Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fiberanslutning, högt pris till mig för att kompensera andra affärer.

1. Haara93
    Medlem · 40 inlägg

Haara93

Medlem
    Hallå alla världsmästare! Intressant läsning här ikväll! :D 95% av er som förespråkar fiber med ”superhastigheter” kör nog med trådlöst internet hemma... vilket är som att köpa en turboladdad bil men sedan plocka bort turbon :crysmile:
    Vi själv har fått en offert på över 22500kr för fiber till vårat hus, så vi valde 4g med obegränsad surf. Vi har haft det i ca 10 månader och inte haft ett avbrott, har ca 80ner och 50upp. Med de sagt så räcker 4g gott och väl till ett vanligt hushåll.
    Tekniken går även framåt med luftburet så vi kommer välja 5g när de kommer(y)

2. Jonas Persson
    Intresserad · Stockholm · 1 865 inlägg

Jonas PerssonPremiumikon: Skruvdragare

Intresserad
    Wifi och fiber, tror inte du får dessa siffror från 5G.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200917-204923_Speedtest~2.jpg

3. K
    Medlem · 13 inlägg

Kjohan

Medlem
    Aldrig att jag hade betalat 60 000 kr för fiber.

Vi flyttade in i ett hus för några år sedan där tidigare ägare valt att inte koppla på sig i samband med att fiber drogs. I kontakt med föreningen skulle vi nu betala 28 000 kr (inte helt orimlig summa för att efterdra).

Men då vi har 500 meter till närmsta 4G mast som min operatör (3) äger, så har jag valt att använda mig av mobilt abonnemang med obegränsad surf 499kr/månad, därefter har jag adderat på 1 simkort för 99 kr/månad och installera detta extra simkort i en router.
    Därefter har jag satt upp 2st riktantenner på taket inköpta på Kjell och Company för ca 1200 kr.
    Total kostnad inkl routern som har stöd för Carrier Aggregation (4G+) = 3500 kr.
    Nu pendlar jag mellan 90-120 mb ner och 20 mb upp...
    Innan jag installerade riktantenn och router låg jag på mellan 5-15 mb ned och 10 upp.

599 kr / månad som inkluderar mobilabonnemang samt bredband.

Jag säger inte att det är något som passar alla. Förhållandena och närheten till sin 4G mast är olika. Men jag får idag iafl en prestanda som är väldigt snarlik fiber, till en bråkdel av kostnaden för en efteranslutning (bortsett latensen som naturligtvis är högre med mobilt bredband). Kanske kan vara något för er, som ett alternativ.

Lycka till!

• Laddar…
  4. Haara93
    Medlem · 40 inlägg

Haara93

Medlem
    Men ta en snabb googling på ”5g test” tack !!

5. R
    Medlem · 2 932 inlägg

RoAd

Medlem
    Får du? Jag har 500Mbit/s, åt båda hållen. Jag kan, om jag vill, höja den hastigheten till 1Gbit/s. Och inte ens det är i närheten av själva fiberns kapacitet. På vissa ställen går det redan idag att beställa 10Gbit/s som privatperson, och hastighetsrekordet ligger om jag minns rätt på uppåt 200 terrabit/s. Ganska långt från dina 100/20Mbit/s.

Du kanske klarar dig bra på den hastigheten, men försök inte inbilla någon att den är snarlik fibers prestanda.

• Laddar…
  6. Jonas Persson

Intresserad
  7. K
    Medlem · 13 inlägg

Kjohan

Medlem
    Fantastiska siffror! =)

Ursäkta min otydlighet. Givetvis går den inte att jämföra med fiberns prestanda om du jämför med vad fiber är kapabelt till. Både ned, upp, latens och driftsäkerhet är hos fiber oslagbart i jämförelse. Inget snack.

Dock har jag lika bra hastighet i ned och uppladdning (bortsett latens) om jag jämför med mina "svensson"-grannar som sitter på 50 och 100 mb. Skillnaden är att de lagt ca 25tkr mer i installationer och sitter därefter fast i föreningsavgifter o dylikt =).

Eftersom vi inte brukar internet mer än streaming, lite spel då och då osv, så räcker det mer än väl.

