Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Felkopplad spishäll, är den trasig nu?

1. B
    Medlem · 5 inlägg

Bonbrännan

Medlem
    Skulle koppla på ett nytt spishäll, så fort jag tryckte in perilex kontakten så small det. Har trefas och ena säkringen i elcentralen för fasen hade gått.

Undrar mest om någon vet om spishället 100% är sönder eller om den kan ha klarat sig.

Luktade inget bränt öht. Försökte kika in och se om nåt såg bränt ut men ser inte ut som det.

2. H
    Moderator · Stockholm · 45 666 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Den behöver inte vara trasig.

Men det gäller ju att ta reda på vad som var fel.

Och gör inga mer inkopplingsförsök innan det är utrett varför det small. OM den har överlevt, så kommer den inte att klara så många smällar.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 5 inlägg

Bonbrännan

Medlem
    Nejdå, har lärt mig min läxa, tack för svaret!

4. M
    Medlem · Norrbotten · 2 283 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Var hällen utrustad från fabrik med Perilex-stickpropp och du anslöt den i ett befintligt Perilexuttag så har du ingen läxa att göra! Man får ju anta att allt ör OK i sådana fall. Nå, nu är det ju ändå något som är galet och jag skulle börja med att kolla så att Perilexuttaget har alla 5 tåtarna (3 faser, nolla och skyddsjord) och att dom är på rätt ställe. Att det skulle vara felkopplat i hällen håller jag för osannolikt.

Med lite tur så har hällen klarat sig.

5. B
    Medlem · 5 inlägg

Bonbrännan

Medlem
    Näe alltså det som hände var att jag kopplade bort den perilex kabeln som satt i den gamla spisen, noterade hur de satt och satte det på samma sätt i den nya spisen. Tänkte "hur svårt kan det vara?".

Då small det och en av fasarna dog. Bytte propp på den fasen nere i elcentralen. Men som sagt, har lärt mig min läxa och har redan tagit kontakt med elektriker. Det enda jag är rädd för är att spishället nu är trasigt, dock kände jag ingen bränd lukt öht. Kopplade på min gamla spis så som det var kopplat innan och det fungerar som vanligt.

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 527 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Var det möjligen så att perilexproppen från gamla spisen bara hade tre runda stift? Och du kopplade blå ledare på nollan i hällen?

7. B
    Medlem · 5 inlägg

Bonbrännan

Medlem
    Nej stickkontakten har fyra stift och en platt i mitten. Men frågan är mer om jag ska vara orolig att hället är trasigt. En elektriker kommer i EM och ska koppla in den. Det kommer vara en sån besvikelse om den är paj. Ingen lukt, ingen rök kom från hället heller när jag kopplade in den.

Brukar det vara så att det luktar bränt /ryker när hället får en kortslutning eller kan det också inte lukta / ryka öht och den ändå är paj?

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 213 inlägg
    Det är inte så enkelt att det sitter kvar några byglar i plinten på spisen? Bilder?

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Norrbotten · 2 283 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Du kanske har en allriskförsäkring om det skulle vara så att den är trasig?

10. blackarrow
    Elektroniktokig · 4 419 inlägg
    Posta lite bilder på gamla inkopplingen (alltså nuvarande häll) och gärna på gamla inkopplingsskylten som brukar finnas på spis/häll.
    Bild på nya hällens inkopplingsplint och inkopplingsanvisning, från manual eller skyllt på häll.
    Så kan vi nog klura ut vad du gjort...

11. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 679 inlägg

b_hasse

Medlem
    Om säkringen fortfarande löser ut när du är 100% säker på att den är rätt kopplad kan du öppna den (koppla bort den först!) och leta efter den här typen av överspänningsskydd:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Varistor.jpg

Det finns troligen en per fas, nära där kabeln kommer in. Det bästa är att köpa nya och byta ut dem, men ett enkelt test för den modige är att knipsa bort dem och se om hällen fungerar. Funkar den bör man ändå se till att få nya överspänningsskydd monterade.

12. L
    Medlem · Halland · 5 614 inlägg

lordi

Medlem
    Troligen fel byglingar i hällen för den aktuella inkopplingen. Det är viktigt att läsa inkopplingsanvisningarna noga.
    Lägg gärna ut en bild på hur du har kopplat.

• Laddar…
  13. B
    Medlem · 5 inlägg

Bonbrännan

Medlem
    Det löste sig! Tack och lov fungerade hället efter elektrikern kopplade in det!

Tack för alla svar!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.