Felmeddelande IVT 490

5k läst  4 svar

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej
    I allt raskare takt kommer felmeddelandet "Motorskydd drift" upp på min IVT490.
    Pannan har fungerat i 4 år med undantag för ett byte av utomhusgivaren för 2 år sedan. Är det någon här på forumet som stött på det själv eller är yrkesman och kan delge lite info om vad det rör sig om.
    En ev reparation är den på nivån att man kan beställa en reservdel själv och byta?
    Så gjorde jag med utomhusgivaren (Den består ju egentligen bara av en komponent, ett motstånd.)
    Tacksam för svar!

2. H
    Medlem Nivå 4

Re: Felmeddelande IVT 490

välkommen i klubben  ;)

vår 490 har också börjat ge samma larm igen, senast i morse. har egentligen inget svar men stöttar frågan på detta sätt.

vår 490 har nu knallat på i ca 3,5 år. fick larmet "motorskydd drift" några gånger efter ca 1 år och hade hem en tekniker från IVT. han hittade inget egentligt fel men gjorde ändå en liten justering (ökade överhettningen). har för mig att han på något sätt uttryckte att detta larm egentligen inte var något att bry sig om, vilket jag godtagit tills nu när larmet återkommit.

3. A
    Medlem Nivå 1

Hej,

det stämmer bra att larmet inte är något att bry sig om, på nyare modeller av 490 så är denna larmindikation borttagen!

4. H
    Medlem Nivå 4

FYI: efter att min vp börjat toklarma hela tiden upptäckte jag att temperaturgivaren för tryckrör/hetgas (GT6) betedde sig väldigt skumt. Det är signalen från denna givare som styr larmen som kallas "motorskydd uppstart" och "motorskydd drift". Bytte själv denna givare vilket var busenkelt och nu tuffar vp:n på igen. Givaren kostade 210:-

5. N
    Medlem Nivå 7
    min ivt 490 har säckat för 9,e gången nu på 5 år.
    och ingen support men dom lagar gärna mot betalning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: