Hej!
Jag har precis köpt hus så det kommer komma en del frågor till detta forum från min sida. Vill tacka alla som läser och svarar.
Jag har köpt en hus i mexitegel byggt 1970. Huset är i ett plan 118 kvm med källare 118 kvm. Uppvärmningen är direktverkande el. Tidigare ägare var ett par +70 år gamla.
De uppgifter ang driftkostnaderna som fanns när jag köpte hus hade det beräknats kosta 31200 för summa el. Nu har jag frågat Mälarenergi hur elen varierar över året för att få en uppfattning hur mycket det kommer att kosta under vintern. Jag fick då tidigare ägares elförbrukning.

2008 29000 kWh
2009 28084 kWh
2010 29962 kWh

Om man säger att elpriset generellt ligger på 1,3:- med alla avgifter så får jag ett snitt på elkostnaden till 37800 dvs 5000 :- mer per år än beräknat.

Energideklarationen som utfördes visade på en förbrukning på 24800 kWh som ligger långt från den verkliga förbrukningen. Dock har jag lästa vad alla på detta forum tycker om energideklarationen.

Kan jag göra något för att få någon kompensation eller är det bara så små summor så att det är bara att skita i. Skulle vara skönt med något svar så att min hjärna kan lugna ner sig.

Hälsningar
Martin

Redigerat av moderator:
Kan det inte vara så att värdena är med respektive utan hushållsel?

Siffran 31000 som jag antar komemr från prospektet låter ju lite fel. MEN det kan faktiskt vara så att säljarna haft ett bundet elpris, ex. 3 års bindning eller längre. I så fall kan siffran stämma.

Felet i uppgiften är lite väl liten för att bråka om tycker jag. Din elkostnad kommer att variera avsevärt mycket mer än 5000 kr beroende på era vanor, och förändringar i elpris.

Elförbrukningen från Mälarenergi inkluderar ju all el-förbrukning, inte bara uppvärmningselen...fullkomligt normal hushållsel utöver uppvärmningen alltså. Och som sagt, uppvärmningskostnaderna lär variera mer än 5000 per år upp eller ner beroende på pris och väderlek...
Man kan ju tänka sig att ett äldre par dessutom haft antingen kallare än normalt inomhus, eller som i en bastu...och er uppvärmning, dusch-mängd, diskmaskin etc lär skilja sig rejält.

O
Det gamla paret hade säkert helt andra tankar när det gällde komfort. De kanske tyckte att det dög med 18grader å duschade 2 ggr vecka.
Tror att det är svårt att få en sån sak som förbrukningen som dolt fel. Så jag förstår egentligen inte vad problemet är. Alla förbrukar vi olka.

Försök att sätta 5000 kr i relation till vad huset kostade och dess övriga driftskostnader (inkl. lån) , det är inte värt att bråka om om du frågar mig, speciellt eftersom orsakerna kan vara så många att det knappt är idé att ens spekulera om dessa. Dessutom kunde du med lätthet kontrollerat dessa siffror innan du köpte huset....

Sätter du in en värmepump så sparar du ju mer pengar ju mer huset drar ;)

Äldre har ofta mycket varmare hemma. Har aldrig varit hemma hos någon äldre person som har haft under 20 grader snarare upp emot de 24. Men som sagt de hade säkert en lägre el förbrukning iaf pga deras användning av vitvaror osv osv.

Ja det var väl inget direkt svar men nu fick jag postat ett inlägg. :)

Odjuret skrev:
Det gamla paret hade säkert helt andra tankar när det gällde komfort. De kanske tyckte att det dög med 18grader å duschade 2 ggr vecka.
Men de siffror han fått är ju just de tidigare ägarnas förbrukning...

Det enklaste är väl att börja med att kontakta mäklaren och fråga om skillnaden. Som flera har påpekat handlar det väl troligen om just att hushållsel inte räknas in i driftkostnaden.

O
Oavsett så är det troligtvis inget att ta som dolt fel, eller felaktig utfästelse....
Dessutom så som jag ville på peka i tidigare inlägg ganska oväsentligt vad förra ägaren förbrukade, framför allt när det gäller ett äldre par....

Äldre människor som bor i lgh vill gärna ha varmt, men när dom bor i sin villa så tänker dom på pengarna. å har så kallt som möjligt.

Näää mitt råd är att inte ens fundera på nån fortsättning.

Hade du köpt huset om du visste att elförbrukningen skulle vara ca 5000:- högre per år?

Redigerat:
Om 5000 av de angivna kWh är hushållsel så är utfästelsen om kostnad mycket väl överensstämmande med verkligheten vad gäller kostnad och vad energideklarationen visar. Det finns helt enkelt inte något att klaga över, utan jag anser att trådstartaren har missuppfattat vad det är för siffror man får presenterade för sig.

Hej igen och tack för många bra inlägg.

Eftersom jag är nybörjare så kan jag ha fått några påstående fel men de siffror jag har fått är ju verkliga så det äldre paret har just haft denna förbrukning som jag nämnde ovan med all el. Sen så kanske det kan vara att de bara har tagit med elen för uppvärmning.

Energideklarationen på 24800 kWh är även inkl hushålls el om jag har förstått allt rätt. Dvs summa av all elförbrukning men jag får nog gå hem och kolla på det.

Men som sagt var så verkar ni ju att det kvittar men jag ville bara få ut det så att jag slipper gå att gräma mig.

Men det är ändå en hel del pengar extra per år som man måste betala som man inte riktigt räknade med.

Jag har en luftvärmepump redan så... och jag ska naturligtvis försöka att få ner totala elförbrukningen.

rehnski skrev:
... Energideklarationen på 24800 kWh är även inkl hushålls el om jag har förstått allt rätt. Dvs summa av all elförbrukning men jag får nog gå hem och kolla på det.
Hushållsel och verksamhetsel ska inte ingå i energideklarationen enligt Boverket.

bjorn_johnn@hotmail.com skrev:
Äldre har ofta mycket varmare hemma. Har aldrig varit hemma hos någon äldre person som har haft under 20 grader snarare upp emot de 24. Men som sagt de hade säkert en lägre el förbrukning iaf pga deras användning av vitvaror osv osv.

Ja det var väl inget direkt svar men nu fick jag postat ett inlägg. :)
Hehe, kan meddela att när man hälsar på min 80-åriga farmor så är det långkalsonger och yllestrumpor som gäller. Och huset vi just köpt ägdes av en ensam kvinna i ~60-års åldern som i det 200 kvm stora huset hade så låg elförbrukning att vi direkt kunde se att vi kommer att ha 2-3 gånger så mycket. Misstänker att hon har snålat ganska extremt... :)

rehnski skrev:
Jag har en luftvärmepump redan så... och jag ska naturligtvis försöka att få ner totala elförbrukningen.
Bra tänkt!
gaia

I min energideklaration står det under nuvarande förbrukning.

Energi till värme och kyla: 18600 kWh/år
Varav energi till varmvattenberedning: 3100 kWh/år
Hushållsel: 5900 kWh/år

Så tydligen ingår hushållsel i min energideklaration.

Dvs summa all el 24500 kWh/år. Vilket är en ganska stor skillnad på den verkliga förbrukningen som är 28 - 29 000 kWh per år.

Vilket bli cirka 5500 :- extra per år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.