Byggahus.se
H
A AndersS skrev:
Vad för modem och hur?
Kom på att vi har fiber sen massor av år Menar telefonjacket men sen använder man väl en bredbandsrouter iallafall. Sen finns tydligen ens slag puckar, rätt dyrt i längden med dessa verkar det som.

@MH1001 Av ren nyfikenhet vilket området är det?

T Tamazin skrev:
Personligen hade jag betalat det, OM det var så att det inte gick att få billigare. Dessutom beroende på var man bor så kan huset öka i värde med (mycket) mer om huset har fiber anslutet än inte, vid eventuellt försäljning etc.
Men som svar på tråden så tror jag trådskapare kan få billigare, bara leverantören som försöker få lite snabba cash.
Huset ökar inte i värde med fiber indraget.
Däremot blir det mer lättsålt ;)

H
A AndersS skrev:
Vad för modem och hur?
Ser inte mitt svar, så jag drar det igen, vi har fiber, glömde bort hur det var tidigare. Det jag menade anslutning i telefonjacket och bredbandrouter. Det finns tydligen puckar också men verkar vara dyrt i längden. Mobilt bredband skulle jag satsa på. Skulle aldrig betala 60.000 eftersom det är orimligt att några av kunderna ska betala för deras felräkning.

Fairlane
N Norgren2 skrev:
Du får en VÄLDANS massa 5g för 60000 om inte alltför många månader.
Det beror väl på var TS bor?
På något vissa ställen ja, på andra ställen lär man inte få det på många år, om ens någonsin.

H HEM2121 skrev:
Kom på att vi har fiber sen massor av år Menar telefonjacket men sen använder man väl en bredbandsrouter iallafall. Sen finns tydligen ens slag puckar, rätt dyrt i längden med dessa verkar det som.
Precis och t.ex. mobilpuck är bra komplement till fiber, som i vårt fall i tidigare med fritidshus där vi inte kan få fiber idag.
Vad som är dyrt är väldigt individuellt, ekonomi och vad du vill betala. :D
Någon gillar 1000kr/mån på snus/rökverk och någon annan 1000kr/mån på internetuppkoppling. Eller som jag god maltwhisky och trevlig öl, men då räcker inte 1000-lappen;).

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Jonas Persson
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tänk efter och räkna en gång till;)
Vad blev fel? 66% av 300 000 km/s är 200 000 km/s. 50 % av 300 000 km/s är inte 200 000 km/s.

H
A AndersS skrev:
Precis och t.ex. mobilpuck är bra komplement till fiber, som i vårt fall i tidigare med fritidshus där vi inte kan få fiber idag.
Vad som är dyrt är väldigt individuellt, ekonomi och vad du vill betala. :D
Någon gillar 1000kr/mån på snus/rökverk och någon annan 1000kr/mån på internetuppkoppling. Eller som jag god maltwhisky och trevlig öl, men då räcker inte 1000-lappen;).
:crysmile: Ja, alla har vi våra prioteringar(y):crysmile:

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag jobbar inom entreprenad och har gjort en del sådana fiberanslutningar i efterhand.Vet inte hur det ser ut i detta fallet.Men ett typexempel är ju villaägare som vägrat att ta fiber i samband med fibergrävning i området.Sedan säljs huset till en ny kund som vill ha fiber.Nyasfalterad gata måste brytas upp(DYRT),kommuner tar extra betalt för att bryta i nylagd asfalt.Detta för att hitta fiberdukten att skarva emot.Sen ska det dit grävmaskin,lastbil,avspärrning,tekniker o.s.v.Ja vi är snabbt uppe i 25000kr och uppåt.Jag har en känsla av att dessa efteranslutningar nästan alltid är en förlust för nätägaren.Men å andra sidan får dom ju en ny kund för lång tid framöver.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad blev fel? 66% av 300 000 km/s är 200 000 km/s. 50 % av 300 000 km/s är inte 200 000 km/s.
Du räknar åt fel håll.
Jag skrev "Va, radiovågor i luft är väl nästan 50% snabbare än vad ljus är i en glasfiber."
Alltså 300 000 är 50% mer än 200 000.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
A Andy78 skrev:
Har man täckning med 3 så har hallon 200gb för 299.
Tele2 har även obegränsat för 499kr.
Har Tele2 4G obegränsat på sommarstället, funkar superbra, gör av med typ 30-50G/dag när vi är där. Men glöm inte att det tillkommer 100kr för det extra datakortet som krävs om man använder router (med extern antenn) för att få bästa möjliga kapacitet med minsta möjliga latency. Att bara dela ut nätet via mobilen funkar inte i längden om man vill ha en proffsig lösning.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Oj vad många inlägg!

Mitt problem är ju att; eftersom leverantören (Telia) vägrar lämna en detaljerad offert, och när de samtidigt säger att de måste kompensera för förluster i projektet, så är det ju omöjligt för mig att avgöra om priset är skäligt eller inte.

Det kanske är ett ok pris, men helt möjligt för mig att avgöra. Som jämförelse kan jag nämna att Vattenfall tar 20000kr mindre för att gräva in elanslutningen till huset från samma stolpe.

• Ledsen
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F Fredstah skrev:
Samma sak hände mig och dom (telia) hade exakt samma anledning, alltså att kompensera för andra affärer i området. Offerten jag fick var på 83 000 kr (10-15 meter mellan fiberanslutning och fasad) och dom kunde endast speca det till en fast klumpsumma och vägrade något annat. Erbjöd tom att sköta grävning samt återställning för att reducera priset något, men 83' var det dom skulle fakturera, oavsett utfall på arbetet.

Då kontaktade jag Open infra (svensk infrastruktur) istället och dom kunde vara på plats inom 2 mån och offerten låg på 25 000 kr, inkl 2 år fri fiber (1000mbit/s).

Om leverantören som spottat ur sig denna offert på 60' säger något i stil med att "ingen annan kan ansluta sig till denna, det är vi som måste utföra det här" så snackar dom högst troligen sk*t. Telia sa så till oss, men Open Infra så något helt annat och utförde arbetet utan problem. Vi har fullt fungerande fiber och är supernöjda även 1 år senare.
Intressant! Bara jag som tycker det känns som Telia (och underleverantör) missbrukar sin position på marknaden?

Jag ska ringa openinfra och kolla... enligt deras hemsida kunde de inte leverara.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
M MH1001 skrev:
Intressant! Bara jag som tycker det känns som Telia (och underleverantör) missbrukar sin position på marknaden?

Jag ska ringa openinfra och kolla... enligt deras hemsida kunde de inte leverara.
Kolla gärna in vad lite kunder tycker.
https://se.trustpilot.com/review/stadsnatsbolaget.se

Jonas Persson
A Argastesnickaren skrev:
Kolla gärna in vad lite kunder tycker.
[länk]
Tyvärr är alla leverantörer sågade under fotknölarna på Trustpilot. Precis som på Byggahus finns det mycket synpunkter. Det du kan utläsa av sidan är att de som får problem ofta skriver av sig där. Betydligt färre bland dem som är nöjda skriver något.

Tittar man lite djupare så kan man fundera på varför just Open infra bytt namn och även organisationsnummer ett antal gånger de senaste åren. Allt inom samma lilla "koncern". De har inte mycket i kapital och förlägger fiber på tvivelaktigt sätt har jag hört från säker källa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.