Sorry, har inte tagit några ikväll och har tyvärr över 5 mil till det fritidshus detta avser.
nisse123 skrev:
[bild] Byt ut 1,2,3 mot U1 U2 Z så har du 2st lindningar men 3st mätpunkter.
Tack nisse123! Du har nog beskrivit exakt den typ av koppling och motor vi har att göra med. Det borde egentligen vara logiskt att kondingen fasförskjuter så att vi har två lindingar i motorn *TS skäms lite*.
Men vad drar ni då för slutsatser av att en av mätningarna visar 9 Ohm (kondensatorn urkopplad vid mätning)
Jag har tyvärr inte mätt mot jord/chassie. Hade nog varit bra, men "tänkte inte på det"
Det är egentligen de två första mätningarna som är suspekta.
Om det sitter en termokontakt i och rotorn har tappat en lindning eller att rotorn sitter fast så ska den lösa ut efter ett tag. Om det är så att mätningarna är gjorda efter att termokontakter har brutit så skulle det i så fall kunna vara att du mäter genom den, (dvs dina två första mätningar,att den släpper igenom lite). 150-200 kOhm är ett väldigt högt motstånd.
Skjuter säkringen direkt så tyder det på ett överslag (mot jord) som jag skrev tidigare, vilket du kan se på en vanlig resistansmätning om det är direktkontakt, annars så får man isolationstesta.
Lånar den här tråden om det är okej.
Har en gammal vedklyv (Clas Ohlson) som jag försöker få ordning på. Motorn fungerade men hade ett dåligt lager, lät förskräckligt.
Så jag bytte det dåliga lagret. Men när jag sen skulle provköra motorn så går säkringen i huset.
Jag jobbar som mekaniker och är inte så hemma på el och elmotorer. Men ett lager kan jag byta och har svårt att förstå varför motorn inte snurrar på.
Har bara en enkel multimeter hemma, men kan jag mäta mig fram till något fel på motorn?
Bifogar bild på hur det ser ut i kopplingsdosan, om någon vänlig själ vill guida mig.
Motorn är på 2200w och 230v om det är till hjälp.
Det uppenbara är ju att motorn inte är rätt återinkopplad. Dubbelkolla att den är ansluten på samma sätt som tidigare. Om du behöver kontrollera så har en principskiss här för hur en enfasmotor med kondensator kopplas in.
Eller så har du skadat någon lindning vid lagerbytet.
Det uppenbara är ju att motorn inte är rätt återinkopplad. Dubbelkolla att den är ansluten på samma sätt som tidigare. Om du behöver kontrollera så har en principskiss här för hur en enfasmotor med kondensator kopplas in.
[bild]
Eller så har du skadat någon lindning vid lagerbytet.
Ja, jag har inte rört några anslutningar så det sistnämnda är ju isf troligast.
Du kan ju prova att mäta resistansen mellan varje tråd till motorn och chassit. Du ska inte få något utslag.
Det kan även vara värt att mäta resistansen i varje lindning, alltså mellan två trådar i taget som går till motorn. Då behöver du veta ifall det är en enfasmotor med två lindningar eller en trefasmotor som är enfaskopplad. Det kan framgå av märkskylten. Du ska få ett lågt värde, men inte kortslutning. Ett normalt värde kan vara så lågt att din multimeter inte ser skillnad på ren kortslutning. Men ser du ett värde så ska det vara lika i varje lindning i motorn, om det inte är en ren enfasmotor med hjälplindning.
Det borde finnas en märkskylt på själva motorn också, men den är kanske specialtillverkad för just denna tillämpning.
Av bilden ser det ut som om kondensatorn är kopplad till två ledningar till motorn, lite ovanligt. Den femte ledningen kan då gå till en temperatursäkring i motorn. Så det kan vara lurigt att mäta. Om alla kopplingar här är orörda så måste nånting ha hänt med ledningarna och lindningarna i motorn när du bytte lager så det är kanske ofrånkomligt att riva isär den igen.