Hej,

Klyvsåg eller inte?

Att en klyvsåg troligtvis är bättre på just det, är kanske uppenbart, men frågan är om jag som hade tänkt köpa en Festool TS75 sänksåg i alla händelser, för jag vill kunna kapa 70+mm samt använda mig av styrskenorna som ger raka snitt, skulle kunna nöja mig med att de gånger jag egentligen hade behövt klyvsågen,
då istället ta sänksågen med skenor och göra ett förhoppningsvis lika bra jobb,
om än att det tar längre tid och är meckigare.
Så många klyvsnitt gör jag inte, allt är "hobbysnickrande".

Blir precisionen/enkelheten verkligen så mycket bättre med en klyvsåg?
Skivmateriel blir väl i alla händelser ett fall för sänksågen?

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

MVH
MPG

Microkatten
TS75 kan användas både som sänksåg, dvs på skena, och klyvsåg (bordssåg) med CMS-modul, så precisionen (kvaliteten på snittet) blir ju liknande då samma såg och klinga används.

Sedan kan man generellt säga att du sågar bredare ämnen (t.ex. skivmaterial) med sänksåg och smalare ämnen (t.ex. en 4tums bred bräda) med bordssåg. Det är svårt att klyva en list med en sänksåg, så svaret på din fråga beror på vad du skall såga för något.

Jag har själv TS75 (och TS55...) som agerar både sänksåg och bordssåg och skulle inte klara mig med bara sänksågsfunktionen.

Hej å tack för svaret.

Kan du montera båda sågarna i bordet?
Vilket bord använder du?

ullberg
Både ts55 och ts75 går att montera i ovan nämnda (festool) CMS-bord, ett system med en grundenhet (ben + ram) som man sedan sätter moduler i (googla så ser du). Dock använder TS55 & TS75 olika modulplattor så det blir en del prylar att ha till hands.

/U

Microkatten
Se t.ex. denna video om CMS och TS55.

Jag såg nu att Festool förra året (2019) tydligen upphörde med CMS-systemet, möjligtvis p.g.a något EU-direktiv. Det var en nyhet för mig. Festool har heller ingen ersättare till CMS-systemet. Så antingen får du köpa restlager av CMS, begagnat eller en helt separat bordssåg om du skall ha både och.

Det går utmärkt att klyva massivträ med TS75 under förutsättning att du använder en bra klyvklinga. Festools egen Panther klinga lär vara väldigt bra.
T.ex: https://www.toolab.se/produkt/Festool-Sagklinga-210mm-PW16-Snabba-snitt-i-massivt-tra

Problemet är väl främst att kunna lägga upp styrskenan på ett bra sätt om det är smalare bitar som ska klyvas. Ena halvan av det som ska klyvas bör ju vara minst lika bred som skenan så att den ligger stadigt.

Hej,

och tack för alla kloka synpunkter, tar med mig dem när jag nu letar upp det jag tänker köpa:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.