Byggahus.se

Fiber - hur gör jag bäst nu?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Ursäkta en riktig nybörjare!
    Jag har fått in fiber, min gamla router verkar funka men hastigheten sänks rejält när jag kör trådlöst.
    Det är väl okej antar jag men mina söner vill spela på 100/100 som vi betalar för.
    Hur gör jag lättast i mitt gamla hus? Självklart skulle jag vilja riva väggar och göra fasta installationer men jag orkar inte riktigt...
    Kan jag "ful-dra" vanlig cat6 från routern, eller direkt från "fibermodemet," direkt till deras datorer?
    Ena grabben lanar rätt mycket med kompisar, hur kopplar man in fler datorer på en kabel?
    Funkar en vanlig switch eller ska jag skaffa en enkel router till hans rum?

Många frågor som jag förstår att jag borde kunna klura ut själv...

Mycket tacksam för enkla handfasta råd!

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om du har flera nätverksportar på din router så drar du en separat kabel till varje dator. Saknar du portar kan du addera en vanlig switch och koppla ihop den med routern.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!
    Jag har flera portar på min router så det fungerar. Bör jag dra flera kablar till sönernas rum för kommande lan eller kan jag sätta en switch i "spelrummet"? Eller är det bättre med en till router så många kan spela med så hög hastighet som möjligt?

4. A
    Medlem Nivå 5
    Det räcker med en kabel till spelrummet och switch där.

5. B
    Medlem · Nivå 11
    Du ska bara ha en router. Det blir inte högre hastighet för sönernas LAN med separata kablar till routern, så det räcker med en kabel till spelrummet, där du kan ha en vanlig switch. Switchen bör vara en Gigabit-switch för att maximera hastigheten mellan datorerna i spelrummet.

6. F
    Medlem Nivå 8
    Så att dra Cat6 direkt från "fiberdosan" till olika rum funkar inte? Fibern kommer in i ett hörn av huset och routern vill jag helst ha mitt i. Blir krångligt att först dra fram till routern och sedan tillbaka igen.

7. S
    Medlem Nivå 7
    För att inte dra för mycket sladd kan du utnyttja dina elledningar och använda dem för att skicka det till spelrummet.
    Det finns olika modeller som El-lan, Homeplug eller Powerline och kanske någon mer. I eluttagen där du sätter sändande och mottagande ex powerline ska det inte vara så mycket elanslutningar och speciellt inte i mottagande eluttag för att det ska fungera.

8. A
    Medlem · Nivå 14
    Köp en gigabit switch till spelrummet dra en kabel till routern och koppla till in, sen ansluter sig alla på switchen, spelar de bara mot varanda så kommer trafiken inte passera routern ändå.

Helst skulle man vilja koppla den till en gigport på routern men det är inte säkert att den supportar det.
    100mbit räcker gott och väl, skippa dock trådlöst.

Vad har du för fibermodem och router, modell?

Redigerat 4 jan 2015 03:16
  9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Trollas det här, eller varför kompletterar fred vom Jupiter TS fråga??

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om du har din brandvägg i routern vilket är vanligast, så måste du dra tillbaka en kabel som du ansluter till en switch (tex 8 portars gigabit-switch, http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/netgear-gs108/121497.5396/). Till denna switch ansluter du sedan alla rum....

Fiberdosa, brandvägg, wifi, fördelning till övriga rum.

11. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Varför skippa trådlöst?

Börja med den enkla lösningen, dvs med att köpa en modern router, exvis någon ASUS-modell på internet, dom klarar lätt 100 Mbit/s. Man får alltid 14 dagars öppet köp så det är bara att skicka tillbaka om det inte fungerar av någon anledning.

Testet tar max 30 minuter, att spika kabel i hela huset tar dagar.

12. A
    Medlem · Nivå 14
    Eftersom trådlöst aldrig kan ge samma stabilitet som trådat.
    Och de hade redan trådlöst idag så enklast måste ju vara att dra en kabel till en switch.

13. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det är ingen tvekan om att kabel är bättre i vissa situationer, men chanserna är nog goda att trådlöst fungerar eftersom jag tolkar det som att det rör sig om en villa.

En villa betyder att störningarna från grannarnas WiFi är minimal och det borde därför finnas goda förutsättningar för att det ska fungera utmärkt bra när väl den gamla trötta routern blir utbytt.

14. C
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla för all hjälp!
    Andy78: Jag har en D-link Dir-655 (nyligen uppdaterad firmware), tror ni den duger eller bör jag köpa ny? Trådlöst kommer sönerna upp i 30-40 och jag, som är nära routern får 60 Mbit/s.

Rekommendera gärna nån ni tycker är riktigt bra i så fall :)

15. A
    Medlem · Nivå 14

Dom kör redan trådlöst idag.