8. R
    Medlem · 2 932 inlägg

RoAd

Medlem
    Suck. För det första ska du nog inte anta så mycket. Personligen kör jag en blandning av kabelanslutet och trådlöst. Dessutom har du en helt annan prestanda på ett modernt wlan jämfört med dina 80Mbit/s 4G. Personligen har jag ca 300Mbit/s över mitt wlan, men det hade inte varit några problem att öka den hastigheten om jag behövt det för mina trådlösa klienter. Så ditt raljerande ekar ganska tomt.

Det kanske räcker för dig, men anta inte att det räcker för alla. För mig hade det varit för lite. Dessutom är det en delad hastighet så det finns inga garantier att du har den konstant. Får du lite fler grannar som också använder det som huvudsaklig internetanslutning så kommer hastigheten att sjunka.

Bor du mitt inne i en storstad? Annars är inte chansen stor att du kommer märka så speciellt mycket fördelar av 5G.

9. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 468 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    Det finns något som heter "Bra nog" och det ger 4G utan problem om man inte bor i någon ödebygd. Problemet är oftast latency, inte download/upload för där hänger 4G med bra numera
    Pga mitt onlinespel hemma i villan måste jag tyvärr köra fiber hemma, latencyn på 4G är alldeles för dålig, typ 25-30ms, duger inte på krävande onlinespel.

Och som redan påpekats, 5G är för "mitt i storstads-city" boende just nu, för oss andra finns det inget att hämta med det.

• Laddar…
  10. Jonas Persson

Intresserad
    Precis, 5G är för citykärnorna, landsbygd kommer inte att se de siffrorna som många drömmer om. Även de i staden kommer nog att få en minst sagt varierad upplevelse.

Som flera kommenterat finns det något som heter lagom. 500 Mbps är mycket snabbt och få behöver det. Jag betalar bara för 250 Mbps :)

Detta är en av många trådar där de mindre tekniskt kunniga har en övertro om det trådlösa alternativet och förväntar sig en utveckling som inte kommer att ske innan ett nytt Nobelpris delas ut inom området.

@Kjohan har en sund syn på frågan, för honom räcker det med 4G och förutsatt att hans behov inte ändras drastiskt kan det fungera mycket bra.

Måste han byta till fiber för att behovet ökar eller kvalitén på 4g/5g blir för dålig kommer vi in på det tråden handlar om, att det ofta är dyrare att efteransluta. Men har man köpt ett hus där förra ägaren sa nej till fiber kan man vänta då beslutet redan är taget om 4g fungerar just nu. Men kommer det ett erbjudande skulle jag tacka ja då man aldrig vet när det kommer igen.

11. S
    Medlem · Dalarna · 3 537 inlägg

SueCia

Medlem
    5G är inte ett alternativ till fiber...

• Laddar…
  12. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Jag betalade 60000 tusen för fiber, men då fick dom gräva 300meter+borra under en störreväg och asfaltera en ränna där dom gick över till tomtgränsen. Först skulle jag betalat närmare 90000 men dom hoppades på att andra skulle hoppa på fibertåget och det gick att gräva vid sidan om vägen så det blev inte så mycket asfalt att lägga. Det roliga var att grannarna skulle betalt 11000kr men ingen hoppade på erbjudandet,när dom sedan 2år senare ville ha fiber fick dom betala 24000 tusen + månadsavgift som dom skulle sluppit om dom hoppat på när jag la in fiber.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · 72 inlägg

jpelle

Medlem
    Om Vattenfall inte redan utfört arbetet, så kanske det går att få dom att sammarbeta och därmed få ner den totala summan?

14. E
    Medlem · jämtland · 21 555 inlägg

elmont

Medlem
    Nu kanske det är så att Vattenfall har ett av myndigheterna fastställt schablonpris, och det oavsett faktisk kostnad. Så du jämför päron och äpplen.

15. J
    Medlem · 72 inlägg

jpelle

Medlem
    Kanske. Vet du det eller gissar du? Det har ju faktiskt hänt att de klarar av (och vill) samplanera t.ex. gräva upp trottoarer och därmed få ner totalkostnaden. Kanske inte kostar så mycket av TS tid att ställa frågan, jämfört med den potentiella besparingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.