5 053 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Festool CS 70 eller MFT/3+skenor och sänksågar?
Första inlägget på forumet.. 
och ett riktigt i-landsproblem.... Festool eller Festool (å lite Bosch)?
Jag har idag en halvtrött Bosch GST 10 (äldre modellen utan "XC").
Den har byggt ett halvt hus och fungerar fortfarande ypperligt men precisionen är väl lite sisådär. Duger för att klyva reglar och såga till skivor för smygar och liknande. Men jag vill ha lite mer precision och även säkerhet.
Sneglar på en Festool CS 70 med "set" dvs klyvanhåll, justerbord osv. Det är en hygglig investering för en amatör. Det som tilltalar mig är dragsågsfunktionen och att det är samma höjd som mina MFT/3 bord och Kapex:en med sina stöd som kan kopplas även på en CS vid behov.
Funderar dock på om jag får så mycket mer med CS70 än det jag redan har;; MFT/3 bord (2st) med korta och långa skenor och både TS 55 och TS75?
Frågan är; vad kan jag göra med en CS 70 som jag inte gör med Kapexen för kapning och MFT/3 med sänksågarna och skenor?
Jag förstår att repetitiva moment med sågning av flera stycken i samma mått kan vara smidigare med det går ju också bra med skenorna på borden och "dogs" och tvingarna.
För grövre klyvning använder jag Bosch GST 10 som jag i så fall bygger en underdel till så att den hamnar i samma höjd som MFT och Kapex så får jag bredare yta och utmatningsbord.
Jag har lite ont om plats så maskinerna flyttas omkring efter uppgiften. Stor justersåg får tyvärr inte plats.
Ni som har CS 70; vad kommer jag att sakna? Något som CS 70 kan som absolut inte går eller är riktigt dåligt i precision eller smidighet med Kapex/MFT+sänksåg/GST 10?
Eller ska jag köra CS 50 för finsåging ("akta fingrarna") och Kapex/GST/Sänksågarna för större jobb?
och ett riktigt i-landsproblem.... Festool eller Festool (å lite Bosch)?
Jag har idag en halvtrött Bosch GST 10 (äldre modellen utan "XC").
Den har byggt ett halvt hus och fungerar fortfarande ypperligt men precisionen är väl lite sisådär. Duger för att klyva reglar och såga till skivor för smygar och liknande. Men jag vill ha lite mer precision och även säkerhet.
Sneglar på en Festool CS 70 med "set" dvs klyvanhåll, justerbord osv. Det är en hygglig investering för en amatör. Det som tilltalar mig är dragsågsfunktionen och att det är samma höjd som mina MFT/3 bord och Kapex:en med sina stöd som kan kopplas även på en CS vid behov.
Funderar dock på om jag får så mycket mer med CS70 än det jag redan har;; MFT/3 bord (2st) med korta och långa skenor och både TS 55 och TS75?
Frågan är; vad kan jag göra med en CS 70 som jag inte gör med Kapexen för kapning och MFT/3 med sänksågarna och skenor?
Jag förstår att repetitiva moment med sågning av flera stycken i samma mått kan vara smidigare med det går ju också bra med skenorna på borden och "dogs" och tvingarna.
För grövre klyvning använder jag Bosch GST 10 som jag i så fall bygger en underdel till så att den hamnar i samma höjd som MFT och Kapex så får jag bredare yta och utmatningsbord.
Jag har lite ont om plats så maskinerna flyttas omkring efter uppgiften. Stor justersåg får tyvärr inte plats.
Ni som har CS 70; vad kommer jag att sakna? Något som CS 70 kan som absolut inte går eller är riktigt dåligt i precision eller smidighet med Kapex/MFT+sänksåg/GST 10?
Eller ska jag köra CS 50 för finsåging ("akta fingrarna") och Kapex/GST/Sänksågarna för större jobb?
