Byggahus.se

Felaktiga elmätare

1. A
    Hobbyelektriker · Alicante/Uppsala · 48 inlägg

arneswede

Hobbyelektriker
    I diverse artiklar framgår att vissa nya fjärrmätare visar fel. E.on och Vattenfall har tillstått att felmätning i vissa fall förekommit men att det berott trasig utrustning eller felaktigt inkopplade dimmers. Någon närmare beskrivning av felförloppet anges ej. Om en felaktig apparat "läcker" 1 kW märks det ju snart på lukten/elden.:eek: En enkel dimmer har bara två poler och kopplas som en vanlig brytare. Hur kan den kopplas fel? (Som brorsan alltid sa "Två tampar:enkelt, tre tampar: komplicerat)
    Misstänker att det har med övertoner att göra. Någon som vet?
    Se:
    http://newsroom.vattenfall.se/2009/06/11/fragor-och-svar-om-vattenfalls-elmatare/

2. P
    Medlem · Q · 118 inlägg

plank5

Medlem
    Oavsett "trasig utrustning eller felaktigt inkopplade" så skall mätaren visa rätt. Det är också därför det är högt ställda krav på sådan. Eller får man hoppas iaf. Kanske myndigheterna springer Vattenfall/Eons ärenden..

3. A

arneswede

Hobbyelektriker
    Tack snaggletoot (måste du ha så svår signatur). Jag säger som Tage Danielsson:" Det är så osannolikt att det skall hända så det har inte hänt det som hände." Bankens bokföring kan man ju kolla men hur vet man att mätaren visar fel. Om man begär kontroll och elbolaget anser att det inte fanns något fel får man betala kontrollen!!

4. P
    Medlem · Q · 118 inlägg

plank5

Medlem
    Kontrollera elmätaren och publicera. Det lär ta skruv.. ;)

5. A
    Medlem · 274 inlägg

ANDHOL

Medlem
    Är lite upp till varje nätägare att sätta regler för detta, bör finnas i dina nätavtal vad som gäller. Men det absolut vanligaste är att om en kund begär verifiering av en mätare så skickas den till ett opartiskt lab som kontrollmäter den i rigg vid ett flertal olika mätpunkter (allt från rent resistiva till kraftigt fasförskjutna laster) Dock är jag osäker på vilka tester som görs med övertoner involverade.

Om resultatet av denna verifiering visar på att mätaren är korrekt (enligt normen) så brukar de flesta bolag debitera kostnaden för verifieringen på den enskilda kunden. I dessa kostnader kan man alltså inkludera en montör som åker ut och skruvar ner mätaren, fraktkostnader, verifieringskostnader, handläggning av ärendet, återmontering av mätaren (de flesta kunder vill ha tillbaka sin verifierade mätare).

Skulle det däremot visa sig att det är ett fel på mätaren (dvs den mäter fel) så har jag aldrig hört talas om ett bolag som tar betalt för verifieringen av elmätaren.

6. P
    Medlem · Q · 118 inlägg

plank5

Medlem
    Förmodligen kommer det testet att missa felaktigheten. Då tillverkaren sannolikt kört det genom ett sådant innan tillverkning.

7. A

arneswede

Hobbyelektriker
    Plank5 slår huvet på spiken. En test påvisar endast närvaro av fel, ej nödvändigtvis frånvaro. Rent moraliskt borde det ligga på mätANSVARIG att bevisa att mätaren visar rätt.
    Som jag från början skrev, är elbolagen medvetna om att det finns felaktigheter men det drabbar ju inte så många (sa han som fick ett flygplan i huvet).
    Vad jag eftersöker är en beskrivning av hur det kan bli felmätning pga "felaktig" last. Har någon sett nån sån?

8. P
    Medlem · Q · 118 inlägg

plank5

Medlem
    Felet verkar uppstå vid framkant/bakkants reglering av effektlast samt vid snedbelastning av faser. Ev endast i samband med fenomen som t.ex. högfrekvensöverlagring.

Skulle inte förvåna mig om tillverkaren har testat sin design med begränsade testfall. Eller om någon kinatillverkare slarvat.. med komponent specifikationer och toleranser.

Sen kan det finnas problem med tillräcklig samplingshastighet, beräkningsalgoritm osv.

I vilket fall som helst så kan man betrakta eventuella dementier från nätbolagen som saknar oberoende fakta underlag som nonsens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.