Byggahus.se

Felaktig fall i badrum... åtgärdförslag från entreprenören. Långt inlägg

1. J
    Medlem Nivå 6
    För 2 år sedan så gjorde en entreprenör en total renovering av vårat badrum från 1959.

Man lade in elburen golvvärme och gjöt klinker ovanpå detta, samt satte kakel på väggarna.

Redan efter att jobbet var klart, så uppmärksammade jag att fallet på golvet var felaktigt vid duschen, då vatten rann rakt ut på golvet och rann inte tillbaka.
    Dom kom tillbaka ganska omgående och gjorde en åtgärd genom att ”lyfta” plattorna runt duschområdet något och sa att det blev bättre.
    Men problemet låg även i våra duschdörrar som inte höll ordentligt tätt intill golvet så vatten hade lättare för att rinna ut.

Under dessa 2 år har jag inte kunnat använda takduschen övht, då vattenflödet blir för stort och vattnet rinner rakt ut från duschen och ut på övriga badrumsgolvet.
    Fallet är felaktigt, och mkt pga att toalettstolen står för nära duschen och måste stå helt plant.

Jag har gjort lite tester, och när jag har dörrarna öppna, och slår på takduschen så tar det ca 3 minuter så har jag vatten ut i halva badrummet.
    Och vattnet rinner inte tillbaka till duschen.

Jag har lagt ett långt vattenpass, 180 cm, på golvet och fallet är nästintill obefintligt.
    Vid dörren till badrummet har jag ingen förhöjd golvsockel alls. Utan kakelplattorna ligger i exakt sammahöjd som tröskeln.

Jag har påtalat detta till företaget som gjort jobbet och dom vill åtgärda detta såklart. Dock så tar det tid att få till en tid för att dom ska komma och lösa detta.

Det som även gör mig förargad är att jag inte fått några som helst dokument på jobbet som jag kan ha ifall det händer något.
    Det enda jag har är offerten och fakturan från dom på jobbet.
    Inga papper som visar vad som är utfört, vilka produkter som använts osv osv… Jag har alltså inget att uppvisa till mitt försäkringbolag vid ev. händelse.
    Detta har jag efterfrågat men inte fått någon återkoppling på.

Mina frågor är följande:
    1. Om jag inte får några dokument på vad som är utfört, och hur det är utfört. Vad kan jag göra?

Entreprenören har erbjudit 2 lösningar för att åtgärda fallet i badrummet.
    1. Lägga nytt golv ovanpå det gamla för att skapa ett djupare fall.
    Nackdelen som jag ser det är att golvvärmen som är installerad och redan har dålig effekt (jag måste köra på nästan max för att få kännbart varmt golv), kommer bli ännu sämre.

2. Riva upp klinkern och flyta extra på det gamla flytspacklet och lägga nytt klinker för att få ett djupare fall.
    Samma sak som ovan. Golvvärmen kommer bli sämre.

Men frågan är ifall man river upp klinkern. Hur påverkas våtskyddet? Jag har läst att det finns våtskydd som är så pass bra att man ofta inte förstör detta ifall man måste göra en åtgärd för att byta en klinkersplatta t ex om den gått sönder. Det ska även gå att reparera/lappa våtskyddet?

Det jag funderar på att kräva är att man gör om hela golvet, dvs riva upp så mkt det går, lägga in en ny värmeslinga som är mer effektiv och flyta på detta.
    Men jag blir då fundersam på det övriga tätskiktet mot väggarna osv…. kommer detta påverkas?

Ett väldigt långt inlägg men jag har väldigt mkt funderingar..

