Byggahus.se

Felsökning kylsskåp

1. G
    Medlem Nivå 8
    Hej!

I natt la mitt kylskåp av med kylningen.. :mad:

Jag kände igår kväll att det luktade lite konstigt men trodde det var osten jag hade köpt. Idag är jag säker på att det är något som kommer ifrån kylskåpet som luktar. Är det något i kylsystemet som har sprungit läck?

Den låter som vanligt men visar inte temperaturen så jag misstänker även att temperaturgivaren har lagt av. Är det så enkelt som att jag bara behöver en ny givare till kylen?

Jag har en Electrolux ERE3500.

Tacksam för all hjälp!

//Lucas

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Ett typiskt fel på detta kylskåp är läckande förångare.
    Den sitter bakom plastkanalen inne i skåpet
    Förutom att kylsn uteblir kan man förnimma lukten av kompressorolja.
    Tar man bort kanalen ser man att bara den undre delen av förångaren blir frostig, samt ev en oljefilm på rören över densamma.

Ett annat fel är att avfrostningsgivaren gett upp, då är symptomen förutom dålig kyla att nämnda plastkanal får en skorpa av is vilken börjar nedifrån.

I övrigt är skåpen förskonade från vanliga fel.

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Väcker liv i den här gamla tråden, med förhoppning om lite hjälp..

Vi har också ett gammalt ERE3500, och jag har nu för andra gången fått is bakom panelen (första gången för typ 3-4 månader sedan). Se bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ERE3500.jpg

Kylan uteblir inte, men ser isbeläggningen utanpå plastpanelen. Ingen lukt av olja eller oljefilm.
    Kretskortet byttes några år efter köpet (på garanti), och sedan har det gått som en klocka.

Du beskriver avfrostningsgivaren som en misstänkt felkälla. Var sitter den? Går den att byta?

Tacksam för input..

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    I änden på sladden där nere