Välkommen till forumet. Jag tar mig friheten att svara på ovanstående trots att jag precis sålt min cs70. Jag saknade spår i bordet, så till den milda grad att jag gjorde ett eget spår. Detta för att kunna köra med egentillverkad kapsläde. Saknade även ett stabilt geringsanhåll, det om följer med c70 är ingen hit. Fler på forumet har också moddat sina cs70 för att kunna köra med bättre anhåll. Saknade också att kunna göra en zero clearance insert platta, små bitar hade en tendens att ramla ner i spåret.Tegell skrev:
CS70an är bra för finbygge, såga skivmaterial etc, den duger till möbelsnickeri men känns lite ranglig (den väger ju rätt lätt) och saknar en del features (typ spår i bordet) för att kunna fungera som en "riktig" bordsåg. Sen har den väldigt många set-up prametrar. Bordet är uppbyggt av flera profiler som måste vara i våg. Dragfunktionen adderar en rörelse som måste stämma 100%. Allt går att ställa in men det är många skruvar som ska vara rätt. Jag hade hellre varit utan dragfunktionen på min såg men det beror ju lite på vad man bygger.
Klyva tjockare massivt trä tyckte jag den kändes lite ranglig för och jag klyvde allt på bandsågen, vilket jag fortfarande gör trots ny bordsåg.
Den största upgraden från gts10an är väl rullbordet.
Redigerat:
Ola C; tack för bra input. CS70 kanske inte tillför så mycket, speciellt inte beaktande priset.
Det börjar väl luta åt en ny bordsåg. Vilken valde du? JAg funderar främst mellan GTS 10 XC eller DW 7491. Den senare har bätre klyvanhåll och två bra spår för egna slädar mm.
Det börjar väl luta åt en ny bordsåg. Vilken valde du? JAg funderar främst mellan GTS 10 XC eller DW 7491. Den senare har bätre klyvanhåll och två bra spår för egna slädar mm.
Hej,
Jag tror (trodde..) att det är just dragfunktionen som är det intressanta med Festool såglösning. För en fast såg känns modulsystemet väl dyrt. Jag skulle inte uppskatta flexibiliteten med att byta moduler. Saker går sönder när de monteras i och ur, och så ska modulerna förvaras någonstans när de inte sitter i bordet. Det känns för "meckigt".
Blir nog en ny GTS 10 XC eller DW 7491.
Jag tror (trodde..) att det är just dragfunktionen som är det intressanta med Festool såglösning. För en fast såg känns modulsystemet väl dyrt. Jag skulle inte uppskatta flexibiliteten med att byta moduler. Saker går sönder när de monteras i och ur, och så ska modulerna förvaras någonstans när de inte sitter i bordet. Det känns för "meckigt".
Blir nog en ny GTS 10 XC eller DW 7491.
GTS 10 XC har jag och jag får nog lov att säga att jag inte är nöjd.Tegell skrev:
Det som är bra först: Kraften i motorn, startelektroniken/mjukstart, motorupphängning och "arbor" är riktigt bra. Även klyvkniven och anhållet är helt OK!
Det som är dåligt: Plastchassit (underredet) läcker damm som ett såll, oavsett spånsug och dammsugare.
Det som är värdelöst: Bordet i aluminium, Det är gjutet i form och ej fräst så det finns ingen vidare precision någonstans. "Kapsläden" (XC) som finns glappar och det är helt omöjligt att få bort. Spåren som finns är värst. Både bredd och djup varierar 5-6 tiondelar och gör det helt omöjligt att tillverka en jigg/släde som inte glappar.
Nej, jag kan inte rekommendera Bosch GTS 10 XC för finsnickeri.
Insåg att jag svarade på fel fråga, trodde du menade vad vi med cs70 saknade med sågen fast du snarare frågade vad du skulle sakna om du inte köpte en cs70.
Tja, som du varit inne på, repetitiva moment, som att klyva bredare än vad din ordinarie såg klarar. Med breddningsbordet går det att klyva ganska brett på cs70an, 60cm och lite till (kanske boschen också fixar?)
Även kapning av delar för breda för kapexen kan cs70an vara till sin fördel, ex ett 60 brett hyllplan. Dock får det inte vara för stort då kan du inte hantera det på sågen och sänksågen är ett bättre val.
Dragfunktionen är väl mest tänkt för tyngre bitar, man kan spänna dom i lugn o ro i bordet och sen såga. Bitarna kan dock inte vara för tunga (typ en bänkskiva) för då tror jag sågen välter.
