Byggahus.se
Jag har vattenburen värme med radiatorer på övervåningen och av fem stycken så är det bara ett som är varmt.

Rören som kommer från golven är varma överallt så jag misstänker antingen termostaterna eller att de behöver luftas. Jag tog av en termostat för att se om stiftet satt fast men där sitter ett annat litet gult vred. Ska det skruvas av också innan jag kan provtrycka mot stiftet?

Dessa radiatorer är 12 år gamla och jag tror inte första ägarna till huset någonsin luftat någonstans. Kanske är det bättre att börja med det?

• rad.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Börja med att lufta radiatorerna och kontrollera sedan att systemtrycket är rätt eller om vatten behöver fyllas på.
Den gula ratten är en typ av förinställning och kan sitta kvar.
Går centrumpiggen att trycka in och fjädrar den sedan tillbaka?
Fjädrar den inte tillbaka så prova att knacka på ventilhuset lite försiktigt med en hammare, så brukar ventilkäglan släppa.
Du verkar ha ett ettrörssystem där radiatorerna är seriekopplade.

Jag har luftat och det verkar inte vara något problem, det börjar droppa vatten direkt. Men kolla filmen jag bifogat, stiftet verkar sitta helt för sig självt utan kontakt med meknismen innanför. Ingen tillstymmelse till fjädring. Jag har knackat för att få det att släppa men det hjälper inte. Det roliga är att av fem element så har det som fungerar en annan termostat än övriga. Verkar som mekanismen gunkat igen fullständigt.

S Stegatorparn skrev:
knacka på ventilhuset lite försiktigt med en hammare
Knacka skrev Stegatorparn inte peta KNACKA. Den skall fjädra!!!

S Stegatorparn skrev:
Börja med att lufta radiatorerna och kontrollera sedan att systemtrycket är rätt eller om vatten behöver fyllas på.
Den gula ratten är en typ av förinställning och kan sitta kvar.
Går centrumpiggen att trycka in och fjädrar den sedan tillbaka?
Fjädrar den inte tillbaka så prova att knacka på ventilhuset lite försiktigt med en hammare, så brukar ventilkäglan släppa.
Du verkar ha ett ettrörssystem där radiatorerna är seriekopplade.
Utav utbildnings syftet - jag vill lära mig - hur vet man att det är ett rörs?

S
Samtliga rör ur golvet var varma.
Alltså cirkulerar det genom kopplet.

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Men enligt kopplen så är det 2rörs
Se flödesmarkeringen

S
Japp, du har helt rätt, det är 2-rörskoppel. Förstorade inte bilden utan gick på TS uppgifter.:oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.