Hade i höstas lite problem med begränsningskabeln. Mätte lite hög impedans och gräsklipparen gick periodvis för att stundtals stanna och meddela "utanför arbetsområde"
Med denna förvarning förväntade jag mig bekymmer nu till våren och beställde en sling-testare.https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/felsokning/signalkabelsokare-for-robotgrasklippare-ms6818
(Men härifrån)
Jag får inget absolutvärde för resistansen på slingan men mäter runt ~100 kΩ.
När jag kopplar in sändaren till slingan kan jag dock detektera slinga runt hela tomten.
Jag har testat inkluderat jordspett vid ena änden, jord-symbol på signalsändren i samma punkt och andra utgången till andra änden. Samt tvärt om.
Testat att lämna ena änden lös, kopplat sändaren mellan jordspettt och ledare.
Testade även att använda skyddsjord istället för jordspett, för att få en mer väldefinierad potential än 1 dm spett men det var ingen skillnad. (Verifierade även jorden på uttaget genom att mäta spänning mellan fas och skyddsjord)
Jag testade även att lägga på en spänning över slingan för att försämra ledingen i avbrottet ytterligare eller eventuellt med en DC-bias försämra överföringen av modulerade signalen över avbrottet men även detta utan framgång.
Jag testade upp till 50V med strömbegränsning på ett par mA, men spänningen gick upp till inställt värde och ampere-metern visade 0mA.
Slingan har legat i marken i 9 år så ligger mestadels otillgängligt.
Tidigare gånger har jag haft misstankar på var slingan skadats men i samband med denna gång har det inte gjorts några arbeten kring slingan. Den långsamma degraderingen tyder kanske också på att det är en tidigare reparation som börjar ge upp eller en punktering av isolationen där fukt i kabeln tagit ut sin rätt. Tyvärr kommer jag ju inte ihåg exakt var kabeln varit skadad tidigare. Sökte några punkter jag misstänkte men utan framgång.
Så klart kan jag ju kapa kabeln på mitten och därifrån verifiera åt vilket håll jag ska gå, men vill helst inte göra nya skarvar i onödan.
Tänker jag fel på hur jag använder sökinstrumentet?