Lite bilder på renoveringen iaf vid just duschområdet
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3004.JPG

IMG_3005.jpg

Redigerat 19 feb 2016 10:43
  2. R
    Medlem Nivå 14
    Att göra om i efterhand blir som du säger en "plåsterlösning". Frågan är vilket typ av tätskikt som sattes, ibland roller man bara ut ett tätskikt, detta går sönder direkt om man börjar lyfta på plattorna. Om man har rollat tätskikt och sedan lagt folieduk så är risken att foliet släpper från underlaget som det är fastklistrat I.
    Att lägga kakel på kakel har diskuterats tidigare och huruvida det är godkänt eller inte har jag aldrig riktigt fått förståelse för. Men då tätskiktet är de viktiga I detta så kommer renoiveringen ändå ses som den är gjord för två år sedan som du skriver.
    OM du skulle få en vattenläcka och försäkringsbolaget ser att du har dubbla lager klinkers så vet jag inte riktigt hur de ställer sig men risken är kanske att de anser att de inte är korrekt utfört och vill göra avdrag eller liknande.
    Våtrumsintyget från firman ska du absolut få, det är detta man betalar hutlösa pengar för när man tar dit en firma.

3. J
    Medlem Nivå 6
    Det är ett Bostik tätskiktsfolie som är använt till både golv och väggar..

4. O
    Medlem Nivå 12
    På bilden ser det ut som om man monterat brunnsmanschetten ovanpå tätskiktsfolien. Den ska vara under folien så det får du kolla upp för om det är som jag misstänker är det ett felaktigt utförande.

Redigerat 19 feb 2016 11:43
  5. J
    Medlem Nivå 6
    Det har du ju alldeles rätt i!
    Tack för input.. lägger till detta på listan för ev. åtgärder.

Läste dock till mig att brunnsmanschetten kan monteras efteråt men att man rollar över ett ytterligare tätskikt över detta.

6. R
    Medlem Nivå 14
    Nu har du bifogat bilder ser jag, de fans inte när jag svarade I tråden. Men nu ser man att de använt folieduk.
    Som oceanis sager så ska manchetten dit före folien.

7. J
    Medlem Nivå 6
    tänkte att det kanske blir lätte med bilder.

Jag kollade upp detta med manchetten precis.
    Och fick besked att det är helt OK att montera detta på det här viset, så länge duken är korrekt skuren ner i klämringen på brunnen.
    Jag hoppas, och tror, att duken sedan efter bilden, är skuren ytterligare på ett korrekt sätt.
    Den ska enligt uppgift skäras så den är 8 cm runt om själva klämringen på brunnen.
    Men att den ligger ovanpå, ska tydligen vara helt korrekt utfört så länge det är korrekt nedsatt och skuret i klämringen

Redigerat 19 feb 2016 12:02
  8. R
    Medlem Nivå 14
    Märkligt att monteringsanvisningarna säger tvärtom (y)
    Eftersom manchetten bygger en extra kant så tänker jag att vatten som rinner mot manchetten kan stanna upp mot den, men de gör kanske inget om tätskiktet under är tätt.

Fattar inte hur du lyckats få plats med både en toalett och duschvägg så tätt inpå varann.

Kanske skulle man flyttat duschbrunnen lite åt vänster för att göra mer plats mot toaletten så länge som duschbrunnen ligger 20cm från innerväggen såklart..

Hade man satt dit en vägghängd toalett med utanpåliggande cistern behöver man inte bry sig om golvet under toaletten är rakt eller inte.
    http://www.ifo.se/produkter/toalett...stolar/ifo-sign-wc-stol-vagghangd-6893/25655/

Redigerat 19 feb 2016 12:04
  9. J
    Medlem Nivå 6
    Är helt enig med dig.. innan jag kolla upp hur man kan montera manschetten, så kollade jag olika beskrivningar och videos om detta, och blev lite mörkrädd.
    Men så länge duken är limmad på rätt sätt mot tätskiktet, om man monterar den ovanpå, så spelar det ingen roll. För dukens limning i sig är även det väldigt starkt och klarar hålla emot fukten.

Men ska ändå ställa frågan mot entreprenören som lade dit detta om varför man gjort som man gjort.

Toalettstolen står 15-20 cm längre från den plats som jag sa att jag ville ha den på. Men brist i kommunikationen var boven.
    Sedan har jag välvda svängdörrar till duschen, så dom fälls in mot hörnet när man inte använder den.. Men det är trångt som det är..

