Byggahus.se

Felsökning - jordfelsbrytaren löser ut

1. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    Tjo!

Önskar akut hjälp med tips och råd kring felsökning av jordfelsbrytare.
    Har endast en för hela huset (buuu, förra ägaren)...

Bakrund:
    Jag misstänker primärt värmepumpen och behöver råd/tips/hjälp för felsökning.
    Värmepumpen är en IVT GreenLine HT C från 2004
    Inget extra el tillskott har nyttjats, samma värde, 475h.

01:45 löste jordfelsbrytaren ut, -18 grader ute.
    07:00 löste den ut igen, -12 ute
    08:30 igen, -10 ute
    08.30 bytte jag även en egentillverkad förlängningssladd som var kopplad till en swich. Allt har rullat på sen dess, peppa peppa.

Värdena för värmepumpen är 09:30 följande(den jobbar säkert ikapp nu)
    44802h drifttid (-20733h + 65536 pga bug)
    GT1(retur) från 45,0 nuv 36,6
    GT2 (temp ute) -7,8
    GT3 (vv) börv 51 nuv 51,3
    GT5 (temp rum) börv 21 nuv 20,6
    GT6 kompressor 31,3
    GT8 värmebärare ut 43,5
    GT9 värmebärare in 37,7
    GT10 köldbärare in -0,8
    GT11 köldbärare ut -2,7

Lite orolig för den låga kompressortemperaturen dock...

I övrigt misstänker jag de 3 huvudsäkringarna. Jag minns inte om jag bytte alla 3 eller endast den som var trasig för nåt år sen. Kan detta orsaka felbelastning? Spöka med elen?

Jag har en lampa på garaget som är konstant inkopplad. Kan den eventuellt påverka? Jag tycker inte det borde vara den då det är frysgrader?

Har ett annat ställe där möss kan varit nära elkabel. Kan fukt däromkring ha påverkat?

Edit: Det är porslinssäkringar
    Edit igen: Säkrat med 20ah

Redigerat 7 feb 09:54
  2. G
    Medlem · 1 171 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Fungerar det fortfarande?
    Felet är kabeln till switshen

3. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    10:05 Nix nu gick jordfelsbrytaren igen...
    Någonstans ligger väl nolla och jord ihop men vi har inte fippla med några fler kablar.

Drar igång igen och får väl börja jacka ur saker...

4. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 404 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Inga skarvsladdar utomhus?

5. G
    Medlem · 1 171 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    slå ifrån alla säkringar utom de till värmepumpen och sedan drar du i säkring efter säkring tills jfb löser

6. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    Nope, lampa på utsidan av garage på solig sida som kanske spökar då den sitter på solig sida och inte varit inkopplat innan. Den är konstant strömsatt. Fukt kanske har letat sig in men jag tycker det är konstigt att det hände 01.45 inatt.

7. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    Men det händer spontant, kan ta 1,5h innan nåt händer. Hade varit lätt om jordfelsbrytaren löser direkt

8. T
    Medlem · 505 inlägg
    För att utesluta att det är elpatronen som bråkar så kan du alltid handköra den i servicemenyn :thinking:

Tempen på gt6 känner orimligt låg om kompressorn varit igång en stund

9. Z
    Medlem · inget · 78 inlägg

zwanzig

Medlem
    Givet temperatur inne och ute kan det vara klokt att påvisa att det inte är värmepumpen genom att låta endast den vara på en tid. Dvs ta ur/ bryta övriga säkringar.

10. G
    Medlem · 1 171 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Svårt att säga vad felet är, tror inte att det är värmen eftersom att det blev mildare inatt

11. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    Tillskottet i värmepumpen tror jag ej på. Tror mer på lampan ut till garaget. Tror jag skruvar ur den säkringen och provar.

Edit den lyser nattetid, inbyggd skymningsrelä

12. T
    Medlem · Stockholm · 759 inlägg

Taxture

Medlem
    Har liknande bekymmer....... jordfelsbrytaren löser ut sporadiskt och än så länge bara nattetid..... misstänker att det är nått med luftvärmepumpen som felar...... tyvärr är den fast installerad i proppskåpet och enda sättet att felsöka är väl att stänga av den och istället använda annan värmekälla.....
    ”Problemet” med felsökningen är mer att den kan lösa ut två dagar i rad eller med tre fyra veckors mellanrum.......

13. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    Anledningen att jag misstänker garage lampan är för att det legat mycket snö uppe på den och att nu när det varit soligt och fint ett par dagar har smält och letat sig inåt.

Det i kombination med att värmepumpen frestar kanske påverkar.

En annan fundering är om fel belastning på faserna kan framhäva detta? Dvs om "gamla" huvudsäkringar inte gillar / tolererar olika mycket? Kan jag tjäna nånting på att byta alla tre huvudsäkringar?

14. M
    Medlem · 342 inlägg

mxjolle

Medlem
    Uschdå, försök hitta den gemensamma nämnaren annars kan väl en elektriker lösa detta på en vardag genom att mäta sig fram?
    Vad jag läst är att nolla och jord ligger för nära nånstans, men vad vet jag.

Vårat fel började inatt så vi har lite att gå på /utesluta men annars får det bli elektriker som får kika på detta. Vi vill gärna överleva till en vardag för att undvika jour ;)

15. E
    Medlem · 5 526 inlägg
    Men inte har du VP på samma jfb som resten av huset?
    Kolla gruppförteckningen så bör du se vilka misstänkta du har. Så kan du ta rundan med jfb avstängd och se vad som saknar spänning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.