Byggahus.se

Festool Domino fräs Råd & Tips

1. L
    Medlem · Gävleborg · 310 inlägg

legul

Medlem
    Hej
    Har just köpt en DF 500 för att foga i hop diverse egna möbler och skåp.
    Är det någon som har några bra tips på vilka tjocklekar på trä / mdf skivor som passar bäst till de olika Domino-brickorna.
    Jag har tex mdf 16 mm och träskivor på 18 mm. Eller ska man använda 20mm och grövre kanske, hur gör ni ?
    Om man tar 16 mm och ska foga ihop den i ett hörn utan att gera så kan man väl bara använda djupstoppet på 12 mm för 15 mm blir ju för mycket och sedan fräsa ett djup på 20 mm på den andra delen, för det finns väl ingen vits att använda någon annan bricka än 5 X 30. eller ni kanske alltid gerar när det är så tunt som 16 mm ?
    Har ni några bra grundregler man kan gå efter ?
    Hur tätt ska man sedan sätta brickorna finns det några tumregler för sådant ? Om man bygger en garderob som är 200 cm X 60 hur många bricker sätter ni på golvdelen/sida om ni förstår vad jag menar. Alla tips och råd mottages (och ja jag har kollat på nätet men blir inte riktigt klok på allt jag hittar där).
    Är det någon som vet varför anslagsspärren inte längre är rund och metall utan svart och plastig och annorlunda mot alla bilder man har sett på nätet. Vad används den egentligen till för ? förrutom att se till att avståndet från kanten alltid är lika.

2. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    16 mm är minsta djup jag anväder Dominon till (måste jag trixa för att gå mindre djupt än 12 mm så går jag över till vanliga tappar). Men de har en ny domino fräs på väg som är mindre, kanske kan man då också gå mindre djupt på ett lätt sätt. Jag gerar sällan, bara om jag vill dölja ändträ, och det är inte fallet med MDF.

Skulle inte dra mig för att köra 6 mm tapp i en 16 mm MDF (minst en tredjedel av tjockleken vill jag ha tappen till, men kan gå lite längre. Så 6*40 är ok, hålen blir inte lika djupa i båda materialdelarna. Har när jag jobbat med gerade hörn kapat 5*30 mm till 5*20 mm, men det är bökigt.

Är det en smal hylla sätter jag brickorna med styrpinnens mått, men är den bredare ökar jag avstånden så jag inte får för många brickor. längre än tjugo emellan har jag inte gått. (baksidan på en garderob är lång, men där sätter man inte Domino).

Visste inte anslagsspärren var utbytt. Den är i mitt fall nyckeln till allt. Ställ in den så att 6 brickor i rad från ena sidan, smalt frästa, passar exakt med 6 brickor i rad från andra ändan, så behöver du aldrig mer fundera på avstånd. (Varje nytt hål fräses med anslagsspärren i förra hålet).

--- Mats ---

3. screamin-daemon
    Medlem · - · 846 inlägg
    Mafell hade patent på detta, därför fick dom ändra det. Mycket irriterande!!

4. L

legul

Medlem
    Ja tyvärr passar den nya plast grejen inte i de hål man har fräst så man kan bara använda den till kanterna, det blev en överaskning efter köpet.

Redigerat 6 apr 2009 16:58
  5. M

Mats Bengtsson

Medlem
    Jisses, 75% av dominons vinst i form av precision i kombination med lätt uppnådd repeterbarhet försvinner med det.

Piggen på det redan från början plastiga tillbehöret för avstånd, passar den inte heller i fräshålen?

--- Mats ---

6. L

legul

Medlem
  7. Springare
    Medlem · Stockholm · 739 inlägg

Springare

Medlem
    Tur att man har den gamla varianten :)

8. Masses
    Medlem · Skåne · 1 660 inlägg

Masses

Medlem
    Packade upp mmin Domino igår och la märke till dom där plastbitarna... Det är rju riktigt skitkasst ju!!! Iofs kan man ju använda vanliga "siktet" och mäta/märka ut i förväg men ändå!!

9. Springare

Springare

Medlem
  10. Pingler
    Medlem · 235 inlägg

Pingler

Medlem
    Jajamen. Tur man har den gamla som sagt var.

I 16 mm MDF har jag alltid kört med 8x40 brickor. Det blir visserligen bryt-farligt men annars bara stadigt. Kanske skulle testa med 6mm.

11. Springare

Springare

Medlem
    Har läst att brickan ska vara 1/3 av tjockleken av materialet. Så till 16mm skulle jag köra 5mm brickor.

12. M

Mats Bengtsson

Medlem
    Visst kan du mäta och märka, men då kan du inte träffa helt rätt, så då mpste du lämna lite glapp i sidled, och då blir inte fogen lite stark (alternativt int elika pefekt).

Tur jag har en gammal Domino.

--- Mats ---

13. J
    Medlem · Bohuslän · 50 inlägg

joppe_73

Medlem
    Eller också kan man som jag använda en Mafell DD40 med metallstift :D
    //Joppe

14. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 261 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Så spännande! jag har precis köpt en (begagnad) fast inte hunnit prova den på riktigt än. Vad tycker du om den? Några specifika tips?

Edit: Har du köpte skenan till den? Måste säga att jag inte riktigt fattar du skenan är tänkt att funka...vill ju gärna lägga den längs en ritad linje där man vill ha hålen...

Redigerat 6 apr 2009 22:40
  15. J
    Medlem · Bohuslän · 50 inlägg

joppe_73

Medlem
    Jag har inte haft min så länge heller, jag tycker den funkar fint hittils ialla fall.

Har kört i hop ganska mycket geringar på dörrfoder, ett problem som jag märkt är att listverk sällan är hyvlat 100% dvs det skiljer någon halv millimeter hit och dit både på bredd och tjocklek. Detta märks direkt när man monterar i hop delarna och är irriterande, speciellt på färdigmålade lister.
    Inställningarna på maskinen funkar fint, spånuppsamlingen likaså. Saknar dock mjukstart.

Har man 5 mm borr är det väldigt enkelt att borra 32mm hålrader utan extra tillbehör.
    //Joppe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.