Jag har ett ettrörssystem från -72 och tömde hela systemet i våras inför en större renovering. När jag återfyllde systemet igår så märkte jag att alla element var kalla. Röret med utflödet från värmepannan är hett, men svalnar efter ett par meter. Returrören är helt kalla. Jag har luftat alla element (utom ett på mellanvåningen vars luftningsnippel har runddragits) och riktar nu intresset mot cirkulationspumpen, en Wilo Yonos Para GT25/6-RKC W M.
Imorse lyste den grönt, men jag kunde inte avgöra om den faktiskt gick. Nu ikväll har den enda indikatorn slocknat. Jag har försökt demontera pumpen, men har bara lyckats till hälften. Det som jag enkelt fick loss visade sig vara motordelen, men själva pumpen sitter både kvar och fast. Ska den göra det?
Går det att demontera den här modellen öht?

Cirkulationspump avmonterad för underhåll, motordel synlig och rörsystem i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FemTummar FemTummar skrev:
Jag har ett ettrörssystem från -72 och tömde hela systemet i våras inför en större renovering. När jag återfyllde systemet igår så märkte jag att alla element var kalla. Röret med utflödet från värmepannan är hett, men svalnar efter ett par meter. Returrören är helt kalla. Jag har luftat alla element (utom ett på mellanvåningen vars luftningsnippel har runddragits) och riktar nu intresset mot cirkulationspumpen, en Wilo Yonos Para GT25/6-RKC W M.
Imorse lyste den grönt, men jag kunde inte avgöra om den faktiskt gick. Nu ikväll har den enda indikatorn slocknat. Jag har försökt demontera pumpen, men har bara lyckats till hälften. Det som jag enkelt fick loss visade sig vara motordelen, men själva pumpen sitter både kvar och fast. Ska den göra det?
Går det att demontera den här modellen öht?

[bild]
Hej,
Jag skulle rekommendera dig att spola igenom ditt värmesystem. Låter som det blockerar någonstans. Om du har tur så kan det sitta ett smutsfilter på returen.

Dennis Andersson1 Dennis Andersson1 skrev:
Hej,
Jag skulle rekommendera dig att spola igenom ditt värmesystem. Låter som det blockerar någonstans. Om du har tur så kan det sitta ett smutsfilter på returen.
Tack för tipset, jag har rengjort smutsfiltret, men där fanns inte särskilt mycket att hämta.
Så försökte jag spola genom systemet genom att öppna "utkranen" vid golvet i tvättstugan och fylla på vid värmepannan med därtill avsedd ballofix. Jag märker då att vattnet som kommer ut är hett, vilket gör att jag tror att jag spolar sträckan från pannrummet till tvättstugan, dvs två meter rör fågelvägen... Resten av rören i huset lär inte blivit genomspolade, då skulle det ha kommit ut kallvatten.

Jag monterade tillbaka cirkpumpen imorse och märke till min glädje att den lyste grönt igen. Den hade slocknat när jag kom hem från jobbet. Tillbaka på ruta ett.

T
Är det konstant spänning till c-pumpen eller är det en värmepump som styr den ? :thinking:

Tack för tipset, jag har rengjort smutsfiltret, men där fanns inte särskilt mycket att hämta.
Så försökte jag spola genom systemet genom att öppna "utkranen" vid golvet i tvättstugan och fylla på vid värmepannan med därtill avsedd ballofix. Jag märker då att vattnet som kommer ut är hett, vilket gör att jag tror att jag spolar sträckan från pannrummet till tvättstugan, dvs två meter rör fågelvägen... Resten av rören i huset lär inte blivit genomspolade, då skulle det ha kommit ut kallvatten.

Jag monterade tillbaka cirkpumpen imorse och märke till min glädje att den lyste grönt igen. Den hade slocknat när jag kom hem från jobbet. Tillbaka på ruta ett.

Det är inte så du spolar ur ett värmesystem. Du måste kopplat loss rören under pannan och trycka vatten genom tilloppet och sedan ut ur returen. På det viset tvingar du runt vattnet i systemet. Kan även bildas stopp i flexislangar om du nu skulle ha det.

• Gilla
Jokkis
  • Laddar…
@tobbetk, strömmen kommer från värmepumpen. Betyder det att den bara matar ström när den menar att det finns behov? Jag har inte utrustning för att mäta och har ingen lust att peta in ett par gem och testa...

@Dennis Andersson1, ska pumpen (egentligen pumparna, har ett par golvvärmesystem kopplade till systemet också) vara strömsatt när man spolar ur systemet?

@tobbetk, strömmen kommer från värmepumpen. Betyder det att den bara matar ström när den menar att det finns behov? Jag har inte utrustning för att mäta och har ingen lust att peta in ett par gem och testa...

@Dennis Andersson1, ska pumpen (egentligen pumparna, har ett par golvvärmesystem kopplade till systemet också) vara strömsatt när man spolar ur systemet?
Jag skulle stänga bort golvvärmen så du tvingar runt i radiatorerna. Även spola golvvärmen för sig. Och då spolar man slinga för slinga.

T
Vad är det för värmepump?

Men ja det är ju inte helt omöjligt att det är så ;)

Det är en IVT Geo 312C.

Den modellen är ju så pass ny så om cirkpump är kopplad genom vp så är det inte omöjligt att det går bara när vp vill beroende på inställningar

V Vector skrev:
Den modellen är ju så pass ny så om cirkpump är kopplad genom vp så är det inte omöjligt att det går bara när vp vill beroende på inställningar
Det verkar kunna stämma. Nu på morgonen så lyste den igen. Jag testade att vrida på vredet och hörde hur ett ljud ökade och minskade i styrka. Ljudet påminde väldigt mycket om när min tidigare pelletspannas brännare gick, men jag hade svårt att lokalisera det. Det kom i alla fall inte direkt från pumpen, så mycket var klart. Det hördes tydligast i pannrummet och i köket, som ligger en våning ovanför och några meter åt sidan.

Jag bytte den rundvridna luftningsventilen igår kväll och tömde i den vevan systemet igen. Det gick bra och återfyllningen gick utan problem. Alla radiatorer vattenfylldes med varmvatten, vilket jag tolkar som att det i alla fall inte är heltätt nånstans. Jag har luftat alla radiatorer efteråt. De har dock kallnat nu, och jag känner att rören på vardera sida av cirkpumpen också är kalla. Pumpen i sig är på sin höjd ljummen på motordelen, men kall på "pump-delen", dvs baksidan. Utgående rör från pannan är varma, men svalnar efter några meter.

Jag har stängt av slingan till golvvärmen i badrummet, och ska stänga slingan för golvvärme vid entrén så fort jag hittat dess instruktionsbok.

Jag har ännu inte spolat systemet, dels för att jag inte vet var jag skulle bryta mig in för att kunna spola och dels för att jag inte vet hur jag ska fånga upp skitvattnet. Eftersom vattnet tydligen tar sig runt så är jag inte längre säker på att det behövs?

Nån som har nåt förslag på ett fel som kan ge dessa symptom?

Har äntligen hittat lösningen på ovanstående -- skit bakom spakarna!

Ett övertryckslarm hade löst ut på värmepumpen och måste kvitteras i servicemenyn innan apparaten behagade börja jobba igen. Högfärdig typ!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.