I första planeringen så hade jag velat haft en hörnbrunn istället.. det hade blivit snyggare och fallet hade förmodligen varit lättare att göra.
    purus corner gold pearl collage.jpg

Men det lutar åt att man kommer lägga nytt golv på det gamla istället och förhoppningsvis kan jag lägga in ett nytt golvvärmesystem som är mer effektivt..

10. H
    Moderator · Nivå 25
    För att få klargjort om tätskiktsystemet tål att man gör om, så kan du kontakta Bostik. Har ingen egen erfarenhet av just Bostik, men jag har vid några tillfällen haft frågor till andra tillverkare, de brukar ge bra och snabba svar, även om det anges att de bara betjänar hantverksföretag.

Om de skall bygga på golvet med mer spackel så måste man riva uppt tätskiktet och lägga nytt på den nya ytan. Då gäller att kontrollera vilka anvisningar tillverkaren har för skarvning av folien. Med något enstaka undantag så är flytspackel inte gjort för att tåla långvarig fukt. Så det skall inte ligga spackel ovanpå tätskiktet.

11. R
    Medlem Nivå 14
    Men du har ju ett vägghängt avlopp till toaletten som just är avsett för vägghängd toalett, varför satte man då dit en golvstående toalett? På bilden ser de ju till och med ut som att man satt dit en upphägngningsanordning för vägghängd toalett utanpå din innervägg (denna ska sitta inne i väggen) så jag fattar ingenting.

Detta är väl ett renoverat badrum som har gjuten betongplatta? Antagligen så bytte man väl bara brunn för att slippa dra om avloppet intill väggen?

Redigerat 19 feb 2016 13:38
  12. J
    Medlem Nivå 6
    Nej då det är ingen anordning för vägghängd toalett.
    Till vänster i bild är vattenrören för duschblandaren.
    Till vänster i nedre hörnet är det en låda för att dölja vattenrören som går in till kök och upp till övre gästtoalett.
    Dom var så dumt dragna i väggen så antingen hade man behövt dra om alla vattenrör till kök och övre gästtoalett = högre kostnader för mig.

Alla avlopp är nydragna.. där duschen nu är, var tidigare en toalettstol.
    Man har använt den gamla toalettstolens avloppshål och gjort om det till duschavloppet istället..
    Såhär vackert var det innan.. 1959 i all äro, men jösses så gräsligt :)
    IMG_2904.jpg

Och så här såg det ut efteråt
    IMG_3040.JPG

Redigerat 19 feb 2016 14:04
  13. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Det måste väl vara för dåligt fall redan när tätskiktsduken las tycker man, så jag tror att om man bara lägger ett lager till så blir det nog en hel del vatten stående i fixet som lär få svårt att söka sig till brunnen.

14. T
    Medlem · Nivå 14
    Om man ska flyta om golvet så måste klinkern bort samt nedersta plattan på väggarna och sedan måsta tätskiktet tas bort på golv och en bit upp på väggarna sedan går det att flyta, nytt tätskikt som skarvas ihopa med det befintliga på väggarna, ny klinker, klart, förhoppningsvis med fall denna gång. Ny golvvärme kan du glömma.......

Att lägga nya plattor uppe på dom gamla är ingen bra ide då du har lite bakfall vilket gör att de alltid kommer att stå vatten under klinkern mitt på golvet. Dessuom kommer ju klinkerna att hamna ovanför din befintliga tröskel vilket gör att man får bygga på den.

Med det sagt vill jag bara säga att det är fan obegripligt och så jävla dumt att man gör ett sådant dåligt fall redan från början, idioter!:banghead:

• Laddar…
  15. R
    Medlem Nivå 14
    mm anledningen verkar ju vara att man planat ut golvet för tidigt för att toalettstolen ska kunna stå plant. Man skulle där satt en vägghängd toalett så hade man kunna strunta i vilket fall man har under toalettstolen.