Byggahus.se

Felaktig gränspinne, vems ansvar?

1. E
    Medlem Nivå 2
    När man börjar bli oense om gränser med sin granne, där vi är helt övertygade om de gränser som finns i terrängen och de som markeras på alla kartor, men där grannen plötsligt visar en för oss helt okänd gränspinne i terrängen. Den är uppenbarligen även okänd även för lantmäteriet, för det finns ingen som helst karta som visar denna gränspinne. Så, det är ju inte så att vi går och drar upp den här på egen hand, utan nu behöver det klarläggas om den här pinnen är en gränspinne eller inte.

Jag är övertygad om att denna är en gränspinne som är en kvarleva från en tidigare preliminär gränsdragning, som dock aldrig fick laglig verkan då vi hann köpa till mer mark innan lantmäteriet var helt klara. Dock kan jag inte förstå hur lantmäteriet hann sätta ut den i terrängen, men nåja. Det kan också vara så att den lantmätare som var ute satte ut denna pinne efter den ursprungliga kartan. Men den finns inte någonstans registrerad eller visad på en fastställd karta.
    Givetvis vill grannen att denna pinne ska gälla, för det ger grannen 4,5m till sin byggnad. Med vår syn (och kartor) så står hans byggnad dikt an mot vår gräns. En liten, men lagom stor avvikelse. Viktig för oss och viktig för grannen förstås.
    Men, eftersom grannen pekar på pinnen i terrängen, och vi står med kartan och utmärkningen/registreringen, så blir det ord mot ord. Grannen är nöjd med pinnens placering, men vi anser att den inte alls ska finnas.
    Jag vill hävda att lantmäteriet gjort fel, som slagit ned en pinne utifrån en felaktig karta, men inte registrerat den (eftersom den ju är fel). Och om den ändå finns, så bör den ju registreras och visas på kartor, eller hur?
    Kan jag skriva till lantmäteriet och säga att de har fel och att de själva bör bekosta att ta bort pinnen? Eller om de faktiskt glömt registrera pinnen så att alla kart

2. E
    Medlem · Nivå 20
    Skriva kan du väl alltid göra, men initialt tror jag du har en brant uppförsbacke om du vill ändra något i lantmäteriets utsättning.

3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Det är inte grannen själv som har smygit omkring i buskarna och "råkat" hitta gränspinnen?

4. E
    Medlem Nivå 2
    Nästan så jag misstänker det, men pinnen sitter bra och verkar äkta. Syns ganska tydligt och jag är förvånad att jag inte sett den på 12år...

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Börja med att be kommunen komma ut och markera gränsen så har ni svart på vitt var gränsen går. Det kostar max ett par tusenlappar. Anser ni det vara fel i förrättningen så vänder ni er till lantmäteriet.

Märk också att det är stor skillnad på en pinne och ett gränsmarkeringsrör.

6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    jag är förvånad att jag inte sett den på 12år...

Då kan man börja undra. Rent hypotetiskt (naturligtvis) kan du ta bort metallskrotet som sticker upp. Blir det rabalder, är det bara att hänvisa till din rädsla över att några barn kan skada sig. Alt. -"vilken pinne"?

7. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    Vad är det för pinne en tomtmarkering typ rm eller rb är ju oftast tydligt att det är just en tomtmarkering så en bild kanske hjälper

8. E
    Medlem Nivå 2
    Det är ett gränsmarkeringsrör, jag kanske var lite otydlig.
    Jag tror kommunen ser det som mig, det som är fastställt är inte inkluderat denna pinne. Och juridiskt gäller bara det lantmäteriet säger.
    Frågan är ju om pinnen ät rätt (utsatt 2008 i så fall) eller om kartan är rätt? Blir en del fel även i markareal om ny pinne ska gälla. Enklast för dom är att skriva en skrivelse om att pinnen är ogiltig enligt beslut xxx.

9. E
    Medlem Nivå 2
  10. E
    Medlem Nivå 2
  11. E
    Medlem Nivå 2
    Kan nog inte säga "vilken pinne" när grannen tydligt visade upp den...

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Jo visst!

Glömskans makt är stor.

13. E
    Medlem Nivå 2
    Ha ha

14. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kan ju vara så att det är en gammal gräns. Jag utökade min fastighet med ett antal meter och nya rör sattes dit ,MEN de gamla rören sitter kvar, så det gäller att titta på lantmätaren karta från senaste förättningen,för att se vilka rör, som faktiskt visar den yttre gränsen.

15. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Skulle nog säga att givet vad vi fått för information i tråden har grannen ett rätt starkt case. I första hand gäller ju fysiska gränsmärken, därefter allt annat.

Men det är klart, om kartan säger att gränsen går mellan de två punkterna 146 och 147 och grannen vill hänvisa till en punkt 146A däremellan, ja då blir det nog hans sak att bevisa att 146A är en gränsmarkering.

Du har inte en karta med faktiska gränspunkter utmärkta som vi kan titta på?