Byggahus.se

Fiber: Snabbt internet med hög bildkvalitet på TV:n

3k läst  56 svar

1. J
    Medlem · Nivå 10
    Kan du tänka dig en fysisk nätverkskabel fram till dina två ATV så finns det en lösning på det. Utan strömmatning. Eftersom du inte behöver mer än 100 Mbit/s till dina ATV så kan du sätta en kabeldelare från Kjell&Co el dyl. i var ände av kabeln. Det funkar kanon om man bara har möjlighet till en kabel och inte behöver Gbit/s-bandbredd. Detta eftersom en ethernetkabel har 8 ledare medan du behöver endast 4 trådar för 100 Mbit/s.

• Laddar…
  2. P
    Medlem · Nivå 13
    Absolut! Det löser dock inte problemet för mig pga enheternas placering i huset.

3. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Efter att vi tapetserade om vardagsrummet så rök vår utanpåliggande antennkabel (ful dragning och har inte orkat gjort om den snyggare) så kollar vi på TV via c-mores app i Apple TVn trådlöst. Funkar bra när man väl kommer till sidan där man väljer kanaler. Men jag tycker att det är för många menyval innan man kommer dit.

Finns det ingen renodlad tv app till Apple TV där man kan spela upp gratiskanalerna?

4. J
    Husägare Nivå 8
    Det är iofs sant att det funkade om man stängde av Dolby Vision. Men bilden blir bättre med DV påslagen om man har en bra TV:)

Du har förstås helt rätt i att det inte har med nätverksuppkopplingen att göra. Jag ville mest belysa att det inte alltid är nätverket som är flaskhalsen.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Det är bra att berätta att om man har tur så kan man få mobilt bredband med bra hastighet med.
    Både tele2 och telia erbjuder nu abbonemang med obegränsad datatrafik.

För mig kostar detta 499 kr i månaden. Ingen bindningstid. Uppstartskostnaden var ett modem för 2000 kr.
    Hastighet 100/20 19 ms latens.

Då slipper jag både uppgrävd tomt och 20.000 i kostnad.

Sen har jag beställt fiber ändå. Men om jag bara ska se TV/strömma serier räcker detta mer än väl

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 2
    Lite konstig tråd och artikel. En sak är att ha ett bra nätverk hemma och en annan sak att ha bra kvalitet på sin TV bild. Bara för att man har ett snabbt och bra bredband betyder det inte att man får en bra TV-bild. Det beror såklart på leverantören av TV-kanalerna också, skickar de ut en tillräckligt högkvalitativ bitström? Har de bra boxar?

8. S
    Medlem Nivå 1
    Roligt att någon person där ute i etern vill presentera sin egna lösning men... det är SÅÅÅ MÅNGA felaktiga uppgifter i denna huvudartikel!

Modem (modulator-demodulator) inom FiberLAN? Knappast!
    Ett modem är en hårdvara som används för att ansluta digitala utrustningar till en analog signal som i t.ex i ett kabel-tv nät (coax), telenät m.m.

Mesh nätverk, man använder 1 st mesh router (istället för vanlig rgw=router) och sedan flera mesh repetrar som pratar med varandra.
    Vanlig "repeater" " slavsändare ska ALDRIG installeras/placeras där signalen börjar blir dålig?! Den ska installeras där signalen fortfarande är bra eftersom den ska just skicka vidare en fortfarande bra signal!
    Inkommande fiberpar ansluts ej till ett modem utan till en fiber konverter/cpe, efter cpe (mediabox, tjänstefördelare) så är det LAN sidan och just utgående LAN portar på CPE kan vara "portmappade" som innebär att BB/tele t.ex endast finns på en förutbestämd port och TV på en annan, ibland är det 'free seeting" och då spelar det ej någon roll vilken lan port man ansluter sin rgw/stb (set top box = digitalbox)
    Vad som gäller vid inkoppling av utrustning till cpe och vilken lan port som gäller så kontaktar man sin tjänsteleverantör angående detta.

Data som skickas via UTP kabel (oskärmad nätverkskabel som normalt används inom vanliga installationer i var mans hem där ej spec jordade utrustningar ska kopplas in) störs inte av yttre påverkan och idag installeras normalt CAT6 kabel (1000 Mbit/s upp till 100m, 10000 Mbit/s upp till ca 55m)

Homeplug adaptrar (powerline adapter) som ska användas för att sprida data via elnät bör kopplas via samma fas skena i gruppcentral för att inte påverka bandbredd negativt (el uttag ska vara kopplad till samma fas (L1,L2 eller L3).

