Byggahus.se

Festool OF 1010 för arbete med kontraprofilfräsar?

1. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Hej! Jag har en OF 1010 och tänker bygga en platsbyggd bokhylla. Tanken är att tillverka dörrar också och då tänkte jag fråga er om min fräs klarar av att jobba med kontraprofilfräsar?
    Jag kan låna ett set av cobolt 719 https://www.toolab.se/produkt/Cobolt-Skaplucke-sats-Kontraprofil
    Jag vill också passa på och fråga om ni kan tipsa mig om något smidigt sätt att göra om fräsen till en bordsfräs?

2. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 216 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Det känns som att OF 1010 är lite för klen för att fräsa framförallt kontraprofilen (den som skärs ur ändträ) men om man kan dela upp fräsningen eller såga bort huvuddelen av materialet först så är det såklart möjligt.

Som du själv är inne på så är det smidigast att göra detta med fräsen monterad i ett bord, jag tror att du hittar många varianter här på forumet. Min egna bordsfräs finns exempelvis här:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/fraesbord-med-lyft-till-gts-10xc.232508/

Har även gjort en del luckor, främst i ask men med plywoodpanel, du hittar en tråd här:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/profil-kontraprofil-svart-att-fraesa-aendtrae.278881/

• Laddar…
  3. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    det var riktigt smidig lösning som du gjorde med din fräs.
    Jag bor i lägenhet och allt arbete kommer att utföras i mitt vardagsrum. Jag tänkte fräsa i flera omgångar så att fräsen orkar med. Jag var nog mer orolig angående frisfräsen, om min fräs kan klara av det?

4. P
    Medlem · skåne · 937 inlägg

pyro

Medlem
    När jag använde min 1010 som bordsfräs lite då och då innan jag skaffade en dedikerad fräs tills det hade jag en enkel skiva med hål i som jag la upp på några stadiga bockar. Under skivan hade jag två lister med strategiskt borrade 8mm hål i. Fräsen monterades genom att placeras mellan listerna, stängerna till anhållet träddes genom listerna och hålen i basen på fräsen. Stängerna låstes på plats med låsskruvarna i trädens bas och på så sätt låstes allt ihop på plats.

• Laddar…
  5. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Jag har faktiskt funderat på samma lösning. Jag har ett gammalt kontorsbord som agerar som arbetsbänk och min tanke är att fräsa ett hål i det så att jag kan få fräsbordet jäms med bänkytan.
    När du använde din 1010 körde du med kontraprofilfräsar någon gång?

6. P
    Medlem · skåne · 937 inlägg

pyro

Medlem
    Nä, det har jag tyvärr aldrig gjort, så där kan jag inte hjälpa dig. Men generellt så det som är jobbigt för en fräs är ju att avverka mycket åt gången. Så kan man fräsa i flera omgångar och avverka lite åt gången så borde det inte vara några problem. Det blir ju lite omständigare att man måste ställa om anhållen flera gånger, men det är det mina får betala för att ha små och smidiga verktyg.

7. J
    Medlem · Kronobergs län · 5 inlägg

jams5387

Medlem
    Hur gick det för dig? Jag testade lite idag med exakt samma maskin och frässats, och det är när jag ska använda frisfräsen det blir problem. Den är ju bredare än öppningen på både fräsplattan och sidoanslaget. Något tips på hur man kommer förbi det?

8. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Det intressanta är att jag kommer påbörja arbeta med dörrar imorrn. Har varit upptagen med att fixa stommen. Så här blev det förresten.
    Vilket material har du till speglar?

9. J
    Medlem · Kronobergs län · 5 inlägg

jams5387

Medlem
    Ser ju riktigt snyggt ut! Jag gör ett liknande projekt med garderober. Har använt tjocka limfogskivor till stommarna och bakstycken i plywood, precis som du som det ser ut. Jag ska ha dörrar som är 185cm höga och har tänkt att använda 18mm limfog till dem. Är dock helt novis på att göra dörrar så vet inte alls ifall det kommer att funka. Har du något annat förslag ifall jag vill ha massivt trä?

10. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Så här gjorde jag. Sågade ur för glidbordet i ett gammalt bord som jag ska ändå slänga. Vände fräsen upp och ner och lätt den hänga på metallstänger för parallelansllaget. Täckte över det men en träskiva (fräste ur en 14mm djup sänkning för glidbordet som sticker ut över bordet och för metallstänger -6mm ) och skruvade fast skivan mot bordet. Gjorde ett enkelt parallellanslag också med utsug.
    Har precis testat och det funkar bra.
    Viktigt nog att köra alla detaljer med profilfräsen först så att man slipper justera höjden hela tiden och sedan allt annat med kontraprofilfräsen.

11. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Jag vet faktiskt inte vad som passar bäst. Jag är också rätt så färsk inom snickeri och aldrig gjort det förr. Hade jag varit dig så hade jag också kört med limfog (hade jag haft planhyvel så hade jag nog kört med vanligt virke, typ päron eller nåt sånt). Bor du i Stockholm så finns det otroligt bra grossist som också säljer virke till privata personer på fredagar. Holmsträ heter dem. Otroligt mkt billigare än typ vanliga byggvaruhus med proffssnickeri kvalité!

12. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Så här fixade jag problemet med fräsliften. Funkar fint faktiskt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.