Hej !

Idag så var elbolaget och en välrenommerad elfirma ute för att koppla in reservkraft. Elfirman
hade börjat förbereda igår, de bytte elskåp och förberedde. Jag hade testat elverket (11 Kw ,diesel) innan
med värmefläktar och verktyg och det fungerade fint, 25 meter jordlina samt även en kopparspett var nergrävd och jorden var godkänd och testad.av elfirman och dess behöriga elektriker.

Vattenpump och alla luft/luft pumpar var avstängda och enbart lampor och kyl och frys igång.

När allt var klart, och de hade förklarat att vredet i skåpet skulle stå på noll, starta elverket och sen
på reservkraft, så körde vi gång elverket. Det lät som det var full belastning,motorn arbetade för mycket, frun som var i huset ringde och sa att det rök ur kontakter med teleladdare,, bl.a en luftvärmepump gick sönder, larmdosan började lukta bränt och gick sönder.

Efter adrenalin och kaos så fick jag förklarat för mig att de kopplat fel. Jag kan ej el och detta fick jag förklarat för mig. De hade missat nolla/jord i elskåpet som skulle kopplas ihop och det skulle även ha resulterat i att det var ej nollpunkt på generatorn och även att 400 volt gick ut i enfas ledningarna.

Riskerade frun som drog ur en teleladdare att få 400 volt i sig? Vi har fler luft/luft pumpar och en verkar gå men det luktar bränt när fläkten går, men den verkar gå. kan det vara bränt men att den ändå går?

Kan kontakter ha bränts, grenuttag.? Kan det vara risk för brand även fast allt, förutom det som gått sönder
verkar fungera? Och jag ser inget annat som bränts sönder,dvs vad jag kan se. Efter att ha de kopplat rätt så provkördes elverket och allt fungerar, nu är det nätet och elverket är bortkopplat.

Tacksam om någon kunde reda ut detta, är milt sagt nervös ikväll.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
lunis och 11 till
  • Laddar…
A
Du fick alltså en flytande nolla? Det är verkligen dåligt och risken finns att det som inte gick sönder ändå skadades.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Du fick alltså en flytande nolla? Det är verkligen dåligt och risken finns att det som inte gick sönder ändå skadades.
Tack för svar. Något råd vad man skall göra i detta läge? Kan kontakter och uttag ha tagit stryk av detta?

P Prepper skrev:
Riskerade frun som drog ur en teleladdare att få 400 volt i sig? Nej

Vi har fler luft/luft pumpar och en verkar gå men det luktar bränt när fläkten går, men den verkar gå. kan det vara bränt men att den ändå går? Ja

Kan kontakter ha bränts, grenuttag.? Nej

Kan det vara risk för brand även fast allt, förutom det som gått sönder
verkar fungera? Troligtvis inte

• Gilla
Arne Karlsson 1 och 1 till
  • Laddar…
A
P Prepper skrev:
Tack för svar. Något råd vad man skall göra i detta läge? Kan kontakter och uttag ha tagit stryk av detta?
Det här bör någon med bättre elkunskap svara på, men om det har rykt ur uttagen, så har de blivit väldigt varma och då kan de eller kablagen ha skadats, men låt oss lyssna på de kunniga säger.

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
P Prepper skrev:
Många saker kan ju ha gått sönder. Jag skulle kolla alla prylar som var inkopplade vid tillfället. Jag skulle nog också ringa försäkringsbolaget där du har hemförsäkringen och fråga hur du ska gå tillväga för att få ersättning. Och såklart ta diskussionen med bolaget som gjorde jobbet - det kan ev vara deras försäkringsbolag som blir inblandat.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Det är i första hand dom inblandade företagens försäkringsbolag som får ta smällen.
Men kontakta ditt eget hemförsäkring bolag och förklara vad som hänt, och få hjälp med jurist!
Det finns två varianter.
1. Det är 3 olika bolag som alla försöker att komma undan med ansvaret.
2. Det är samma bolag till alla inblandade och det kan både vara positivt och negativt.

• Gilla
Axhans och 9 till
  • Laddar…
Det som händer är att nollan flyter spänningen mellan fas och nolla kan då variera beroende på vilka laster som finns. Den kommer att vara någon stans i intervallet 0-400V. Det är inget problem för installationen, men inkopplade prylar kan absolut ta skada. Eventuellt har transportskydd gott sönder, vilket minskar skyddet för transitenter vid åska.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är i första hand dom inblandade företagens försäkringsbolag som får ta smällen.
Men kontakta ditt eget hemförsäkring bolag och förklara vad som hänt, och få hjälp med jurist!
Det finns två varianter.
1. Det är 3 olika bolag som alla försöker att komma undan med ansvaret.
2. Det är samma bolag till alla inblandade och det kan både vara positivt och negativt.
Tack. Den biten är helt lugn, de löser elfirman. Är enbart orolig för det elektriska.

D Daniel 109 skrev:
Det som händer är att nollan flyter spänningen mellan fas och nolla kan då variera beroende på vilka laster som finns. Den kommer att vara någon stans i intervallet 0-400V. Det är inget problem för installationen, men inkopplade prylar kan absolut ta skada. Eventuellt har transportskydd gott sönder, vilket minskar skyddet för transitenter vid åska.
Tack. Kan Du utveckla det med transportskydd och att det ej är problem för installationen.Hade varit mycket uppskattat.

Jag måste klantat till det med rättstavningsfunktionen som skrev transportskydd. Det ska stå transientskydd.

• Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag måste klantat till det med rättstavningsfunktionen som skrev transportskydd. Det ska stå transientskydd.
Att det ej är problem för installationen innebär det att kablar och kontakter skall klara även om det går upp till 400 volt? Att en telefonladdare i uttaget går sönder förstår jag, men själva uttaget.

Uttagen tar inte skada.

• Gilla
smk och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uttagen tar inte skada.
Tusen tack för hjälpen..

• Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Du kan lugnt räkna med att allting i den fasta installationen inte har tagit skada, inkl grendosor och skarvsladdar. Likaså komponenter i elcentralen, uttag och strömbrytare. Och ingenting har troligen varit farligt här.

Utan det som går sönder är apparater, vilket kan ske spektakulärt med lite rök. Du får se det positiva i att ni får nya grejer nu på elfirmans bekostnad.

• Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.