Hej, jag söker med ljus och lykta efter datablad till min gamla elpanna.

Det är en thermia climatic i ett hus byggt 1980 som inte reglerar efter utetemperatur (termometern på pannan visar att den ger 29 grader oavsett hur jag ställer in kurvan, snabbuppvärmningsknappen funkar dock).

Utesonden, som den kallas i manualen, ser ut som ett ufo, 15cm i diameter, monterat på skaft väldigt högt på huset. Den ser ut att vara i dåligt skick och jag vill helt enkelt prova ersätta den för jag är relativt övertygad den är problemet.

Nu, med minusgrader ute, kan jag till och med tänka mig byta den mot ett motstånd till jag hittat rätt men jag vet ju inte på denna gamla pannan vilket resistans den förväntar sig vid olika utetemperatur.

Det är 3 trådar kopplade till den, men jag har som sagt inget kopplingsschema och själva "utesonden" sitter väldigt illa till för att ge sig på under vintern,

Tacksam för svar & råd, kan nämna att diverse CTC ombud tycker jag ska vara glad den hållt så länge och vill sälja nya system till mig,
Mvh
Anders

Hej, det kan vara kretskortet i pannan som är felaktigt. Har reparerat kretskorten i en panna som hade samma typ av utesensor som du beskriver. Felsymptomen på den var att den aldrig kopplade in några effektsteg utan endast gick att köra med katastroffunktionen. Har du en bild på pannan? Kanske har du samma problem?

Felet på kretskorten var bl a att elektrolytkondensatorer var gamla och hade läckt och frätt sönder kopparbanor på kortet. Elektrolytkondensatorer ser ut som en liten rund burk. Kan ligga eller stå upp på kretskortet. Ganska enkelt att byta själv. Om det är samma fel lär du klara dig undan med en hundring i komponentkostnad.

Klart att de vill sälja ett nytt värmesystem till dig, det tjänar de ju mest på.

HandySmurf,
Så här ser den ut;

thermia climatic.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var intressant, jag hade uteslutit styrssystemet eftersom säkringen inte löst ut och snabbvärmeknappen fungerade. Ska se om jag vågar mig in och rota där bakom !

Ja, det var exakt en sådan jag reparerade kretskorten till. Den sitter hemma hos mina föräldrar och jag har för mig att den är från slutet av 70-talet. Det sitter två-tre kretskort i den och det var fel på två av dem. Tror att du ser korten om du tar bort frontplåten.

Har ingen erfarenhet av att felsöka kretskort men tror jag kan se skadade komponenter med ögat som du beskriver. Sen har jag en liten lödkolv som kan göra jobbet.

Jag borde väl först kunna mäta mellan de 3 ledarna till utetermometern också under drift för att utesluta den? Men är fortfarande osäker eftersom den antagligen matas med 5 volt.

Det är inte säkert att det går att se på komponenter om de är felaktiga. Om kondensatorerna som i detta fall har blivit felaktiga syns det inte utanpå men det går att mäta fram. Jag jobbar med elektronikreparationer och har gjort det i drygt 20 år så jag har bytt en del kondensatorer genom åren. Vi har speciella mätinstrument för att kontrollera komponenter men i ditt fall är det lika bra att byta samtliga elektrolytkondensatorer på korten då de troligen är mer eller mindre slut allihopa. Det kan stå t ex 10 uF/50 V på dem. Både stående och liggande kan förekomma, jag minns inte exakt hur de såg ut.

Vet ej hur du skall mäta din utomhusgivare men jag gissar på att felet inte beror på den.

Du klarar dig fint med en enkel lödkolv för att byta dessa komponenter. Du behöver eventuellt även tunn koppartråd, gärna förtennad sådan, för att kunna reparera trasiga banor(avbrott) på kretskorten.

Kondensatorer kan du beställa från t ex Elfa. www.elfa.se

• Gilla
El_Chefe
  • Laddar…
Det var faktiskt något slags avbrott på utomhusgivaren, hade en elektriker som felsökte och aom vågade sig upp på taket och fram till taknocken i snöyran. Nu har jag förhoppningsvis några år till på pannan :)

Jag har en liknande panna, fast några år nyare, som verkar ha fastnat på att köra det mellersta effektsteget (3,7) oavsett vad jag ställer in programvalstangent eller finjustering på. Jag har också provat att med fingrarna värma temperaturgivaren som sitter utomhus, men pannan kör vidare på mellansteget. Mellansteget är ju också det som används ifall jag ställer in pannan på "reserv" istället för auto, så jag har egentligen ingen aning om var felet ligger.

Ska testa att koppla in en temperaturgivare från en annan, likadan, panna och se ifall det kan bero på det. Annars kanske jag får ge mig på kretskortet och byta ut kondensatorerna, som HandySmurf föreslog.

Några andra tankar om var som kan vara felet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.