Har ett gammalt FTX aggregat korsströms i ett radhus som ej startar trots att jag har spänning fram etc.

Utgår från denna bild så har du ett motorskydd EPA 2 - 5400 P. Utsett ifrån bild vilka kablar ska kopplas om med varandra om man vill koppla förbi motorskyddet och bara ha direkt ström för att se om fläkten går igång.
Är det 6 med 7 (brun och brun) samt 1 med 2 (svart med svart)?
 
  • Elektriskt kopplingsschema för FTX-aggregat med motorskydd ETA 2 - 5400 P, visar hur kablar 1-7 är kopplade, inklusive svart och brun kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema för ett FTX-aggregat med instruktioner för motoranslutning och bypass av motorskydd EPA 2 - 5400 P i radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema med varierande färgade kablar, identifierade kontakter märkta 1-6 och ett motorskydd märkt EPA 2-5400 P i en metalldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsenhet i ett FTX-aggregat med flera färgade kablar anslutna, inklusive motorskyddet EPA 2 - 5400 P synligt i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du spänning på svart fas och brun noll. Antingen på höger eller vänster sida på MSK
Du får koppla ihop dom bruna, samt dom svarta, så är MSK ute ur leken.
 
Aa finns spänning, ellerhur brun emd brun och svart med svart. Frågade människans bäste vän ChatGPT som skapade förvirring som sa att man skulle ta brun med svart...
 
Nollan är nog blå i denna koppling, men motorskyddet bryter både fasen och ledningen till kondensatorn.
Det är väl enklare att mäta om det är samma spänning på 1 och 2, 6 och 7.

Med spänningen helt avslagen kan man ohmmät och se om det är avbrott i motorskyddet.
Kondensatorn är en stark kandidat för orsak att fläkten inte vill.

Protte
 
N Nron3 skrev:
Aa finns spänning, ellerhur brun emd brun och svart med svart. Frågade människans bäste vän ChatGPT som skapade förvirring som sa att man skulle ta brun med svart...
Att gå över gränsen och fråga på ChatGPT är nog inte bra. Kan skapa förvirring. Bättre som du nu gör, fråga lite på BH. Finns folk som vet mer i huvudet än vad ChatGPT vet.
 
prototypen prototypen skrev:
Nollan är nog blå i denna koppling, men motorskyddet bryter både fasen och ledningen till kondensatorn.
Det är väl enklare att mäta om det är samma spänning på 1 och 2, 6 och 7.

Med spänningen helt avslagen kan man ohmmät och se om det är avbrott i motorskyddet.
Kondensatorn är en stark kandidat för orsak att fläkten inte vill.

Protte
Tyckte det var svårt att avgöra vilken siffra som är vilken på själva motorskyddet, men sist jag mätte var det 230V på alla
 
N Nron3 skrev:
Tyckte det var svårt att avgöra vilken siffra som är vilken på själva motorskyddet, men sist jag mätte var det 230V på alla
Det ska vara 230 V mellan bruna och svarta, samt mät mellan dom och till jord. det är inte bara ÖVS som kan bråka, även vissa kontakter till höger på schematsom kopplar om farterna. Nästa steg,vad får du på svart-brun som går till fläkten, ska vara 230 V, är det så, så kan det vara en god kandikat som inte är frisk,
kondensatorn. Kostar en ca 100 kr.Värt att prova. Läs av vad som står på den och beställ en ny. 230 V eller 400 V har ingen betydelse.
 
J jonaserik skrev:
Det ska vara 230 V mellan bruna och svarta, samt mät mellan dom och till jord. det är inte bara ÖVS som kan bråka, även vissa kontakter till höger på schematsom kopplar om farterna. Nästa steg,vad får du på svart-brun som går till fläkten, ska vara 230 V, är det så, så kan det vara en god kandikat som inte är frisk,
kondensatorn. Kostar en ca 100 kr.Värt att prova. Läs av vad som står på den och beställ en ny. 230 V eller 400 V har ingen betydelse.
Visst ska jag mäta vid kabelskon på själva motorskyddet (till att börja med) sen testa koppla om brun och brun och svart och svart varandra för att koppla förbi motorskyddet, då plockar jag bara bort kabelskorna och svartejpar med varandra (för test). Funkar fläkten då är det den.
Funkar det inte då tänkte jag mäta F på kondensatorn och se om jag får något godkänt värde ifrån den.
 
Har bytt till en ny kondensator men fläkten går ändå ej igång.
 
A
Då du redan kontrollerat att spänning finns fram till och förbi motorskyddet så är inte felet där.

Om fläktmotorn inte snurrar så är annars ett bra första steg att kontrollera att spänning finns fram till motorn och sedan felsöka bakåt tills felet är hittat.

Det verkar vara en enfasmotor med en huvudlindning och en hjälplindning seriekopplad med kondensatorn som får motorn att rotera så du borde kunna mäta upp spänning på två av trådarna i kontakten om jag ser och tänker rätt.

Var kondensatorn alltså trasig då du säger att du bytt denna? Schemat visar att det ska vara en motorkondensator på 4 mikrofarad. Är det vad du har nu?

Var försiktig då det inte finns beröringsskydd på flera komponenter och man vid felsökning inte kan hålla sig på ett betryggande avstånd vid mätning på dessa komponenter.
 
A avh67f skrev:
Då du redan kontrollerat att spänning finns fram till och förbi motorskyddet så är inte felet där.

Om fläktmotorn inte snurrar så är annars ett bra första steg att kontrollera att spänning finns fram till motorn och sedan felsöka bakåt tills felet är hittat.

Det verkar vara en enfasmotor med en huvudlindning och en hjälplindning seriekopplad med kondensatorn som får motorn att rotera så du borde kunna mäta upp spänning på två av trådarna i kontakten om jag ser och tänker rätt.

Var kondensatorn alltså trasig då du säger att du bytt denna? Schemat visar att det ska vara en motorkondensator på 4 mikrofarad. Är det vad du har nu?

Var försiktig då det inte finns beröringsskydd på flera komponenter och man vid felsökning inte kan hålla sig på ett betryggande avstånd vid mätning på dessa komponenter.
Kondensator som satt där mätte jag med multim upp till 1,7 uF = dålig. Köptes ny och mätte den på samma sätt och fick ca exakt 4uF. Kopplade in den nya med spänning fram men ändå ingenting.

Aggregatet är från -69 och misstänker att motorn har gjort sitt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.