Hej,
Jag trodde jag hade koll på det där med inkoppling av kopplingsur men det sket sig grundligt.
Kopplade först in Fas på plint 1 och Nolla på plint 2. Det fungerade bra och jag kunde ställa in bryttider och allt såg ut riktigt ut. Skulle i nästa steg koppla in den manuella on/off-funktionen, byglade därför från fasen på plint 1 till plint 3. När jag slog på strömmen small det till i kopplingsuret och proppen gick.
Nån som vet vad jag gjorde för fel?
PS. Nu när jag måste skaffa ett nytt kopplingsur, är det nån som kan rekommendera nåt som funkar bra till motor & kupevärmare?
Jag trodde jag hade koll på det där med inkoppling av kopplingsur men det sket sig grundligt.
Kopplade först in Fas på plint 1 och Nolla på plint 2. Det fungerade bra och jag kunde ställa in bryttider och allt såg ut riktigt ut. Skulle i nästa steg koppla in den manuella on/off-funktionen, byglade därför från fasen på plint 1 till plint 3. När jag slog på strömmen small det till i kopplingsuret och proppen gick.
Nån som vet vad jag gjorde för fel?
PS. Nu när jag måste skaffa ett nytt kopplingsur, är det nån som kan rekommendera nåt som funkar bra till motor & kupevärmare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan 3 och 4 skall du ha en slutande krets. Inte skicka in 240 volt....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Utifrån vad som syns på bilderna gjorde du inget fel...för det framgår inte om den manuella ingången måste vara helt potentialfri. Men det kanske står i bruxet som skymtar i bakgrunden? T.ex Eltakos dimmers har en liknande ingång som ska ha 230 V - det är också det mest praktiska för att slippa bryderier om isolation mot 230 V. Jag tycker faktiskt att det är lite dåligt att den ska gå sönder pga denna felkoppling.
Moderator
· Stockholm
· 56 258 inlägg
Du hade alltså inget inkopplat på anslutning 4?
Bygla till sjuanistället för fyran. Sen går du ut på sexan eller åttan, beroende på om du vill ha öppen eller slutande funktion. Nollan hämtar du på tvåan.
Redigerat:
Då 3-4 är tänkt för en extern potentialfri manuell brytare för att tvinga timern på är den matad från timern och uppenbarligen kopplad ihop med nollan/fasen.
Du skulle kopplat fasen till 7 och matat vidare via 8.
EDIT, eller hellre fasen till 8 och vidare via 7 för att inte ha spänning på 6 när timern är "av"
7 är gemensam, 6 normalt stängd och 8 normalt öppen.
Du skulle kopplat fasen till 7 och matat vidare via 8.
EDIT, eller hellre fasen till 8 och vidare via 7 för att inte ha spänning på 6 när timern är "av"
7 är gemensam, 6 normalt stängd och 8 normalt öppen.
Redigerat:
Innan jag byglade mellan 1 och 3 mätte jag mellan alla plintar och nollan med den manuella switchen både i läge on och off och fick enligt bilden nedan.
Jag trodde då att 6, 7, och 8 används för programmerade bryttider och att bygla till 7’an med 8’an som tändtråd är jag med på.
Plint 3 och 4 trodde jag för manuell ”override” där jag matar 3’an med 230V.
Hänger nog inte riktigt med på hur du menar med en ”extern potentialfri manuell brytare” och hur jag skall få ut 230V i läge manuel on?
Jag trodde då att 6, 7, och 8 används för programmerade bryttider och att bygla till 7’an med 8’an som tändtråd är jag med på.
Plint 3 och 4 trodde jag för manuell ”override” där jag matar 3’an med 230V.
Hänger nog inte riktigt med på hur du menar med en ”extern potentialfri manuell brytare” och hur jag skall få ut 230V i läge manuel on?
Vart framgår det att fas eller nolla ska in på 3 eller 4?
Bo.Siltberg skrev:Utifrån vad som syns på bilderna gjorde du inget fel...för det framgår inte om den manuella ingången måste vara helt potentialfri. Men det kanske står i bruxet som skymtar i bakgrunden? T.ex Eltakos dimmers har en liknande ingång som ska ha 230 V - det är också det mest praktiska för att slippa bryderier om isolation mot 230 V. Jag tycker faktiskt att det är lite dåligt att den ska gå sönder pga denna felkoppling.
Tänk dig en bygel mellan 3 & 4. Inget annat.
När du byglar har du växlat läge på relät.
Relät har du på plint 6,7,8
Du har kontakt mellan 7 & 8 när du vill att relät ska dra/lamporna lyser.
När du byglar har du växlat läge på relät.
Relät har du på plint 6,7,8
Du har kontakt mellan 7 & 8 när du vill att relät ska dra/lamporna lyser.
3 och 4 är manuell override, men den skall inte matas med 230 utan med dom 26V (baserat på dina mätvärden) från 4 till 3. Därav extern potentialfri manuell brytare, eller vad man vill kalla den för. Slut mellan 3 och 4 så drar relät i timern och reläutgången mellan 7 och 8 får kontakt, i från läget har 7 och 6 kontakt om inte timern är on eller auto-on. Detta även om timern är i läge off eller auto-off.Jannela skrev:Innan jag byglade mellan 1 och 3 mätte jag mellan alla plintar och nollan med den manuella switchen både i läge on och off och fick enligt bilden nedan.
Jag trodde då att 6, 7, och 8 används för programmerade bryttider och att bygla till 7an med 8an som tändtråd är jag med på.
Plint 3 och 4 trodde jag för manuell override där jag matar 3an med 230V.
Hänger nog inte riktigt med på hur du menar med en extern potentialfri manuell brytare och hur jag skall få ut 230V i läge manuel on?
[bild]
Denna reläutgång är isolerad från det övriga i timern.
Tack TeroM
Nu trillade slanten ner.
Nu är bara frågan om man skall gå och köpa ett likadant ur igen, eller om man skall satsa på lite bättre kvalitet som Emil_K föreslog.
Tack alla för er input
/Janne
Nu trillade slanten ner.
Nu är bara frågan om man skall gå och köpa ett likadant ur igen, eller om man skall satsa på lite bättre kvalitet som Emil_K föreslog.
Tack alla för er input
/Janne

