Byggahus.se

Festool Precisio, något att ha?

1. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Någon som provat eller till och med har en 50 eller 70? Tänkte ffa ha den till snickerier, det är ju ingen byggsåg, men går det att klyva en 2" tjock regel om man skulle vilja? Känns den för ranglig? Har en Bosch gts 10 nu men som alltid sneglar man på festools varianter. Skulle det bli ett uppköp eller ett nerköp?

(Det börjar klia i festool-tarmen, trots att jag fick hem en ct33le + Lex2:a igår... )

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag har en CS50 med längdanslag (LA- tillbehör) och är mycket nöjd.
    Hittills har jag klyvt 45-reglar, trallvirke och någon enstaka impregnerad regel och det funkar den alldeles utmärkt till. Visst, emellanåt hör man att den går lite tyngre, men den är inte i närheten av att stanna såsom den tidigare DeWalt kap/ger/klyvsågen (vändbara modellen) vi använde.
    Jag kör med en Pantherklinga när jag ska klyva, vilket naturligtvis också underlättar för maskinen.

Jag har min i bilen och kånkar på den mellan jobben, men hade jag haft den mer stationär så hade jag nog slagit till på 70-modellen.

3. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Jag har 70-modellen, som jag köpte efter att ha ställt en liknande fråga här på forumet. Du bör finna tråden genom en enkel sökning. Jag har många gånger tänkt att det var en djä-a tur att jag inte tog 50-modellen. Jag har vid upprepade tillfällen haft nytta av såghöjden.

Min modell levererades med allroundklinga och finklinga. Min uppfattning är att finklingan är onödig. Det blir lika bra snitt med allroundklingan. Jag har kompletterat med en pantherklinga för klyvsnitt, och den fyller verkligen sin funktion. Vidare har jag kompletterat med bordsbreddare och längdanslag. Min ranking av tillbehör ser ut så här:

Pantherklinga
    Längdanslag
    Bordsbreddare
    justerbord

Eftersom CS-sågarna har dragfunktion, kan det kännas onödigt med justerbord... ...fast nu nar jag tänker på det.... ...ja, du vet hur det är.

4. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Ok, det låter trevligt! Det funkar alltså för lite byggverksamhet också. Men ni känns ju inte helt opartiska... ;) (inte för att jag nödvändigtvis vill ha ett opartiskt svar)

Känns den inte "ranglig"?

Mattias, sökte innan men hittade inget, inte heller när jag sökte om nu. Det enda jag hittar är den här tråden.
    http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/19031-precisio-50-a.html

5. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
  6. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    (offtopic: hur fasiken ska man kunna veta om man sökt på rätt sätt...)

7. Dr_Jerkyll
    Medlem Nivå 9
    Eftersom ingen har velat svara på om ekipaget känns rangligt ;) , så var jag och kände på en i helgen. Den var lite rangligt... :( Men den är portabel, helt klart. Just nu känns det som om jag har en maskin som är riktigt bra, men den känns lite mittemellan. För klunsig för att man ska flytta runt på den, och lite för klen för att vara stationär.

Får fundera ett tag till på om cs70är för ranglig. Andra alternativet är något med ett gjutjärnsbord.

8. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Innan jag köpte min GTS 10 var jag och kollade på s.k. semistationära sågar från Festool. De är väldigt snygga, men jag valde bort typen eftersom jag tyckte de såg ömtåliga ut. Beroende på vad man gör gissar jag att de är mer eller mindre lämpade. Jag är osäker på vad du ska ha sågen till när du nu skriver om gjutjärn, men jag har hittills fördelat mina sågarbeten med klingsågar såhär: Mobil sågning Festool TS75 för finare virke och en AEG cirkelsåg som tar 55mm för sämre virke. Till blandat virke som inte är alltför grovt GTS10 (vars bord ibland känns ömtåligt också, om det är spikar i materialet t.ex.), och slutligen till virke som är grovt, dåligt och vresigt en Waco-klyv i gjutjärn.

De snickare jag har pratat med som har CS50 och CS70 verkar dels främst jobba med inredning och lite mer finsnickeri och dessutom ofta med nytt virke i första hand.

Observera att inget av det jag skrivit ovan betyder att jag inte kommer att köpa någon av de andra (man vill ju gärna ha Festool), men jag har inte känt behovet av att ersätta GTS:en med det just nu.

9. ACME
    Medlem Nivå 12
    Visst kan den kanske upplevas som aningen ranglig, men det är mer ett problem om man ska kötta in större bitar i den, vilket jag sällan gör. Jag har inte upplevt det som ett problem hittills i alla fall.
    Som du själv är inne på, så måste det ju till tyngd för att få stabilitet och då blir mobiliteten lidande. Då föredrar jag lite svaj i mitt fall.