Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

festool inte plant mot ämne

1. B
    Medlem · västragötaland · 1 462 inlägg

berne88

Medlem
    Hur går det här ihop
    Har en festool 1010, festool paralleller stag, pinnar festool.

Som ni ser ligger den inte plant mot ämnet, spelar inte någon roll vilken sida på linjalen jag använder.
    Eller gör jag fel?

2. mattiasp
    Hårklyvare · Täby, Sthlm · 6 704 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Om man låter fräsen stå på skenan med basens kant blir det plant. Man kan använda det T-formade stödet för extra stabilitet.

3. jac
    Medlem · Skåne · 3 351 inlägg

jac

Medlem
    Jag hittade ingen perfekt bild på nätet men dessa kanske visar det som @mattiasp beskriver:

Här hittade jag en video också som visar hur finjusteringen är tänkt att monteras. Denna är bra men konstruktionen är en riktig miss eftersom ratten går ner under sulan. Med fräsen uppe på skenan och med T-stödet nere så går den däremot fritt.

• Laddar…
  4. jac
    Medlem · Skåne · 3 351 inlägg

jac

Medlem
    Jag kan tillägga att jag har för mig att det går att köra med hela fräsens sula utanför skenan också om det är nödvändigt av någon anledning även om det inte blir fullt lika stadigt. Då släpper man först ned T-stödet med merparten av sulan uppe på skenan så det kommer på rätt höjd och sedan får sidan mot skenan bara hänga i stängerna.

5. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Japp, så är det. Men jag tycker att det kan bli lite rangligt, och ibland är det rentav svårt att få till det rent praktiskt. Ordnade därför en bit 5 mm plexi som skruvas fast i basens/sulans befintliga skruvhål. Då blir det helt stadigt. Den kommer väl till pass om man vill ha "mycket" förflyttningsutrymme i sidled, som på bilden nedan där jag är i färd med att fräsa ett flertal parallella spår.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-8-9_21-58-44.png

6. bulleribock
    Medlem · 525 inlägg
    Redigerat 10 aug 2019 00:21
  7. B
    Medlem · västragötaland · 1 462 inlägg

berne88

Medlem
    Då kommer nästa fundering från amatören..
    vad är dessa små ”hullingar” för något? sen vad är längden på pinnarna? Ska fräsa ett rakt spår, men kan inte ens ställa in den på 150cc djup, då pinnarna inte räcker till mer.
    eller har jag helt fel grejor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.