För 2 år sedan så gjorde en entreprenör en total renovering av vårat badrum från 1959.

Man lade in elburen golvvärme och gjöt klinker ovanpå detta, samt satte kakel på väggarna.

Redan efter att jobbet var klart, så uppmärksammade jag att fallet på golvet var felaktigt vid duschen, då vatten rann rakt ut på golvet och rann inte tillbaka.
Dom kom tillbaka ganska omgående och gjorde en åtgärd genom att ”lyfta” plattorna runt duschområdet något och sa att det blev bättre.
Men problemet låg även i våra duschdörrar som inte höll ordentligt tätt intill golvet så vatten hade lättare för att rinna ut.

Under dessa 2 år har jag inte kunnat använda takduschen övht, då vattenflödet blir för stort och vattnet rinner rakt ut från duschen och ut på övriga badrumsgolvet.
Fallet är felaktigt, och mkt pga att toalettstolen står för nära duschen och måste stå helt plant.

Jag har gjort lite tester, och när jag har dörrarna öppna, och slår på takduschen så tar det ca 3 minuter så har jag vatten ut i halva badrummet.
Och vattnet rinner inte tillbaka till duschen.

Jag har lagt ett långt vattenpass, 180 cm, på golvet och fallet är nästintill obefintligt.
Vid dörren till badrummet har jag ingen förhöjd golvsockel alls. Utan kakelplattorna ligger i exakt sammahöjd som tröskeln.

Jag har påtalat detta till företaget som gjort jobbet och dom vill åtgärda detta såklart. Dock så tar det tid att få till en tid för att dom ska komma och lösa detta.

Det som även gör mig förargad är att jag inte fått några som helst dokument på jobbet som jag kan ha ifall det händer något.
Det enda jag har är offerten och fakturan från dom på jobbet.
Inga papper som visar vad som är utfört, vilka produkter som använts osv osv… Jag har alltså inget att uppvisa till mitt försäkringbolag vid ev. händelse.
Detta har jag efterfrågat men inte fått någon återkoppling på.

Mina frågor är följande:
1. Om jag inte får några dokument på vad som är utfört, och hur det är utfört. Vad kan jag göra?

Entreprenören har erbjudit 2 lösningar för att åtgärda fallet i badrummet.
1. Lägga nytt golv ovanpå det gamla för att skapa ett djupare fall.
Nackdelen som jag ser det är att golvvärmen som är installerad och redan har dålig effekt (jag måste köra på nästan max för att få kännbart varmt golv), kommer bli ännu sämre.

2. Riva upp klinkern och flyta extra på det gamla flytspacklet och lägga nytt klinker för att få ett djupare fall.
Samma sak som ovan. Golvvärmen kommer bli sämre.

Men frågan är ifall man river upp klinkern. Hur påverkas våtskyddet? Jag har läst att det finns våtskydd som är så pass bra att man ofta inte förstör detta ifall man måste göra en åtgärd för att byta en klinkersplatta t ex om den gått sönder. Det ska även gå att reparera/lappa våtskyddet?

Det jag funderar på att kräva är att man gör om hela golvet, dvs riva upp så mkt det går, lägga in en ny värmeslinga som är mer effektiv och flyta på detta.
Men jag blir då fundersam på det övriga tätskiktet mot väggarna osv…. kommer detta påverkas?

Ett väldigt långt inlägg men jag har väldigt mkt funderingar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.