Byggahus.se

Felaktig fall i badrum... åtgärdförslag från entreprenören. Långt inlägg

1. T
    Medlem · Nivå 14
    På stambyten är toastolen nästan alltid direkt intill duschen för att det ska vara handikappsanpassat så det är praktiskt omöjligt att ha golvet plant då vid toan så rörmokarna får snällt kila upp sina toastolar för fall ska där vara enligt mig.

Mitt motto är: Hellre fall i duschen än plant under toan(y)

2. R
    Medlem Nivå 14
    ja visst, helt klart.

3. R
    Medlem Nivå 14
  4. R
    Medlem Nivå 14
    ts, hur gick det?

5. J
    Medlem Nivå 6
    Hej Rolle.
    bättre sent svar än aldrig.

som svar på din fråga på din bild. Toaletten skulle inte stå där i hörnet. Utan den står framför duschhörnan.
    Hålet/utsticket som du ser i hörnet är för vattenrören som går till köket på andra sidan väggen och upp till toaletten på 2a våning.

Problemet är inte löst ännu iaf.
    Har försökt få kontakt med hantverkaren som ännu inte svarat på mail eller SMS från mig.
    Ska ringa honom inom kort för att försöka få kontakt och åtgärd.
    Senast i november var vi i kontakt med varandra och jag fick då till svar att han kommer åtgärda det men kunde inte ge mig någon tidsram.

Jag känner att detta måste lösas. För även tröskeln ut från badrummet till hallen är obefintlig.
    Skulle det bli en vattenläcka och vattnet rinner åt fel håll som det gör idag, så kommer vattnet ha fri lejd ut i hallen då det inte finns någon tröskel.
    Den ska ju vara 2,5 cm över golvet från badrummet.

Jag funderar på att byta duschdörrar från svängda som är monterade 85x85, dvs som är mindre än vi räknade med från början och som kaklades upp. Så dörrarna slutar innan fallet börjar.
    Så byter jag till duschdörrar som är raka och monteras 90x90 så kommer förmodligen vattnet stanna inne i duschen när jag kör takduschen istället för den handhållna som vi idag är tvugna att använda.
    Takduschen släpper ifrån sig 50% mer vatten än duschhandtaget.

Enda vägen till en lösning om han inte löser detta kommer ju bli en anmälan till ARN och några andra instanser. Vet ännu inte vem eller vilka jag ska vända mig till där jag anser att fallet är felaktigt och vill ansöka om kravställan på åtgärd alt. skadestånd där någon annan får utföra så allt blir rätt.

6. B
    Medlem · Nivå 23
    Läs på Konsumentverkets sida http://www.omboende.se/sv/ om vad som gäller juridiskt när man anlitar hantverkare och du kan även kontakta kommunens konsumentvägledare som är experter på det.

7. R
    Medlem Nivå 14
    Har du betalat för jobbet?
    Jag satte inte in välvda glasdörrar i vår dusch, istället satte jag en fast glasskiva på ena sidan som är helt tät mot golvet, den andra sidan är öppningsbar men har en rejäl list nertill så inget vatten kan smita iväg ut på golvet. Köpte den på Bauhaus "Camargue" 80x80 och är mycket nöjd med den. Inte fasligt dyr heller, typ 4k.

Redigerat 2 feb 2017 11:04
  8. K
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker även att du ska ta upp att de blandat tätskiktsleverantörer, vilket inte är tillåtet. Folien är från Bostik, men brunnsmanschetten står det Weber på.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Är det fall på tätskiktet?
    Det är väl egentligen i tätskiktet där fallet skall vara, ett nytt lager med klinker löser ju bara avrinningen på ytan.

10. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 16
    Gammal tråd men skulle vara intressant att höra hur det gick. :thinking:

• Laddar…