Satt och åt middag då plötsligt strömmen försvann.. Både frugan och jag var hungriga så vi tände bara ett stearinljus och åt vidare. Jordfelsbrytaren hade löst, slog på den och då löste den igen kort efter. Dax att felsöka.. kopplade bort alla misstänkta uttag. löste ut igen nästan direkt. Hittade till slut att det var spisen som bråkade (ca två år gammal) drog ut spiskontakten och den såg ut som på bilden... Va fasiken kan man inte lita på gjutna kontakter? eller kan det vara att det smugit in lite fett? som ställer till det och ger överslag?.
Det var något lite som runnit längs väggen men inga mängder. Och inte de senaste dagarna.
Det var något lite som runnit längs väggen men inga mängder. Och inte de senaste dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker med att det slinker ner lite vätska på uttaget då och då, till slut blir krypströmmen så stor att det löser jordfelsbrytaren.
Och det ser inte direkt bränt ut p.g.a. varmgång
Och det ser inte direkt bränt ut p.g.a. varmgång
Typisk skada pga fett mm trängt in (kan bero på dåligt isatt stickpropp) och med tiden "koxat" så att det till slut lett till överledning mellan faserna. Stiften har i alla fall haft god kontakt då ett glapp mellan stift och "hylsor" leder till brännskador på stiften pga ljusbågar och nådra sådana skador kan jag inte se.
Tack för supersnabba svar!
Jag kan inte heller se något tecken på brännskador på stiften.
Det var inga mängder av fett på kontakten så jag är lite förvånad om det är det.. Men efter en grundlig rengöring av båda sidor så kopplar jag in spisen igen imorgon efter jobb och ser vad som händer.
Jag kan inte heller se något tecken på brännskador på stiften.
Det var inga mängder av fett på kontakten så jag är lite förvånad om det är det.. Men efter en grundlig rengöring av båda sidor så kopplar jag in spisen igen imorgon efter jobb och ser vad som händer.
Samma sak har hänt här pga något som runnit ner längs väggen.
Stickpropp och vägguttag hade blivit svarta så jag bytte båda.
Så länge strömmen går mellan fas-stiften löser inte JFB, så det kan ha hållit på ganska länge.
Det är först när krypströmmen når jordstiftet som JFB löser ut. I takt med att plasten förkolnar blir ledningsförmågan bättre och bättre. Får det hålla på tillräckligt länge kan strömmen bli så stor att säkringen löser ut (om man saknar JFB eller om strömmen aldrig når jordstiftet).
Stickpropp och vägguttag hade blivit svarta så jag bytte båda.
Så länge strömmen går mellan fas-stiften löser inte JFB, så det kan ha hållit på ganska länge.
Det är först när krypströmmen når jordstiftet som JFB löser ut. I takt med att plasten förkolnar blir ledningsförmågan bättre och bättre. Får det hålla på tillräckligt länge kan strömmen bli så stor att säkringen löser ut (om man saknar JFB eller om strömmen aldrig når jordstiftet).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla (eller kakla) i kök. Gammalt matos/fett?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fett och/eller smörj
Verktyg & Maskiner -
Fett eller annat smörj för plastdrev?
Verktyg & Maskiner -
Vilket fett till drivaxel...Kalcium eller litium?
Verktyg & Maskiner -
Byta olja eller fett i bakaxel/manuell växellåda Rider 850
Trädgårdsmaskiner