Jag har en gammal Stiga Garden Multiclip (åkgräsklippare) som jag försöker få liv i.
Min första fråga är hur jag kan testa startmotorn, så att den fungerar som den ska.

Och hur kan jag testa/mäta startreläet etc.

Tacksam för all feedback.
 
Först ska det klicka i relät, då finns ström från startknappen. Inget klick,blir till söka om det finns ström till knappen.Nästa steg är att den tunna kabeln på startmotorns magnetrelä och sätts till plus någonstans. Ingen respons med start, kan vara relät då. Ytterligare prov, en startkabel sätts på startmotorn och kopplas till plus batteri. Snurrar motorn så kan det vara startknappen som är fel. Ytterligare fels om kan vara. Under sittsen finns en brytare,du måste sitta på sätet för att starta, samt neutral i ,eller trampa ner frikopplingen, lika där med brytare, säkerhetsspärrar.
 
Enklaste sättet att prova startmotorn är att koppla en startkabel mellan batteriets pluspol och startmotorns anslutning. Om den då snurrar långsamt utan att riktigt orka runt finns det ett par saker som kan vara fel.

1. Startmotorn är sliten.
2. Batteriet är dåligt.
3. Anslutningarna till batteriet är dåliga.
4. På vissa motorer finns det en dekompressionsanordning som inte fungerar om ventilspelet är för stort.

Om startmotorn fungerar kan startreläet provas på samma sätt. Sätt startkabeln till manöveranslutningen. Om det klickar, men startmotorn inte snurrar är reläet dåligt. Om allt fungerar är det dags att titta på säkerhetsbrytarna som skall hindra att du startar annat än med växel ur, klippaggregatet urkopplat och sittande i sätet.
 
Inget klickande ljud alls.
Hur testar jag startreläet på enklaste sättet?
 
Är 2 st grova kablar och domkommerfrån batteriet. Sen 2 tunnare ( kanske bara 1 st ) då är en minus kopplad till någon metalldel och den andra ska få ström från startern. En bit ledning från plus batteri och till den anslutningen, fungerar startrelät så börjar motorn att snurra, men blir det bara som ett litet klick, så kan det vara dålig kraft i batteriet.
 
J jonaserik skrev:
Är 2 st grova kablar och domkommerfrån batteriet. Sen 2 tunnare ( kanske bara 1 st ) då är en minus kopplad till någon metalldel och den andra ska få ström från startern. En bit ledning från plus batteri och till den anslutningen, fungerar startrelät så börjar motorn att snurra, men blir det bara som ett litet klick, så kan det vara dålig kraft i batteriet.
Jag vet att de två grova är till batteriet, men det finns flera andra tunnare kablar också som går från reläet.
Det händer inget alls när jag bara kopplar in batteriet, så jag behöver felsöka både startrelät och startmotorn på något sätt.
 
Ta ett foto på startmotorn och tamparna där,så kan du få info omhur du provar.
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Här kommer två bilder på kablarna etc.
 
  • Elektriska kablar och anslutningar på en gul yta med röd och gul kabel, samt olika komponenter i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gula och svarta kablar är anslutna till en elektrisk komponent på en maskin med gul bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK fösrta bilden 2st tunna ledningar som går till spolen på relät, koppla,det blir för att prova relät. Ta bort flatstiften och mickla dit ett bar tampar, en tamp ska till jord ( någon metall på motorn och den andra till plus på batteriet. Är relät helt så ska det klicka till och startmotor start, om inte klick så kan spolen i den vara körd. Nästa prov( startmotor ) blir att ta en startkabel och fästa på den grova kopplingen nertill på foto 2 , sen läga andra änden mot plus på batteriet. All säkerhetsutrustning är då utanför och då måste växel ligga i neutral på något vis. Kan gnisstra en del och upplevas som något farligt. Snurrar då startmotorn så är det feli relät.
PS för att inte motorn ska starta vid prov, ta bort tändkabeln till stiftet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.