11 342 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Felaktig kontakt mellan fas och nolla (fel på isolering?)
Hej,
Jag byter lite vägguttag i godan ro. Och när jag ska kolla vilka trådar som går till vad så får jag utslag på summern mellan alla trådar. Visar sig att det är omkring 1 ohm mellan nolla och jord, och 23 ohm mellan fas och nolla/jord. Samma i alla uttag jag testar på den gruppen. (märker inte av de på andra grupper jag testar)
Är detta ett problem, och isåfall hur akut?
Tack!
Jag byter lite vägguttag i godan ro. Och när jag ska kolla vilka trådar som går till vad så får jag utslag på summern mellan alla trådar. Visar sig att det är omkring 1 ohm mellan nolla och jord, och 23 ohm mellan fas och nolla/jord. Samma i alla uttag jag testar på den gruppen. (märker inte av de på andra grupper jag testar)
Är detta ett problem, och isåfall hur akut?
Tack!
Bästa svaret
Det är inget fel du har några förbrukare inkopplade som ger dina 23 ohm mellan fas och nolla där nollan sen är korrekt ihop med jord i centralen. Se till att du vet vilken som är jord det är det viktiga i sammanhanget. Stämmer värdet i din mätning verkar det vara något rejält som ligger inkopplat tex element, värmefläkt, vattenkokare osv.
I centralen ligger noll och jord på varsin skena men är sammankopplad med ett bleck , så där kan det vara noll ohm , sedan mot fas noll/jord kan det vara något som är i drift då mäter ,
kan bli lite rundgång genom systemet , och summer skriker mellan noll och jord
Om det vet vad du gör , så prova när proppen är ur och allt på den gruppen är urkopplat ,
har du samma sak då får du leta , kan vara fuljord , jordledning uttaget från nolla
kan bli lite rundgång genom systemet , och summer skriker mellan noll och jord
Om det vet vad du gör , så prova när proppen är ur och allt på den gruppen är urkopplat ,
har du samma sak då får du leta , kan vara fuljord , jordledning uttaget från nolla
Ja, det var en frysbox inkopplat. Med den ute så var det ok. Tack!!
Aha, jag fattar! Summern tyckte det var koppling för att något med så låg resistans som frysboxen var inkopplad.
Men borde jag då inte få utslag även om jag mäter mellan pinnarna på Schukon på frysboxen? Eller var det för att det bara var en del av summan av lampor, och annat?
Aha, jag fattar! Summern tyckte det var koppling för att något med så låg resistans som frysboxen var inkopplad.
Men borde jag då inte få utslag även om jag mäter mellan pinnarna på Schukon på frysboxen? Eller var det för att det bara var en del av summan av lampor, och annat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ja troligen har du mer inkopplade prylar, för frysen ska inte ensam ge så låg resistans som 23 ohm. Kanske om kompressorn ligger på.
Men vad är det du mäter när du byter uttag? Framgår det inte av inkopplingen av det gamla uttaget vad som är vad? Det är svårt att mäta sig fram till vad som är L, N och PE bland tre helt okända ledare. Men du gör naturligtvis klokt i att kontrollmäta att skyddsjorden är på plats. En JFB underlättar, och kommer också att kontrollera detta.
Men vad är det du mäter när du byter uttag? Framgår det inte av inkopplingen av det gamla uttaget vad som är vad? Det är svårt att mäta sig fram till vad som är L, N och PE bland tre helt okända ledare. Men du gör naturligtvis klokt i att kontrollmäta att skyddsjorden är på plats. En JFB underlättar, och kommer också att kontrollera detta.
Tack! Ville sätta fasen i L, inte för att det spelar någon roll, men känns bättre när det ändå är uppmärkt av någon anledning. Och med tanke på att jag hade gul/grön, blå och svart (där blå var fasen) så var det inte självklart. Ingen JFB (trots att detta var i badrum i källare!), även om jag planerar att sätta in det hyfsat snart.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Om den blå tråden är fas hos dig så bör du titta igenom din anläggning noggrant för så ska det inte vara. Blå antar man ofta utan att blinka för att en nolla, och om den då är något annat så kan det bli riktigt fel.
Det beror på hur gammalt huset är och vem som gjort elen där , har träffat på blå fas i flertal hus , i gammal tider var svart noll och vit fas eller blå som drogs ,
Är iof en felkälla som kan missuppfattas i dag då färger har förändrats radikalt .
Nya tider nya seder som vi får leva med och ha full koll vad som är vad i färghänseende ,när vi jobbar med el som proffs och kan ställa till med lite huvudbry för en oinvigd
Är iof en felkälla som kan missuppfattas i dag då färger har förändrats radikalt .
Nya tider nya seder som vi får leva med och ha full koll vad som är vad i färghänseende ,när vi jobbar med el som proffs och kan ställa till med lite huvudbry för en oinvigd
Visst kan blå förekomma som fas i en äldre anläggning men knappast när de övriga färgerna är svart och gul/grön. Helt klart värt att kolla upp!
Jag tror knappast liteavvarje har stött på blå som fas i den färgkombinationen.
Jag tror knappast liteavvarje har stött på blå som fas i den färgkombinationen.
Tror knappast :::: det är verklighetMüssli skrev:
Massor av fulel på en ö , samma gubbe som pulat med allt på den ön i el-väg , såg inget bra ut det andra heller i elväg , men fixat till det mesta
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag tror inte vi kan betrakta det som vanligt.
Tack för tipset. Jo, har stött på ex röd som både jord, nolla, mellantråd och fas, i mitt hus från -65. Kan väl säga som så att jag snabbt lärt mig att se färger som en utgångspunkt för testning, om något. Men detta var i ett badrum som gjordes om för 10 år sedan, så borde se bättre ut ja. Kopplingarna ser dock prydliga ut i Wago. Kanske förmildrande att det är på samma grupp som andra (äldre) rum?
Även stött på liknande konstigheter i farstun (konstiga färger, lampkabel dragen i VP-rör, mm..). Dock ser köket utmärkt ut, som gjordes samtidigt..
Även stött på liknande konstigheter i farstun (konstiga färger, lampkabel dragen i VP-rör, mm..). Dock ser köket utmärkt ut, som gjordes samtidigt..
Redigerat: