Byggahus.se

Felsöka elmotor

506 läst  17 svar

  1. N
    Medlem · Nivå 12
    Sorry, har inte tagit några ikväll och har tyvärr över 5 mil till det fritidshus detta avser.

    Tack nisse123! Du har nog beskrivit exakt den typ av koppling och motor vi har att göra med. Det borde egentligen vara logiskt att kondingen fasförskjuter så att vi har två lindingar i motorn *TS skäms lite*.

    Men vad drar ni då för slutsatser av att en av mätningarna visar 9 Ohm (kondensatorn urkopplad vid mätning)

    Jag har tyvärr inte mätt mot jord/chassie. Hade nog varit bra, men "tänkte inte på det"
     
  2. 5
    Husspekulant · Nivå 8
    Det är egentligen de två första mätningarna som är suspekta.
    Om det sitter en termokontakt i och rotorn har tappat en lindning eller att rotorn sitter fast så ska den lösa ut efter ett tag. Om det är så att mätningarna är gjorda efter att termokontakter har brutit så skulle det i så fall kunna vara att du mäter genom den, (dvs dina två första mätningar,att den släpper igenom lite). 150-200 kOhm är ett väldigt högt motstånd.
    Skjuter säkringen direkt så tyder det på ett överslag (mot jord) som jag skrev tidigare, vilket du kan se på en vanlig resistansmätning om det är direktkontakt, annars så får man isolationstesta.
     
    • Laddar…
  3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Om man vill så kan man ju betänka att 230V orkar att driva 1mA genom 230kOhm. (U=R*I <=> I=U/R).

    1mA (eller två) kan naturligtvis inte driva någon motor. Det skulle knappt kännas mer än som en kittling i fingrarna.

    Så det är något vajsing här. Antingen på lindningen, eller mätningen.
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka