Byggahus.se
Tobbe.A
Det har blivit dags för snickare att färdigställa vårt förråd som tidigare ägare påbörjade arbetet med. Idag är det ett skal på 20 kvm, byggt på plintar, på golvet ligger det spånskivor.
Nu till frågan... på skivorna står det klart och tydligt ”Denna sida ner”, de är alltså felvända. De som la in dem kan antingen inte läsa eller körde helt enkelt på enligt ”fort och fel”.

I samband med att vi tog in offert frågade jag snickaren om det och fick förklarat att klacken som är mellan skivorna i värsta fall kan knäckas, men att detta inte är något han varit med om tidigare. Detta är ju något vi givetvis inte vill ska hända. Snickaren menade också på de så klart kan fixa det, men att det känns som en onödig kostnad.

Är det någon här som delar snickarens åsikt eller bör vi be snickaren ta bort skivorna och lägga nya åt rätt håll? Vad skulle det rimligen kosta i så fall?

Ligger skivorna på plats sedan förra ägaren och är hela idag, eller är det ett påbörjat arbete att lägga ut skivorna som inte är slutfört?

Det är väl i första hand för monteringens skull som golvspån har en asymmetrisk not och spont,
(Den övre änden är längre, så att den undre lättare glider in på plats jämfört med om du gör det tvärt om, då behöver du lägga ned hela skivan och skjuta in den rakt.)

Så om alla ligger på plats och inget är trasigt så håller jag med snickaren om att det låter helt onödigt att ta den kostnaden för att slippa ha texten på ovansidan.

Mikael_L
Jag skulle definitivt inte ändrat något om alla, eller nästan alla är på plats.
Skulle det vara någon enstaka golvspån monterad så kunde jag fundera på att göra om ...

Om det är något risk ... tja, det vete tusan, men jag tror det t.o.m skulle kunna fungera någorlunda med spånskivor utan spont, dvs helt raka kanter, om man ska ha ett någorlunda stabilt ytskikt sen.

• Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A
mexitegel mexitegel skrev:
Mindes en gammal tråd om just detta och enligt den påverkas inte hållfastheten men kan bli problem beroende på vilket ytskikt ni tänkt er;
[länk]
Perfekt! Jag sökte på forumet innan jag skrev inlägget, utan att hitta något.

Tobbe.A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle definitivt inte ändrat något om alla, eller nästan alla är på plats.
Skulle det vara någon enstaka golvspån monterad så kunde jag fundera på att göra om ...

Om det är något risk ... tja, det vete tusan, men jag tror det t.o.m skulle kunna fungera någorlunda med spånskivor utan spont, dvs helt raka kanter, om man ska ha ett någorlunda stabilt ytskikt sen.
Allt är på plats förutom halva sista raden.

En del ska bli sovrum och där är la taken att det ska vara någon form av laminat. I förrådsdelen vet jag inte riktigt än.

Tobbe.A
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ligger skivorna på plats sedan förra ägaren och är hela idag, eller är det ett påbörjat arbete att lägga ut skivorna som inte är slutfört?

Det är väl i första hand för monteringens skull som golvspån har en asymmetrisk not och spont,
(Den övre änden är längre, så att den undre lättare glider in på plats jämfört med om du gör det tvärt om, då behöver du lägga ned hela skivan och skjuta in den rakt.)

Så om alla ligger på plats och inget är trasigt så håller jag med snickaren om att det låter helt onödigt att ta den kostnaden för att slippa ha texten på ovansidan.
Allt är på plats förutom halva sista raden.
Snickaren ska se över hela konstruktionen. Takreglarna är för klent dimensionerade och infästningen är bristfällig. Jag har till och med kunnat rucka på väggreglarna så de sitter inte helt fast. Jag skulle först iordningställa det själv men insåg att det är bättre att någon med mer kunskap och tid får göra om och göra rätt. Ska bli skönt att få det fixat, känns som ett fuskbygge.

De vi köpte av hade inga tummar att ha mitt i handen ens, så det är snickare som gjort arbetet. Svart givetvis, så det finns inte ett papper på det någonstans.

A
Ibland är de ju gjorda så att de ej går ihop på undersidan helt, för att man ska få en tät fog på ovansidan. Det är väl ett problem om man ska ha plastmatta möjligen. I min värld fyller texten mest funktionen att man tar rätt sida upp vi sågning etc, samt att man inte lägger ner en felvänd skiva i limsträngarna på reglarna. Inte helfestligt att vända och slabba med lim.

Såg nu att det var ungefär vad som sades i länken

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.