Jag avråder från köp baserat på det du redan har i maskinväg. Hade nog avrått annars också då jag inte tycker sågen är värd vad den kostar.
Själv har jag en 200kg såg nu, inget justerbord men det saknar jag inte nämnvärt.
Tja, som du varit inne på, repetitiva moment, som att klyva bredare än vad din ordinarie såg klarar. Med breddningsbordet går det att klyva ganska brett på cs70an, 60cm och lite till (kanske boschen också fixar?)
Även kapning av delar för breda för kapexen kan cs70an vara till sin fördel, ex ett 60 brett hyllplan. Dock får det inte vara för stort då kan du inte hantera det på sågen och sänksågen är ett bättre val.
Dragfunktionen är väl mest tänkt för tyngre bitar, man kan spänna dom i lugn o ro i bordet och sen såga. Bitarna kan dock inte vara för tunga (typ en bänkskiva) för då tror jag sågen välter.
Jag avråder från köp baserat på det du redan har i maskinväg. Hade nog avrått annars också då jag inte tycker sågen är värd vad den kostar.
Själv har jag en 200kg såg nu, inget justerbord men det saknar jag inte nämnvärt.
Tack alla för bra svar. Jag kommer att köra sänksågarna på mina två MFT/3 bord kompletterat med FS-PA mallarna.
Och så har jag beställt ett kit DW 7491 med stativ idag. Sätter på en fintandad klinga och får ersätta min gamla GTS 10 som med en grov klinga förpassas till avdelningen för grova och oprecisa byggklyvningar.
Så sparade jag drygt 10 tkr! .... grundplåt till en bra plan o rikthyvel...
Och så har jag beställt ett kit DW 7491 med stativ idag. Sätter på en fintandad klinga och får ersätta min gamla GTS 10 som med en grov klinga förpassas till avdelningen för grova och oprecisa byggklyvningar.
Så sparade jag drygt 10 tkr! .... grundplåt till en bra plan o rikthyvel...
Följer upp min fråga: nu ett halvår senare har jag frekvent använt de två MFT/3 borden till i princip allting. Det är väldigt smidigt att kunna jobba på en två meter lång arbetsyta. Med dubbla skenor kan jag såga där det passar stycket och behöver aldrig hänga ut någon del i luften. Sågning i längdriktningen fungerar mycket bra med en lång skena. Jag lägger några bitar 19mm MDF under stycket så slipper jag spår i borden. Jag använder inte styrskenan utan kör i 99 fall av 100 endast sågskenan med "dogs" för att få rät vinkel. Jag har finjusterat stoppklossarna i bordet så att jag får perfekt rät vinkel mot hålen.Tegell skrev:Tack alla för bra svar. Jag kommer att köra sänksågarna på mina två MFT/3 bord kompletterat med FS-PA mallarna.
Så sparade jag drygt 10 tkr! .... grundplåt till en bra plan o rikthyvel...![]()
Jag vågar knappt erkänna detta, men den DW 7491 som köptes i mars står fortfarande i sin kartong. Jag har helt enkelt inte haft behov av den då jag klarar allt med de två MFT borden. Jag har även två FS-PA som jag använder när jag ska dela stora skivor i samma bestämda mått. Då lägger jag fyra reglar tvärs över släpkärran och använder den som arbetsbord för TS55 och lång skena.
Produkter som diskuteras: "arbetsbord"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
MTF-bord är underbara. Man förstår inte hur bra de är förens man försöker bygga något utan dem.
Som jag ser det går allt att göra med MFT-bord och sänksåg men det är ibland smidigare och snabbare att ha andra maskiner för vissa moment.
Som jag ser det går allt att göra med MFT-bord och sänksåg men det är ibland smidigare och snabbare att ha andra maskiner för vissa moment.
Jag håller med! Speciellt med två bord blir det riktigt bra. Klarar lätt en 2400 x 600 bänkskiva för sågning eller fräsning. Och hålen som med "dogs" ger 90, 60 och 30 graders vinklar utan mätning. Snabbspännen som håller arbetsstycket på plats, eller en distanskloss för att såga exakt lika stycken.agehall skrev:
Spåret på sidan kan användas för att spänna fast stycken stående..
Listan över MFT egenskaper blir lång...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden