Hej! Vi köpte ett hus i april (2021) och på visningen berättade tidigare ägare att fiber finns i huset. Det står dock inget om detta i något kontrakt, men det är muntligt berättat att det finns fiber och det visades vart det satt.
Nu sisådär 8 månader senare meddelar fiberföreningen oss att ingen av installationskostnaderna är betalda (sedan 2015!!) och vill då att vi ska betala 21.500kr. Enligt tidigare ägare ingick fibern i huset och det var inget tal om att det inte skulle vara betalat. Hur fasen går vi tillväga?
I kontraktet står det något om att fiberanslutningar ska vara erlagts om sådana ersättningsskyldigheten inträtt….
Nu sisådär 8 månader senare meddelar fiberföreningen oss att ingen av installationskostnaderna är betalda (sedan 2015!!) och vill då att vi ska betala 21.500kr. Enligt tidigare ägare ingick fibern i huset och det var inget tal om att det inte skulle vara betalat. Hur fasen går vi tillväga?
I kontraktet står det något om att fiberanslutningar ska vara erlagts om sådana ersättningsskyldigheten inträtt….
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Visa köpekontraktet för fiberföreningens ansvarige, och be dem bussa Kronofogden på säljaren, nu finns pengar att hämta när bostaden är såld. En kan undra varför de inte redan har gjort det, 6 år efter förfallodatum.
Okej, tack för svar!SågspånPappspikEternit skrev:
Det går att fundera över… Dock under dessa 6 år har huset haft 3 ägare med och mycket konstigt att de nu ska börja driva in pengarna!
Har ni någon form av avtal med fiberföreningen? Hur ser det i så fall ut? Hur motiverar fiberföreningen att de anser att ni är betalningsansvariga för ett avtal med tidigare ägare som i varje fall delvis är sex år gammalt?IsabelleH skrev:
Min grundinställning, med den information jag hittills har, är att fiberföreningen är "tomtar" som försöker få in pengar på något sätt när de misslyckats med att få det från rätt håll. Jag skulle försöka få ett nytt rimligt avtal med fiberföreningen "från och med nu" och låta dem driva i sina gamla skulder från tidigare ägare bäst de kan.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Ojdå! Men det är fortfarande inte du som är betalningsansvarig, det har ju förre ägaren skrivit under på i köpekontraktet. Sen har förmodligen förre ägaren ett liknande köpekontrakt där den förrförra ägaren skrivit under på att anslutningsavgift för fiber är betald. Och så vidare, men det är inte ditt problem!IsabelleH skrev:
Du kan alltid ta ett snack med mäklaren som skötte er affär! Säkert inte första gången något sådant händer mäklaren.
Nej inget form av avtal. Vi blev medlemmar förra veckan då de ringde och sa att vi behövde bli medlemmar. Och idag skickade de detta mejl med information kring att det finns en ”skuld”. Han menar dock i mejlet att han ska vänta med att skicka fakturan tills han får ett ”go” från styrelsen, om jag uppfattar det rätt.Alfredo skrev:
Har ni någon form av avtal med fiberföreningen? Hur ser det i så fall ut? Hur motiverar fiberföreningen att de anser att ni är betalningsansvariga för ett avtal med tidigare ägare som i varje fall delvis är sex år gammalt?
Min grundinställning, med den information jag hittills har, är att fiberföreningen är "tomtar" som försöker få in pengar på något sätt när de misslyckats med att få det från rätt håll. Jag skulle försöka få ett nytt rimligt avtal med fiberföreningen "från och med nu" och låta dem driva i sina gamla skulder från tidigare ägare bäst de kan.
och deras hemsida där man ansöker om medlemskap går enbart att ansöka med en offert för att dra in fiber i huset. Väldigt rörig förening!!
Bifogar filer på mejlet och hans bifogade fil
Ja vi ska försöka få tag på den styrelseansvarig och höra vad hon har att säga… Om inte så kontaktar vi mäklaren så vi får se vad han säger! Skulder med huset bör ju rent logiskt sätt inte kunna skickas med?SågspånPappspikEternit skrev:
Ojdå! Men det är fortfarande inte du som är betalningsansvarig, det har ju förre ägaren skrivit under på i köpekontraktet. Sen har förmodligen förre ägaren ett liknande köpekontrakt där den förrförra ägaren skrivit under på att anslutningsavgift för fiber är betald. Och så vidare, men det är inte ditt problem!
Du kan alltid ta ett snack med mäklaren som skötte er affär! Säkert inte första gången något sådant händer mäklaren.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Bestrid betalningsansvar! Föreningen får bussa Kronofogden på valfri tidigare ägare! Fakturorna bör vara utställda på namngivna personer, och då kan inte föreningen bara fakturera en annan person (dig), du har ju inte ingått avtal med föreningen om att ansluta fastigheten till fiberföreningens nät.
Tack för svar!! Då vet vi lite granna hur vi ska gå tillväga. Ska se vad styrelseansvarig har att säga…SågspånPappspikEternit skrev:
Han som vi har haft kontakt med från fiberföreningen ringde min sambo i somras och frågade om vi var intresserade av fiber och ville ansluta oss. Isåfall skulle han skicka offert, men då förklarade min sambo att vi redan har fiber installerat osv. Han blev då lite förvånad och skulle återkomma, återkom nu för 2 veckor med ett samtal: hej ni behöver betala medlemsavgiften.Alfredo skrev:
Det är allt vi har hört från den fiberföreningen så vi har ju kört på med vårt internet som vi har via fibern då det har fungerat utan problem
Men det är alltså först nu som ni "kommer i kontakt" med denna fiberförening?IsabelleH skrev:
Det låter inte orimligt att ni ska betala en del till fiberföreningen för deras "teknik och tjänster" och en del till "tjänsteleverantören" tele2. Dock naturligtvis inte sex år gamla installationskostnader.
Jag skulle börja med att läsa in mig på föreningens stadgar. Har du dessa? Annars be om dem.
Alfredo skrev:
Men det är alltså först nu som ni "kommer i kontakt" med denna fiberförening?
Det låter inte orimligt att ni ska betala en del till fiberföreningen för deras "teknik och tjänster" och en del till "tjänsteleverantören" tele2. Dock naturligtvis inte sex år gamla installationskostnader.
Jag skulle börja med att läsa in mig på föreningens stadgar. Har du dessa? Annars be om dem.
Ja som sagt han hörde av sig i somras och skulle återkomma, han återkom nu för 2 veckor sedan.Alfredo skrev:
Men det är alltså först nu som ni "kommer i kontakt" med denna fiberförening?
Vi är helt med på att vi behöver betala den årliga kostnaden för medlemmarna, allt vad den nu innebär. Och till tele2 betalar vi ett abonnemang eller är det något mer du syftar på där?
Ska kika på deras hemsida och se vad jag hittar!
Återigen med reservation för att jag inte har hela bilden, så skulle jag tycka det vara rimligt att betala (en rimlig) medlemsavgift för tiden ni använt fibern. Eventuellt en rimlig "nyägaravgift" (tänk en tusenlapp eller så). Dock absolut inga 20 tkr för sex år gamla skulder som verkar beröra ett flertal tidigare ägare.IsabelleH skrev:
Men börja med att sätta dig in i föreningen stadgar. Det bör man alltid göra innan man blir medlem i något.