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) är en teknik för att föra över stora mängder data över telenätet (koppar) och är fortfarande idag (fast förlegad teknik) det enda bra alternativet för många där det ej finns andra möjligheter för anslutning och mobilt bredband uteslutet. Lägre hastigheter, avståndsberoende från telestation m.m. men fast pris för en fast uppkoppling och JAA det finns fortfarande leverantörer som erbjuder tjänsten.

När det gäller IPTV (tv via FiberLAN) så behöver man inte alls en speciell rgw, beror helt på om stb ska direktkopplas mot cpe/rgw. Måste man koppla stb via rgw så erbjuds den rgw som är anpassad för tjänsten, vill man använda egen rgw så måste den konfigureras för IPTV "VID offset" , UDP proxy , LAN port m.m.

Om man ska använda Wi-Fi och ska använda sig av endast 1 rgw så bör den placeras så centralt som möjligt och öppet/fritt + högt upp från golvhöjd, gärna när tak, finns externa antenner så kan man behöva rikta dem lite... tänk ...donut effekten.
    Dagens rgw har ofta 2 frekvensband (2.4 GHz/5GHz) , tänk på att endast välja antingen eller av dessa, 2.4G har längre räckvidd, stödjer lägre bandbredd, mer problem med störningar som kan uppstå, 5G stödjer högre bandbredd men har kortare räckvidd och är känsligare för hinder på "vägen", ändra channel/kanal för resp är också tänkvärt man ska dock ej välja kanaler som överlappar på 2.4G (välj endast 1,6 eller 11) , på 5G har det oftast ej betydelse men själv använder jag kanal 36, 40, 44, 48

Ingen leverantör har hastighetsgaranti för Wi-Fi nätverk tänk på detta!
    Ska man mäta, gör det med UTP kabel, CAT5 klarar max 100 Mbit/s så det måste minst vara CAT5e/CAT6 och ett nätverkskort som stödjer Gigabit för att komma över 100/100 Mbit/s

Själv kör jag på en gammal Asus RT-AC87U flashad med Merlin och riktiga trådlösa accesspunkter och inget mesh "skit" ;)
    https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Godnatt folks (y):rofl:

9. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Bra genomgång (y), men när Du svänger Dig med en massa förkortningar -självklara för Dig- hur ska oinvigda förstå vad som menas :thinking:

10. J
    Medlem · Nivå 10
    Man måste göra det eftersom Mr D annars talar om att man skrivit fel

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är bara googla ”modermodemet” så löser det sig.

12. U
    Medlem Nivå 1
    Precis!
    SVT har bra kodning på sin stream trots låg bitrate=hastighet..

13. S
    Medlem Nivå 1
    Tackar, jag har skrivit och förklarat förkortningarna.

RGW står för router gateway, enkelt förklarat router och den använder man för att dela på anslutningen. Den tar emot publik IP adress från leverantören och skapar eget nätverk och fungerar som en server (DHCP)
    Då varje enhet (dator, surfplatta, larmenhet, smartphone etc) behöver en "publik" IP adress (den som tilldelas från tjänsteleverantören) för att kunna ansluta till internet så använder man då en rgw pga man oftast endast tilldelas 1 publik IP adress, rgw hjälper då till så att alla enheter som är ansluten till den får dela på samma publika IP adress men genom en sk "lokal" IP adress som rgw delar ut till samtliga anslutna enheter, ex kan vara 192.168.0.2 - 192.168.0.255 (man kan alltså ansluta upp till 254 enheter till en rgw) rgw har också en IP adress som i detta fall är 192.168.0.1
    CPE står för Customer Premises Equiment och det en switch som fungerar som en tjänstefördelare och till den kopplar man rgw, dator, stb.
    Brukar kallas för mediabox, tjänstefördelare.

Stb står för Set Top Box och på svenska, digitalbox för tv kanaler.

Kanske jag har glömt att förklara något här men då är det bara fråga om det ni undrar över så kan jag svara :)

14. hsd
    Medlem · Nivå 12
    (y)

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Köpte en switch igår och njuter nu av märkbart snabbare respons med nätverkssladd i TV:n mot Wifi. :)