Byggahus.se

Felsökning Cylinda Sverigetvätten

1. H
    Medlem · 91 inlägg
    Hej alla eminenta felsökare!

Idag slutade min tvättmaskin fungera. Det började med att frugan inte kunde öppna luckan. Jag började felsöka, stängde av och på maskinen. Då gick det öppna luckan, men inte starta något program.

Tvätten som var i maskinen var dyblöt. Nästa steg jag gjorde var öppna pumpluckan och slanga ut vattnet den inte tömt samt rensade ut några mynt.

Där tänkte jag att, gutt nu går den nog. Men ICKE!

Felsökte vidare genom att kolla kondensator, glassäkring, mäta lucklåset så det fungerade elektriskt (vilket fungerade). Tog bort kretskortet och fann ett relä som heter KL5 som har en dålig lödning som jag försökte bättre på men det blev inte bra. Nere i vänstra hörnet!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170719_174534.jpg

Och så här ser det ut på andra sidan

KL5 är uppe i vänstra hörnet här, en svart fyrkant som det står Omron, G5LE-1-VD, 12VDC
    20170719_174132.jpg

När jag försökte löda om "kallödningen" fastnade det inte på kortet utan mest på komponenetbenet.

Hittade även ett schema som kanske kan hjälpa till

20170719_174159.jpg

Vad blir mitt nästa steg? hoppas ni kan hjälpa mig=)=)

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är nog fotoannalys på folien , överkoppla med en ledning där det inte går att löda , i övrigt inga
    kommentarer för felets art

3. H
    Medlem · 91 inlägg

här tog jag en närbild,

20170719_180757.jpg

Det ser ut som en sjö, där kallödningen är längst ner, hänger hela sjön ihop?alltså kan jag bygla till någon av de två övre löd-öarna?(de två övre är ett o samma flatstiftsanslutning.)

Hur vet man vad som hänger ihop?

4. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Ja du kan förbinda den nedre lödpunkten med de två övre. Använd en bit ledningstråd som du löder fast och lägger mot kretskortet. Skrapa bort lite av skyddslacken och löd fast tråden mot kortet.
    För att mäta förbindelse, använd en multimeter.

5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 788 inlägg

Stefan1972

Medlem
    fast det ser ju ut att vara intakt under så det kanske bara handlar om en kalllödning?

6. H
    Medlem · 91 inlägg
    bilden är efter jag försökt löda dit mer tenn, körde först med tennsugen och skrapade rent, men sedan fäste de knappt något på kortet utan endast på komponentbenet.

Skall löda dit en tråd efter jag fixat käk till barnen!!

7. H
    Medlem · 91 inlägg
    Nej, hände inget mer än förut =( vart är nästa mätpunkt, eller är det dags för ny maskin?

8. electroluxaren
    Medlem · - · 10 645 inlägg
    Raritet!
    Den första sverigetvätten, var det -05?
    Är det vatten kvar går det ej att öppna luckan.
    Reläet är till värmen det enda felet på dessa maskinerna.
    I ditt fall är det kanske motor kolen.
    Men jag behöver en mer utförlig felbeskrivning för att vara säker

9. H
    Medlem · 91 inlägg
    Ja om inte tidigare, tror den fanns i huset när jag flyttade in 04. Men skall låta vara osvuret!

Det händer ingenting, inga klick i relän eller någon reaktion.

Knapparna alltså start/stopp, öppna, centrifrug, 800 osv
    20170719_233139.jpg

De har 50V på ena sidan och samtliga knappar släpper igenom till kretskortet.

Har mätt endel spänningar på kretskortet men hittar inget fel.

20170719_232953.jpg

20170719_233113.jpg
    20170719_233109.jpg
    20170719_233049.jpg
    20170719_233038.jpg

Vet inte vart jag ska fortsätta mäta, bifogade ett schema som du kanske såg.

Hoppades du skulle svara då jag läst sina tidigare svar!

10. H
    Medlem · 91 inlägg
  11. electroluxaren
    Medlem · - · 10 645 inlägg
    tre grejer kan uppstå på denna maskin
    reläet som nämnts tidigare och värmeelementet symptomen då blir väldigt lång tvätt tid.

det tredje är motorkol/borstar och har du aldrig bytt dessa under dessa år är de just nu huvudmisstänkta.
    den ena ser du på bilden med motorn till vänster om det blå kontaktstycket.
    det sitter två.
    enklast att ta loss från framsidan men nu kan du lika gärna ta bort motorn så ser du mer när du byter
    fota kol och rotor jag är tämligen säker på att vi hittar felet där.

att byta kol får anses som normalt underhåll och maskinen lär hålla till nästa kolbyte.
    dessa maskiner är helt outslitliga.

din sista bild visar de två tryckvakterna den vänstra är den analoga och den stora röda till höger är den digitala. slangarna från dessa sitter i hop och ansluter till luftkammaren som syns på din motorbild uppe till vänster. de påverkas av lufttrycket som ökar i kammaren när vattnet stiger.
    dessa blir det aldrig fel på. de reglerar vatten nivån resp övervakar överfyllnad och torrkokning

• Laddar…
  12. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 054 inlägg

MultiMan

Realist
    Med tanke på egen tidigare erfarenhet, är maskinen så pass gammal och använts mycket så bör du fokusera på att byta kolen i motorn först. När motorn inte kan varva och ge det vridmoment elektroniken kräver så kan man få alla möjliga problem. Eftersom kol bara kostar någon/några hundralappar så är det billig felsökning och med 10+ års körning så behöver de bytas snart oavsett.

13. H
    Medlem · 91 inlägg
    Detta är verkligen spännande!

Maskinen har sedan en tid( ca 2-3 år) tagit längre tid på sig, har trott att detta varit skit i slangar osv eftersom den dragit ca 7-8 A när maskinen börjat gå/tvätta. I min enfald tror jag att elementen är hela eftersom den dragit så pass mkt. Men snabbprogrammet tar mer än 2 timmar för bli klar.

mätte elementet som jag antar är de på flatstift ovanför motorn (står 230V 2000W) till 28,7 Ohm.

Ville mest delge info.

Här kommer bilder på kol o rotor

Ena sidan
    20170720_081142.jpg

20170720_081236.jpg

Andra sidan
    20170720_081109.jpg

20170720_081309.jpg

20170720_081315.jpg

Rotor

20170720_081331.jpg

20170720_081323.jpg

14. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 054 inlägg

MultiMan

Realist
    Totalslut kol. Rengör kollektorn med lite fin smärgelduk (i rotationsriktningen) eftersom den blivit påverkad av den dåliga kontakten (med åtföljande gnistbildning) och byt till nya kol. Kommer antagligen ordna ditt problem.

Edit: Dina problem är typiskt för dåliga kol. Åtgärda alltid sådana problem direkt (eller fråga i forum först ;) ). Att bara fortsätta köra utan åtgärd när man märker problem är det bästa sättet att förstöra utrustning och det gäller allt, inklusive de populära (iaf i liknelsesammanhang) bilarna.

15. H
    Medlem · 91 inlägg
    Ok, men då har den alltså stannat (kolen havererat)mitt i ett program. Därav har inget varesej start/stopp eller öppna knapparna fungerar.

Angående rengöringen av kollektorn,,det är kolbanan va? Är de inte bättre med T sprit på en trasa istället för damm?

Tack för hjälp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.