Rännan sitter för långt ifrån teglet, de har fel sorts rännkrok. Verkar ha satt det på takfotsbrädan?H Henno163 skrev:
Hur ser det ut i rännan? har de använt takfotsplåt?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag tycker att det ser korrekt ut och det blir så när lutningen på taket inte är större. Man kan sätta en extra plåt på nedersta läktet så smälter det bättre ihop med hängrännan (går fint att fixa nu i efterhand också!) Detta har avhandlats flera gånger i forumet, se exempelvis denna tråd som är ganska omfattande.
https://www.byggahus.se/forum/threads/felaktig-monterad-fotplat.204606/
https://www.byggahus.se/forum/threads/felaktig-monterad-fotplat.204606/
Det ser rätt ut, men det ska ju helst monteras en takfotsplåt som dels täcker den synliga bär- och ströläkten men även skyddar lite, den kan monteras i efterhand och ska sitta på regeln som utgör sista bärläkten och ska avslutas in i hängrännan. Det finns ju lite olika typer av rännkrokar på marknaden, ni har en typ som monteras på takfotsbrädan. Jag kan tycka att det är snyggare med krokar som sitter i sista bärläkten, helst nerfrästa.
Takavslut och utsprång kan göras på hur många olika sätt som helst som fortfarande är rätt, finns en del fel också.
Takavslut och utsprång kan göras på hur många olika sätt som helst som fortfarande är rätt, finns en del fel också.
Jag håller med @Bernieberg och @sunnis - Enkelt korrigerat med ytterligare en takfotsplåt på läkten.
Jag gjorde precis så på nya uthuset på landet bara för att jag inte gillade att se den nedersta läkten.
Finns du i Stockholm Söderort så har jag ett gäng vita takfotsplåtar för någon hundralapp.
Jag gjorde precis så på nya uthuset på landet bara för att jag inte gillade att se den nedersta läkten.
Finns du i Stockholm Söderort så har jag ett gäng vita takfotsplåtar för någon hundralapp.
Är i Gbg men tack ändå!slacker skrev:
Det sitter faktiskt en takfotsplåt redan som är spikad under takpappen som går ner i stupröret vilket är rätt när jag ser bilden. Du har liksom fått ett korrekt utfört takfotavslut enligt ett sätt att göra det på. Alla snickare gör olika, tror det beror lite på var i landet, vilken generation av snickare det är. Det är ju det vanliga, det är faktiskt lite upp dig till som beställare att komma med önskemål hur du vill få det exakt utfört, sen förstår jag att det är inte så lätt att veta att det finns massa olika varianter.
Ifrågasätter du din hantverkare så kommer han säga att det är korrekt utfört och att du har en takfotsplåt.
Du kan fortfarande sätta en ytterligare längre plåt över bärläkten som går ner i stuprännan, men det är något du kommer få betala extra för. Det är även jättelätt att montera denna själv, bara köpa plåt av en plåtslagare eller på bygghandel och lyfta på pannorna och lägga mellan och dra fast med några skruvar. Klart.
Ifrågasätter du din hantverkare så kommer han säga att det är korrekt utfört och att du har en takfotsplåt.
Du kan fortfarande sätta en ytterligare längre plåt över bärläkten som går ner i stuprännan, men det är något du kommer få betala extra för. Det är även jättelätt att montera denna själv, bara köpa plåt av en plåtslagare eller på bygghandel och lyfta på pannorna och lägga mellan och dra fast med några skruvar. Klart.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kan ju nämnas att av alla dessa sätt som finns att göra takfoten så finns det många som är fel också så det är bra att vara uppmärksam. Exempelvis anger flera leverantörer av takmaterial i sina anvisningar att fotplåten ska ligga under pappen och då är inget annat okej.
Ett sätt att dölja det på är som jag själv har gjort - måla nedersta bärläkten, exempelvis vit. Döljer det bra och skyddar träet lite ochså.
sunnis skrev:Det sitter faktiskt en takfotsplåt redan som är spikad under takpappen som går ner i stupröret vilket är rätt när jag ser bilden. Du har liksom fått ett korrekt utfört takfotavslut enligt ett sätt att göra det på. Alla snickare gör olika, tror det beror lite på var i landet, vilken generation av snickare det är. Det är ju det vanliga, det är faktiskt lite upp dig till som beställare att komma med önskemål hur du vill få det exakt utfört, sen förstår jag att det är inte så lätt att veta att det finns massa olika varianter.
sunnis skrev:Det sitter faktiskt en takfotsplåt redan som är spikad under takpappen som går ner i stupröret vilket är rätt när jag ser bilden. Du har liksom fått ett korrekt utfört takfotavslut enligt ett sätt att göra det på. Alla snickare gör olika, tror det beror lite på var i landet, vilken generation av snickare det är. Det är ju det vanliga, det är faktiskt lite upp dig till som beställare att komma med önskemål hur du vill få det exakt utfört, sen förstår jag att det är inte så lätt att veta att det finns massa olika varianter.
Perfekt, tackar
Tänkte mer om det passade mot hängrännan . Men måla svart och byt hängrännor o stuprör till svart .