Felsökning Kärcher snöslunga

366 läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Godkväll, jag har en kärcher sth 8.66 snöslunga, som har stått still i ett uthus i troligen 4-5år.

Det jag gjort som åtgärder, är att jag tömde ur den gamla soppan, tog bort förgasaren och la den i ett bad med bensin, plocka lös alla delar som en kan ta bort och blåste rent med tryckluft.

Montera tillbaka, kontrollera att det fanns flöde av bensin till förgasaren, samt satt i nytt tändstift. Köpte aspen 4 takts bensin och fyllt i det i tanken.

Men ändå vill slungan inte starta, använder jag startgas rakt in i förgasaren, så tänder den till och går i 1-2 sekunder tills gasen tar slut och slungan stänger av.

Vad är nästa steg i felsökning?

2. H
    Bannad · Nivå 10
    2 takts eller 4 takts , troligtvis det sista, kan vara att ventilerna kärvar eller otäta ingen komp, bensin måste ha komp för att tända, men startgas tänder lätt , är inte stiftet blött vid stopp så får den ingen soppa

3. V
    Medlem Nivå 4
    Det är mycket som kan strula med en motor som stått i flera år. Om vi börjar med soppatillförseln. Gammal bensin som stått och dunstat bort kan bilda avlagringar både i tanken och i förgasaren, dessa kan ha lösts upp av din fina nya miljövänliga bensin och satt igen små kanaler i förgasaren. Skölj och blås, skölj och blås. Har du kollat så att flottörventilen öppnar ordentligt, den ska vara mycket lättrörlig. Huvudmunstycket, har du haft loss detta? (kan sitta innanför ett täckande skruvlock). Tomgångsluftskruven är ett munstycke som många brukar göra fel med. Det är en skruv med lång vass spets och med en fjäder på. När man demonterar den, skruvar man först in den tills den bottnar, och räknar varven. det är noga på 1/4 varvet. Grundinställning brukar vara ca. 2-21/2 varv från bottenläge. När du fått igång maskineriet kan du finlira på den tills motorn går rent på tomgång. Pröva de här råden, så går den nog. Sedan kan du testa tändningen, ta bort tändstiftshatten, sätt i en skruv i den, lägg ca.4 mm från gods, blir det då gnista, duger tändsystemet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: