Har en äldre grovdammsugare, Kärcher NT 45/2 som jag fick ifrån en industri för många år sedan. Den fungerade innan jag la den i bilen, men väl hemma så var sugförmågan reducerad och den fungerade inte, bytt plattfilter och gjort rent slangen/letat efter stopp utan resultat. Nu ska jag få fart i den eller kasta den tänkte jag.
Symptom:
Suger mkt dåligt
Filterrengöringen går med ojämna mellanrum (luftstöt som ska rena plattfiltret från fina partiklar om det behövs)
Motorn låter som den ska, luktar ingenting.
Finns det något mer som kan behövas testas, eller ska jag riva isär allt som går att ta isär och hoppas på det bästa?
Symptom:
Suger mkt dåligt
Filterrengöringen går med ojämna mellanrum (luftstöt som ska rena plattfiltret från fina partiklar om det behövs)
Motorn låter som den ska, luktar ingenting.
Finns det något mer som kan behövas testas, eller ska jag riva isär allt som går att ta isär och hoppas på det bästa?
Jag har en NT 3...någonting-som-jag-inte-minns. Den ser ut att kunna vara lillebror till NT 45. På den finns det i varje fall inte någon mekanisk flottör, utan det sitter istället två stift/elektroder på motorhuset (på delen som sticker ner mest i behållaren). När vattnet når båda stiften så slås motorn ifrån. Enkelt och bra, dock med begränsningen att det bara funkar med vätskor som leder ström någorlunda väl (som tex vatten, men inte olja).
Så mitt tips är att lyfta på motorn och se om det sitter två stift i "botten" på motorhuset. Om det gör det behöver du inte leta efter flottören.
Så mitt tips är att lyfta på motorn och se om det sitter två stift i "botten" på motorhuset. Om det gör det behöver du inte leta efter flottören.
Tog äntligen ett krafttag i denna.
Under stora kåpan sitter ett fjäderbelastat membran, detta kan öppnas mha en elektromagnet för filterrengöring. Magneten drar och slpper för att skapa en vibrationer som lossar skit från filtret. Styrningen av magneten verkar vara helt körd, eller så är filtret för rent.
I alla fall så sitter den en fjäder under membranet, jag tog ut den och sträckte ut den, nu låter det riktigt från maskinen, men sugkraften är sämre än min Cocraft från 2008 som fått ta mycket skit, den saknar dock filter helt och hållet. Vår Miele hemmasug är betydligt kraftigare den med trots HEPA allergifilter. Sågspån sugs upp, om man tar det varligt.
Under stora kåpan sitter ett fjäderbelastat membran, detta kan öppnas mha en elektromagnet för filterrengöring. Magneten drar och slpper för att skapa en vibrationer som lossar skit från filtret. Styrningen av magneten verkar vara helt körd, eller så är filtret för rent.
I alla fall så sitter den en fjäder under membranet, jag tog ut den och sträckte ut den, nu låter det riktigt från maskinen, men sugkraften är sämre än min Cocraft från 2008 som fått ta mycket skit, den saknar dock filter helt och hållet. Vår Miele hemmasug är betydligt kraftigare den med trots HEPA allergifilter. Sågspån sugs upp, om man tar det varligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
De gånger på jobb jag fått in dammsugare att skicka på reparation med dålig sugkraft har det varit att filterrengöringen har hängt sig eller inte stängt ordentligt så det kommit in damm i turbinen. Detta har hänt på både Nilfisk och Kärcher.
Fast turbinen sitter på andra sidan om filtret så då måste filtret har släppt igenom partiklar, en o-ring var skrot, #3 på bilden, ska skaffa en ny och se om det hjälper.D droidekas skrev:
Provar att lyfta tråden. Hur gick det för dig? hjälpte det med byte av o-ringen? Jag har tyvärr samma problem med min maskin.R RealElwood skrev: