Byggahus.se

Felaktigt monterad trapp eller jag som är kinkig?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har en dispyt med hustillverkaren som byggt vårt hus. Trappan är monterad i höjd med golvspånskivan uppe, istället för i nivå med parkettgolvet uppe. Därav blir det en höjdskillnad mellan golv och översta trappsteg på ca 15mm, som man försökt kompensera för med en skarvlist.

Eftersom det blir en nivåskillnad är trappsteget inte jätteskönt att gå på, och jag tycker att det ser amatörmässigt ut. Helt enkelt, trappen ska sitta i nivå med golvet och inte i nivå mot spånskiva under.

Vad tycker panelen, är den felmonterad eller är jag kinkig?

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Är översta plansteg i höjd med golvspån?

3. A
    Medlem Nivå 2
    Ja.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Nivå 6
    Ser förjävligt ut tycker jag med.

• Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 1
    Så många fel i en bild! Sådär ska det verkligen inte se ut. först och främst ska ju trappan såklart liva med överkant färdigt golv, men sen att klämma dit en list på det där sättet gör ju allting mycket värre. Avslutet på sockellisten känns också väldigt amatörmässigt.

Man är absolut inte kinkig om man inte accepterar den där ”lösningen”, snarare mån om att inte bryta nacken, det ser ut som man lätt skulle kunna snubbla på den där listen.

6. F
    Medlem · Nivå 7
    Min ligger i nivå med parketten. Över skarven ligger en tunn list i metall.

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 1
    Vilken hustillverkare är det?
    Det där avslutet kan ju inte någon vara speciellt stolt över...
    Har du varit inne i något annat hus från samma tillverkare, där kan man ju kanske få en bättre bild av hur lösningen bör se ut...
    Hur som helst så kan bör det ju ur säkerhetssynpunkt aldrig bli godkänt på en slutbesiktning pga av skaderisk.

8. A
    Medlem Nivå 2
    Jag har monteringsanvisningen från trapptillverkaren nu och det framgår att trappen är felmonterad. Hoppas få ordning på detta nu, är hustillverkaren motsträviga så återkommer jag med namn på dem - avvaktar med det så länge.

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Jättefarlig lösning!

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    En bättre nödlösning ( om det inte går att flytta trappan ) är ju att lägga på 15 mm extra på översta steget. Blir då ojämn steghöjd, men kanske går att tolerera det bättre, än att som nu riskera att helt tappa fotfästet.

Redigerat 19 nov 2019 11:31
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Varför drog man inte ut parketten hela vägen på steget?

• Laddar…
  12. J
    Medlem · Nivå 11
    Man kan ju som sagt dra ut parketten hela steget, och sedan ev också lägga på vart steg så att det blir samma höjd på varje. Men det är ju om man själv ställt till det, och inte när det är en firma...

• Laddar…