Byggahus.se
Idag väntade en otrevlig överraskning från kommunen i form av ett brev från Ramboll som de engagerat för att på något sätt undersöka inläckage av "otillåtet" eller "ovidkommande" vatten i spillvattensystemet. Vi bor i ett hus från 1974. Jag tror (?) att vårt dagvatten är kopplat via vår avloppsbrunn som ligger inne på tomten. Kan det vara detta som de nu menar är fel, eller vad kan det vara som de upptäckt? I brevet hävdas det att det står vad jag som fastighetsägare måste vidta för åtgärder, men jag begriper det inte...det pratas om möjlighet att koppla på det kommunala dagvattensystemet?

S sepani skrev:
Idag väntade en otrevlig överraskning från kommunen i form av ett brev från Ramboll som de engagerat för att på något sätt undersöka inläckage av "otillåtet" eller "ovidkommande" vatten i spillvattensystemet. Vi bor i ett hus från 1974. Jag tror (?) att vårt dagvatten är kopplat via vår avloppsbrunn som ligger inne på tomten. Kan det vara detta som de nu menar är fel, eller vad kan det vara som de upptäckt? I brevet hävdas det att det står vad jag som fastighetsägare måste vidta för åtgärder, men jag begriper det inte...det pratas om möjlighet att koppla på det kommunala dagvattensystemet?
här kommer protokollet som för mig är rena grekiskan… ED9A4D6F-AA26-4297-A10E-07FE155B2477.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3398A011-8E3C-4F87-9575-52D714DD1EEE.jpeg
Skapa konto

C6FEEC8A-432C-4614-BC30-562C5A8F2302.jpeg
Skapa konto
Och brevet med vad som kan vara fel….

Det verkar väl ganska klart att du har dina stuprör kopplade på spillvattenledningana vilket inte är tillåtet.

Du måste koppla bort dom och antingen låta vattnet rinna ut på din tomt eller koppla in dom på kommunens dagvattensystem i stället.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det verkar väl ganska klart att du har dina stuprör kopplade på spillvattenledningana vilket inte är tillåtet.

Du måste koppla bort dom och antingen låta vattnet rinna ut på din tomt eller koppla in dom på kommunens dagvattensystem i stället.
Jaha...då är man alltså påkommen då...? De har nog varit så sen huset byggdes och jag har aldrig funderat på det. Tänker att dagvatten inte borde vara "farligt"....? men regel är regel antar jag. Men hur som helst är det ju bra att veta vad som är fel...Framgår det av protokollet att det är stuprören som är problemet..?

Problemet är väll att avloppsvatten kommer i rätt jämn takt medans regnvatten kan komma väldigt mycket på kort tid vilket överbelastar reningsverket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T topmount skrev:
Problemet är väll att avloppsvatten kommer i rätt jämn takt medans regnvatten kan komma väldigt mycket på kort tid vilket överbelastar reningsverket.
Hmmm...ja, det kan de ju ha rätt i. Jag ser inte att den s k förbindelsepunkten framgår av PULS protokoll. Antar att jag kan få den uppgiften från kommunen....eftersom de även i protokollet pratar om att "flisa" är av gissar jag att jag förutom att koppla bort dagvattnet från spillvattenbrunnen även måste laga/lägga om rören från spillvatten brunnen till dess förbindelsepunkt? för det måste väl vara denna rörsträcka man avser...?

Kan detta vara ”förbindelsepunkten”…?ett lock en bit ut i trottoaren…kan man vara säker på att det är fall till den här punken…? Jag behöver ju ned ganska långt om jag inte ska behöva en pumpanläggning…

Redigerat:
S sepani skrev:
Kan detta vara ”förbindelsepunkten”…?ett lock en bit ut i trottoaren…kan man vara säker på att det är fall till den här punken…? Jag behöver ju med ganska långt om jag inte ska behöva en pumpanläggning…
F2B6FF0A-2CD6-4C7D-9DB6-2A9B77ED8FD2.jpeg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.