affärer.
Vi har precis byggt klart vårt hus och tagit in en offert på att få fiber indraget. Huset ligger i längst ner på gatan i ett område där det är utbyggt med luftfiber sedan ett par år tillbaka. Angränsande tomter har alltså fiber idag.
Jag blev offererad ett pris på strax över 60000 för installationen. Det var högre än vad jag hade räknat med. Jag ställde frågan till leverantören om kostnaden.
De motiverar priset med att de har "gjort ekonomiska utlägg som inte täcks av de kunder som beställde i samband med nybyggnationen" och att "ekonomiska utgifter som finansieras retroaktivt av nya beställningar"
Med tanke på att de har i princip monopol på att leverera denna tjänst, är det okej med avseende på konkurrenslagstiftning att sälja samma produkt till mig tre gånger dyrare än andra kunder, bara för att de ska ta igen för dålig kostnadstäckning i projektet?
Jag har ju i princip inget val, de tvingar mig genom sin dominerande marknadsposition att betala ett högre pris än vad andra betalat för samma tjänst.
Va säger ni? Får det gå till så? Eller är allt i sin ordning?
Jag blev offererad ett pris på strax över 60000 för installationen. Det var högre än vad jag hade räknat med. Jag ställde frågan till leverantören om kostnaden.
De motiverar priset med att de har "gjort ekonomiska utlägg som inte täcks av de kunder som beställde i samband med nybyggnationen" och att "ekonomiska utgifter som finansieras retroaktivt av nya beställningar"
Med tanke på att de har i princip monopol på att leverera denna tjänst, är det okej med avseende på konkurrenslagstiftning att sälja samma produkt till mig tre gånger dyrare än andra kunder, bara för att de ska ta igen för dålig kostnadstäckning i projektet?
Jag har ju i princip inget val, de tvingar mig genom sin dominerande marknadsposition att betala ett högre pris än vad andra betalat för samma tjänst.
Min tolkning är Ja, utifrån att det kan finnas andra alternativ via t.ex. mobilnät.
Du gör en "enstaka" efteranslutning som oftast får ett högre pris.
Alt hänger på hur stamnätet är dimensionerat, t.ex. finns det ledig fiber eller måste det kompletteras, etc.
Men spontant känns det som ett högt pris om de tidigare fått betala 20" för sina anslutningar.
Du gör en "enstaka" efteranslutning som oftast får ett högre pris.
Alt hänger på hur stamnätet är dimensionerat, t.ex. finns det ledig fiber eller måste det kompletteras, etc.
Men spontant känns det som ett högt pris om de tidigare fått betala 20" för sina anslutningar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Det brukar vara något högre pris om man gör det efteråt och i tanke på att dina grannar har fiber så verkar det inte vara ett ett realistiskt pris. Mer ett ockerpriser. Var står skåpet? I princip har monopol? Betyder det att du kan välja någon annan? Har kommunen något avtal?M MH1001 skrev:Vi har precis byggt klart vårt hus och tagit in en offert på att få fiber indraget. Huset ligger i längst ner på gatan i ett område där det är utbyggt med luftfiber sedan ett par år tillbaka. Angränsande tomter har alltså fiber idag.
Att en efteristallation är dyrare tycker jag kan vara skäligt. Men de skriver i princip att de tar extra betalt för att kompensera för dålig täckning i projektet. Dvs att utöver det som jag skäligen borde batala för produkten så lägger de dessutom på lite eftra för att kompensera för tidigare dålig täckning från andra kunder. Alltså så känns det som jag tvingas betala mer än skäligt. Eftersom dom har en dominerande position på marknaden så tänker jag att detta kanske inte är ok.
Med "i princip monopol" så menar jag att det bara är dom som kan leverera fiber till mig vad jag vet.
Med "i princip monopol" så menar jag att det bara är dom som kan leverera fiber till mig vad jag vet.
Det finns tyvärr nog inget du kan hänga upp det på utifrån "vi gjorde en felkalkyl" och de som fick anslutning hade avtal till ett pris som inte täcker verklig kostnad. Du kan väl prova att ge ett bud vad du har möjlighet att betala så får du ett svar på om det finns någon öppning. Trots allt så man en ny kund för framtiden. Sedan har det funnits diskussioner i Stockholm om att avveckla stolpnätet som användes tidigare, var, hur och när vet jag inte, har inte det skvallret längre
Är det 60k för radio länk eller är det för nergrävd fiber?
Telia tar väl ca 1000kr/metern att gräva in fibern, så där har du ca 30tusen bara i grävning, sen tillkommer ju saker runt om kring. Så 6å tusen är nog inte helt omöjligt i detta sammanhang tyvärr.