Halloj!!!
Oftast när något inom en apparat går sönder så hittar man felet och byter den trasiga komponenten, men inom det jag jobbar med så händer det att man kommer till produkter med stora styrkort/styrenheter och såklart finns de massa saker där som kan gå sönder och man hade inte behövt ”sälja” in ett helt nytt kort utan bara byta den vissa delar.
Så min önskan är egentligen, finns de någon duktig inom detta område som hade kunnat hjälpa mig lite, har en hel del frågor.
Hoppas inlägget är ok!
Oftast när något inom en apparat går sönder så hittar man felet och byter den trasiga komponenten, men inom det jag jobbar med så händer det att man kommer till produkter med stora styrkort/styrenheter och såklart finns de massa saker där som kan gå sönder och man hade inte behövt ”sälja” in ett helt nytt kort utan bara byta den vissa delar.
Så min önskan är egentligen, finns de någon duktig inom detta område som hade kunnat hjälpa mig lite, har en hel del frågor.
Hoppas inlägget är ok!
Problemet kanske inte ligger i att reparera , det finns dom som har kunskap i detta. Men det gäller då att få tag i schema/ritningar på dom innre komponenternas koppling och det är en förborgat hemlighet från tillverkarna. Som inte släpper ifrån sig dessa och då blir det mera fundamentala tankar och gissningar,var en trasig komponent sitter, samt vilken det kan vara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 251 inlägg
Jag skulle säga att det beror på kortets komplexitet och vad felet är.
Med lite mätning brukar man kunna klura ut potentiella fel.
Med lite mätning brukar man kunna klura ut potentiella fel.
Jaaa.. oftast byter man väl hela kortet istället för att krångla med att löda om och felsöka grövre.
Men vissa saker borde man snabbt kunna mäta sig till för att se om de är fel,
Exempelvis,
Röd ( kondensatorn ) - går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Blå - ( glassäkringen ) - går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Gul - ( relät ) - går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Lila ( motståndet ) går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Men vissa saker borde man snabbt kunna mäta sig till för att se om de är fel,
Exempelvis,
Röd ( kondensatorn ) - går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Blå - ( glassäkringen ) - går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Gul - ( relät ) - går de är mäta smidigt och isåfall hur?
Lila ( motståndet ) går de är mäta smidigt och isåfall hur?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 395 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 395 inlägg
Detta forum har hjälpt mig många gånger bara genom att läsa och även posta frågor om kretskort mm.
https://elektronikforumet.com/forum/index.php?sid=75dc84d9d262fa304b8c9cab3c5114b9
https://elektronikforumet.com/forum/index.php?sid=75dc84d9d262fa304b8c9cab3c5114b9
Den vet jag, man mäter resistansen på ändarna för att se om den är hel eller inte.E elmont skrev:
Mycket beror på hur komplext kortet är.J jonaserik skrev:Problemet kanske inte ligger i att reparera , det finns dom som har kunskap i detta. Men det gäller då att få tag i schema/ritningar på dom innre komponenternas koppling och det är en förborgat hemlighet från tillverkarna. Som inte släpper ifrån sig dessa och då blir det mera fundamentala tankar och gissningar,var en trasig komponent sitter, samt vilken det kan vara.
Finns gott om prylar som är hyfsat enkla konstruktioner som går att räkna och mäta sig fram till om man har intresse av elektronik, en del erfarenhet och den utrustning som behövs.
Kretsar som är unika för produkten eller som innehåller mjukvara kan dock ställa till det rejält. Det finns dock även lösningar där i vissa fall men långt från säkert att det är lösbart.
Elektronikpyssel är inte så omöjligt svårt som en del vill ge sken av. Jag är långt från bra men känner mig betydligt bekvämare med ett kretskort än med att skruva bil.
När det gäller att mäta värdet på komponenter påverkas resultatet ofta av andra komponenter på kortet. Så visst kan man mäta komponenterna på plats och bli klokare av resultatet. Men om värdet avviker från det förväntade är det inte säkert att det innebär en trasig komponent.F fluffe97 skrev:
Om det inte finns komponenter som är synligt brända brukar jag börja med att titta på funktionen. Är det helt dött eller är det enskilda funktioner som inte är med?
Om det är helt dött så börja med att se om det finns 5V på kortet. Till höger om den blå inringade kondensatorn sitter en spänningsregulator. Den är märkt 7805. Pinne ett är inkommande spänning, pinne två är jord och pinne tre är reglerad utspänning.
Om det är någon funktion som inte fungerar går det att titta på reläerna som styr den funktionen. Med lite kännedom om hur prylen fungerar så kan man försätta den i ett läge där reläet borde dra. Klickar det? Blir det spänning på spolen? Om ja, gör kontakten helt?
Jag vet inte vad kortet gör. Men det ser inte så komplicerat ut. Komponenterna är inte mindre än att det är överkomligt att byta dem. Skulle det vara ett fel på processorn är det kört. Annars går det mesta att reparera.
Vad gör kortet? Och vad gör det inte / gör det fel?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 251 inlägg
Styrkort till ett FTX-aggregat vill jag påstå.
#1 dock - vad är felsymptomen?F fluffe97 skrev:
Är det helt dött, blinkar någon felindikering, beter sig inte apparaten som den skall, och i så fall hur?
Det ger viktiga ledtrådar till var man skall börja felsöka.
En annan oftast förvånansvärt framgångsrik metod är att söka på Internet. Många fel är signaturfel för en viss apparat, och är väl dokumenterade på olika ställen.
Ja, det var ju inte så svårt att lista ut när det står RDKR och FläktWoods på kortet13th Marine skrev:
https://flaktbutiken.se/ventilation...kt-woods-rdkr/styrkort-flakt-woods-rdkr-rdar/
https://flaktbutiken.se/ventilationsfilter-reservdelar/flakt-woods/flakt-woods-rdkr/
Som sagt, vad är det som inte fungerar?
Tack för detta välskrivna svar!A Avemo skrev:När det gäller att mäta värdet på komponenter påverkas resultatet ofta av andra komponenter på kortet. Så visst kan man mäta komponenterna på plats och bli klokare av resultatet. Men om värdet avviker från det förväntade är det inte säkert att det innebär en trasig komponent.
Om det inte finns komponenter som är synligt brända brukar jag börja med att titta på funktionen. Är det helt dött eller är det enskilda funktioner som inte är med?
Om det är helt dött så börja med att se om det finns 5V på kortet. Till höger om den blå inringade kondensatorn sitter en spänningsregulator. Den är märkt 7805. Pinne ett är inkommande spänning, pinne två är jord och pinne tre är reglerad utspänning.
Om det är någon funktion som inte fungerar går det att titta på reläerna som styr den funktionen. Med lite kännedom om hur prylen fungerar så kan man försätta den i ett läge där reläet borde dra. Klickar det? Blir det spänning på spolen? Om ja, gör kontakten helt?
Jag vet inte vad kortet gör. Men det ser inte så komplicerat ut. Komponenterna är inte mindre än att det är överkomligt att byta dem. Skulle det vara ett fel på processorn är det kört. Annars går det mesta att reparera.
Vad gör kortet? Och vad gör det inte / gör det fel?
För att mäta kapacitansen / felsöka kondensatorn, är det bara att mäta faraden då? Antar man behöver urladda kondensator då den är laddad i kretsen.
har du rekommendation för att smidigast utföra detta?