Jag behöver hjälp att felsöka en EMS maxi jet 100M som stått orörd i ett garage i 16 år. Felet som uppstår är att den jobbar upp trycket jag ställt in på tryckströmbrytaren och tappar det direkt och sjunker till fråntryck och startar om.Här är en video som kanske visar bättre vad jag menar.

Ungefär hälften av tiden fungerar den som tänkt. (Dvs att den startar när man spolar och trycket sjunkit till inställt nedre värde och stannar när den uppnår inställt övre värde.

Jag är dåligt insatt hur en pump fungerar och har på egen hand försökt med diverse lösningar så som:

Pumpen gick inte runt när jag först försökte starta den så jag delade och spolade bort en hel del rostfärgat ”gunk”. Vred manuellt så den lossade. Startade sedan fint och snurrar iaf.
Delad EMS Maxi Jet 100M vattenpump med synlig inre mekanism och rostavlagringar på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde ihop en liten station för att kunna prova.
Vattenpump testas med slangar i en tunna, verktyg och en avmonterad manometer på grusunderlag.
Skapa konto

Konstaterat att manometern är kass så köper ny på måndag.
Smutsig tryckmätare med skala i PSI och bar på ett träbord, indikering av behovet av service eller utbyte.
Skapa konto

Delade på luftburken. Bälgen är hel och verkar fungera som den skall.
Två slitna och smutsiga luftbehållare, en röd och en beige, står på en grusmark.
Skapa konto

Ställt in tryck i tanken på 1,8 bar.
Hand håller tryckströmbrytare på en EMS maxi jet 100M-pump med manometer, slangar och en röd luftburk.
Skapa konto

När det fungerar är det bra tryck och jag är glad som en speleman men har nu slut på kunskap och idéer om hur jag går vidare? Jag ser eller hör inga läckor. Skall jag gissa något så läcker pumpen från trycksidan tillbaka in i sugsidan men har inga som helst belägg för detta..
Vattenstråle som sprutar upp ur gatan mot en molntäckt himmel.
Skapa konto

Tacksam för hjälp vidare i felsökningen eller om pumpen är körd och det är bättre att köpa ny..?

Det bör vara backventilen (mässingsdelen mellan vinklarna) som du har vid sugsidans inlopp som inte tätar så det läcker tillbaka ner i "brunnen" när det stannat. Allt verkar ju vara helt ok i övrigt, kanske vettigt att du skaffar en bottenventil i stället och sätter i änden på sugslangen det är lättare att hantera uppstarten då åtminstone.

• Gilla
upa
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det bör vara backventilen (mässingsdelen mellan vinklarna) som du har vid sugsidans inlopp som inte tätar så det läcker tillbaka ner i "brunnen" när det stannat. Allt verkar ju vara helt ok i övrigt, kanske vettigt att du skaffar en bottenventil i stället och sätter i änden på sugslangen det är lättare att hantera uppstarten då åtminstone.
Tackar för svar!:D(y)
Ibland är man så dum så klockorna stannar.. Självklart är det en backventil som sitter där mellan vinklarna.. :oops: Har varit så fokuserad på att det troligen är något i pumpen eller att den suger in luft någonstans så har inte ens haft tanken åt det hållet..

Gick ut direkt och skruvade isär och fann den här lille gynnaren så inte konstigt att backventilen inte fungerat som tänkt..
En skiftnyckel och ett främmande föremål på strukturerad yta, vilket orsakade problem med en backventil.
Skapa konto

Ja, det är med största sannolikhet jag själv som också lyckats få dit den när jag vridit och vänt på grejerna..:seenoevil:
Nu fungerar allt som det skall igen.
Tackar ödmjukast för hjälpen och kanske kan det hjälpa någon annan som försöker själv i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.