Hej hallå!
Igår hade vi plötsligt inget vatten hemma från vår borrade brunn, såg att motorskyddet hade löst ut och efter att ha sökt runt här bytte jag tryckströmbrytaren idag som en första åtgärd! Ingen skillnad dock, motorskyddet löser fortfarande ut och fick tips av min frus svåger som har vvs firma att ampere mäta pumpen för att verkligen se så det är den!
Tips på hur jag gör det smidigast? köper en Tångamperemeter från Biltema och mäter varje fas (den är 400V) och sedan? Vad ska jag kolla efter?
Igår hade vi plötsligt inget vatten hemma från vår borrade brunn, såg att motorskyddet hade löst ut och efter att ha sökt runt här bytte jag tryckströmbrytaren idag som en första åtgärd! Ingen skillnad dock, motorskyddet löser fortfarande ut och fick tips av min frus svåger som har vvs firma att ampere mäta pumpen för att verkligen se så det är den!
Tips på hur jag gör det smidigast? köper en Tångamperemeter från Biltema och mäter varje fas (den är 400V) och sedan? Vad ska jag kolla efter?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 225 inlägg
Börja med att mäta spänningarna så att du verkligen har alla tre faser. Mät 400 V mellan varje fas-fas, dvs tre mätningar. Om motorskyddet löser ut efter ca 20 sek så står motorn still, antingen pga haveri eller pga att en fas saknas. Mätning av strömmen i varje fas ger sedan svar på ifall en fasledare gått av. Om pumpen går flera minuter och därefter löser motorskyddet kan det vara värt att mäta strömmen i varje fas och jämföra.
Yup har mätt och har 400 mellan faserna och 230 mellan fas och jord på samtliga av dom.Bo.Siltberg skrev:
Börja med att mäta spänningarna så att du verkligen har alla tre faser. Mät 400 V mellan varje fas-fas, dvs tre mätningar. Om motorskyddet löser ut efter ca 20 sek så står motorn still, antingen pga haveri eller pga att en fas saknas. Mätning av strömmen i varje fas ger sedan svar på ifall en fasledare gått av. Om pumpen går flera minuter och därefter löser motorskyddet kan det vara värt att mäta strömmen i varje fas och jämföra.
Ohm mätte nu och fick:
L1: 1.38 MΩ
L2: 0.7MΩ
L3: 0.9-1.0 MΩ
Mäter jag Amp på respektive ligger det på 0.05 på L1 och L2, L3 kommer jag inte åt att mäta
Det är en knapp, här är en stillbild från videon ovanJ jonaserik skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 225 inlägg
Svårt att se men om det är 50 mA du mäter upp så är det avbrott på två av faserna. Den tredje är då meningslös att mäta ström på. Om du mätt ok spänning längst ut mot pumpen så att endast kabel och pumpen i sig återstår i ekvationen så är nog nästa steg att hala upp pumpen.
Blev en plot-twist utan dess like... Det vi i 13 år trott vara vår vattenbrunn visade sig varar en dräneringsbrunn... och förutom 2 brunnar för avloppet har vi inga fler på tomten så frågan är var den gömmer sig... fortsättning följer! 
Avbrott två faser, då löser inte motorskyddet.Det med 0,05 är svårt att tro på men men , är du säker på rätt värde inställt på instrumentet. Ser lite konstigt ut, var går kabeln ner till pumpen ? brukligt är en s.k. borrtopp som kabeln går igenom, Går det att lyfta något som syns på sista fotot, är det vatten som syns där.
Vet inte, jag ställde den på 40A för att få bästa upplösningen och enligt manualen ska den visa rätt iafJ jonaserik skrev:Avbrott två faser, då löser inte motorskyddet.Det med 0,05 är svårt att tro på men men , är du säker på rätt värde inställt på instrumentet. Ser lite konstigt ut, var går kabeln ner till pumpen ? brukligt är en s.k. borrtopp som kabeln går igenom, Går det att lyfta något som syns på sista fotot, är det vatten som syns där.

minsökare låter svårt att få tag på men antar du menar en metalldetektor, ska kolla runt i bekantskapen men försöker hitta någon gamling som kan ha varit med och monterat pumpen för att få veta iaf. vilket område den kan vara i!
har redan kollat sgu's karta men den är "glesbefolkad" bland grannarna med tyvärr... men hittar jag brunnen ska jag rapportera in det iaf!

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 225 inlägg
Kolla hos grannen 
Har hyrt en kabelsökare från Cramo som är den här modellen men måste kolla med er om jag missförstår något. Den har en signalbox, den har jag kopplat med 2 klämmor, en till ledningarna och en till jordflätan i sladden till pumpen. Har kopplat bort den från allt annat!
När staven är inställd på signalsökning från generatorn ska den bara hitta den sladden, likt förbenat piper den åt alla sladdar som finns på tomten... Någon som har erfarenhet av liknande och kan säga vad jag gör för fel?

När staven är inställd på signalsökning från generatorn ska den bara hitta den sladden, likt förbenat piper den åt alla sladdar som finns på tomten... Någon som har erfarenhet av liknande och kan säga vad jag gör för fel?

Tusen miljoners tack! Fick förlänga kabeln till jordankaret för att nå ut vinkelrätt mot den misstänkta kabelriktningen och under ett berg med grankvistar och 2dm med barr hittade vi den äntligen!T tracker skrev:
Bör jag mäta och felsöka här om det skulle vara kabelbrott eller liknande?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 225 inlägg
Det finns ju en plint under locket där du kan spänningarna. Det är allra sista anhalten. Men tyvärr gissar jag att du inte vinner något på denna mätning utan bara kan konstatera att pumpen måste upp.